Przejdź do treści
Źródło artykułu

GE Aerospace i Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 S.A. podpisują porozumienie o współpracy w zakresie obsługi technicznej i napraw silników F110

GE Aerospace oraz Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 S.A. (WZL-2) w Warszawie podpisały porozumienie (Memorandum of Understanding - MOU) dotyczące współpracy w obszarze rozwoju zdolności obsługi technicznej, napraw i przeglądów (Maintenance, Repair and Overhaul – MRO) oraz wsparcia remontów silnika F110-GE-129, który napędza samoloty Boeing F-15EX.

Uroczystość podpisania porozumienia odbyła się w Warszawie, a dokument sygnowali Jakub Gazda, prezes zarządu WZL-2, Zbigniew Matuszczak, członek zarządu oraz dyrektor techniczny WZL-2, a także Sean Keith, dyrektor ds. produktu F110 w GE Aerospace.

„Silnik F110 to sprawdzona jednostka napędowa samolotów bojowych, produkowana i doskonalona nieprzerwanie od ponad 40 lat” – powiedział Sean Keith, dyrektor ds. produktu F110 w GE Aerospace. – „Jako jedyny certyfikowany silnik przeznaczony dla samolotów z rodziny Boeing F-15 Advanced Eagle, w tym F-15EX, model F110-GE-129 został zaprojektowany z myślą o prostocie obsługi i modułowej konstrukcji opartej na wymiennych zespołach serwisowych (Shop Replacement Units, SRU). Rozwiązanie to umożliwia wykonywanie aż 90% czynności obsługowych w kraju użytkowania, co skraca czas przestojów samolotów i obniża koszty. Porozumienie z WZL-2 pozwoli nam zidentyfikować możliwości wsparcia Polski w zakresie utrzymania silników F110 oraz wzmocnienia lokalnych kompetencji w tym obszarze.”

W ramach porozumienia GE Aerospace i WZL-2 przeprowadzą analizę wymagań niezbędnych do prowadzenia obsługi pośredniej i zakładowej (intermediate and depot-level maintenance), w tym potrzeb w zakresie oprzyrządowania, obróbki mechanicznej, szkoleń oraz modernizacji stanowisk testowych związanych z utrzymaniem silników F110-GE-129.

W ubiegłym miesiącu GE Aerospace podpisało porozumienie o współpracy z Wojskową Akademią Techniczną (WAT) w Warszawie, którego celem jest rozwój współpracy w zakresie szkolenia i edukacji dotyczącej silnika F110-GE-129 oraz analiza możliwości utworzenia na WAT Laboratorium Przyrostowych Technologii Wytwarzania Elementów Silników Lotniczych. W przypadku dalszego rozwoju współpracy, GE Aerospace zapewni WAT materiały dydaktyczne oraz szkolenia z zakresu silnika F110-GE-129, a także wspólnie z uczelnią opracuje program nauczania dla przyszłych inżynierów lotniczych.

Silnik F110-GE-129, oferujący największy ciąg w swojej klasie – 29 500 funtów (13,4 tony), jest jedyną jednostką napędową w pełni zintegrowaną z samolotem F-15EX Eagle II. Silniki te są obecnie produkowane i eksploatowane w Siłach Powietrznych Stanów Zjednoczonych (USAF).

Silnik F110 niedawno świętował 40-lecie nieprzerwanej produkcji. Z ponad 11 milionami wylatanych godzin i najwyższym stosunkiem ciągu do masy w swojej klasie, jednostka ta napędza samoloty F-15 i F-16 używane przez siły zbrojne USA oraz 16 państw sojuszniczych, a także turecki myśliwiec piątej generacji KAAN. W ciągu czterech dekad ponad 90% komponentów silnika zostało zmodernizowanych w celu dalszej poprawy osiągów, gotowości operacyjnej i efektywności eksploatacyjnej. Co istotne, 90% czynności serwisowych może być wykonywanych bez demontażu silnika (on-wing) lub w lokalnych ośrodkach obsługowych, co znacząco skraca przestoje samolotów i zwiększa ich gotowość bojową.

GE Aerospace działa w Polsce od ponad 30 lat, zatrudniając ponad 2 000 wysoko wykwalifikowanych specjalistów w sześciu lokalizacjach w kraju, gdzie rozwijane są technologie lotnicze nowej generacji dla sektora obronnego i cywilnego. Od 1992 roku GE Aerospace zainwestowało w Polsce łącznie 700 mln USD, w tym około 50 mln USD rocznie przeznaczanych wyłącznie na projekty badawczo-rozwojowe (R&D). GE Aerospace pozostaje długoterminowym i strategicznym partnerem Polski w dziedzinie technologii lotniczych.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony