"AeroPlan" 02/2021 – ilustrowany magazyn lotniczy
Opublikowany został "AeroPlan" Nr 02/2021 popularnego magazynu, ukazującego się w internecie dla hobbystów lotniczych: modelarzy, kolekcjonerów, spotterów i historyków.
W każdym numerze relacje z nieznanych wydarzeń z dziejów lotnictwa, opisy wybranych samolotów, informacje o nowościach rynku modelarskiego, porady dla modelarzy plastikowych, rysunki, plansze barwne i wiele zdjęć samolotów lądujących na polskich lotniskach, a także statystyka lotnicza. Magazyn zamieszcza wiele materiałów nadsyłanych przez czytelników – z kraju i ze świata.
W Nr 02/2021 wydania elektronicznego (online) polecamy:
Narodziny legendy
Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon jest jednym z najpopularniejszych samolotów bojowych będących obecnie w użyciu. Chociaż w kilku najbogatszych państwach świata jest powoli wycofywany i zastępowany przez Lockheed Martin F-35 Lighting II, to nadal stanowi najliczniejszy typ myśliwca wśród państw NATO, a także stanowi podstawę wielu innych wojsk lotniczych na całym świecie i jego kolejne wersje rozwojowe są cały czas zamawiane przez kolejne państwa. F-16 powstał w wyniku konkursu na lekki myśliwiec (Lightweight Fighter, LWF) dla amerykańskich wojsk lotniczych i został zbudowany według zupełnie nowej koncepcji, niż wcześniejsze myśliwce okresu Zimnej Wojny.
Rozwój sowieckiego lotnictwa wojskowego w latach 1920.
Rewolucja Październikowa, a następnie wojna domowa przerwały w Rosji rozwój przemysłu oraz spowodowały, że emigrowało z kraju wielu konstruktorów i przemysłowców, którzy określani jako wrogowie ludu, mieli pełne prawo obawiać się o swoje życie i dorobek. Z tych powodów na początku 1920. w gospodarce narodowej i transporcie panował chaos, brakowało nowoczesnego wyposażenia i wykwalifikowanych kadr. Przede wszystkim należało w krótkim czasie rozwiązać wiele najpilniejszych zadań, w tym wznowić pracę w znacjonalizowanych fabrykach oraz znacznie zmniejszyć liczebność wojska i floty. Także rozwój przemysłu lotniczego był ściśle powiązany z sytuacją polityczną i gospodarczą w Rosji sowieckiej.
Ukraińskie Su-25
Gdy 26 grudnia 1991 roku Rada Najwyższa Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich zdecydowała ostatecznie o samorozwiązaniu ZSRR, Ukraina (która 24 sierpnia tego samego roku ogłosiła deklarację niepodległości) weszła w użytkowanie dużej liczby poradzieckich wojskowych samolotów i śmigłowców różnych typów. Wśród nich znalazło się co najmniej 95 samolotów szturmowych Su-25, z których część do dziś służy w ukraińskich wojskach lotniczych. Kilka lat temu te samoloty aktywnie wykorzystano w walkach przeciwko ukraińskim separatystom w Donbasie.
Modelarstwo w aeroklubach
Zanim człowiek zasiadł za sterami aerodyny, najpierw eksperymentował z modelami. Chyba w żadnej innej dziedzinie modelarstwo nie było tak silnie związane ze swoimi większymi braćmi, jak w lotnictwie. Przez dziesięciolecia przyciągało dzieci, młodzież i starszych. Konstruowanie prostych latających modeli szybowców czy rakiet znajdowało się w programach wielu szkół podstawowych. Nawet w ulicznych kioskach można było nabyć broszury opisujące budowę nieskomplikowanych modeli: zarówno statycznych jak i latających. Nie do rzadkości należał widok spoczywających na ich półkach zestawów, takich jak choćby wiropłat wykonany z cienkiego tworzywa, którego złożenie sprowadzało się do przełożenia kawałka drutu przez kadłub, nałożenia dwóch ruchomych skrzydeł oraz przywiązania mocnej, nylonowej nici. Potem była już tylko radość z efektownego lotu na uwięzi.
Aviatik D.II U-Berg
Był on testową wersją swego lepiej znanego poprzednika – samolotu Aviatik D.I Berg, uznawanego przez wielu za najlepszy myśliwiec lotnictwa austro-węgierskiego w I wojnie światowej. D.II zaprojektowano w tym samym czasie, co D.I – w połowie 1916 roku, jako wersję szybkościową.
Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem "AeroPlanu" Nr 02/2021 na stronie: www.altair.com.pl
AeroPlan ukazuje się od 1995, a od 1999 jego redaktorem naczelnym jest najlepszy polski modelarz plastikowy, wygrywający od lat wszystkie najważniejsze konkursy modelarskie na świecie. Spowodowało to, że formuła czasopisma uległa pewnej modyfikacji, poprzez zbliżenie go bardziej do środowiska modelarskiego. Magazyn przekształcił się jednocześnie z nieregularnego kwartalnika w dwumiesięcznik. Raz w roku ukazuje się podwójny numer monograficzny poświęcony wybranej konstrukcji lotniczej, z dołączoną płytą CD-ROM.
Komentarze