Obowiązkowy Biuletyn Serwisowy dla SZD-50-3 Puchacz
W dniu 26.01.2015r. firma Allstar PZL Glider poinformowała o wydaniu obowiązkowego Biuletynu Serwisowego BE‑063/SZD‑50-3/2014 "PUCHACZ" dla szybowca SZD‑50-3 Puchacz.
Uzasadnienie wprowadzenia biuletynu
Podczas wykonywania lotu na jednym z szybowców, w trakcie wyprowadzania z korkociągu, po energicznym nasiśnięciu przez pilota na przednim siedzeniu lewego pedału, oderwało się mocowanie linki steru kierunku przytwierdzone do podłogi szybowca.
Przyczyną oderwania mogło być niedoklejenie do skorupy bocznej klocka osadzenia śruby mocującej linkę lub stopniowe pękanie spoiny łączącej skorupę kadłuba ze sztywnym klockiem.
Niniejszy biuletyn opisuje działania, jakie należy wykonać w celu zminimalizowania wystąienia podobnej usterki w przyszłości.
Biuletyn dotyczy wszystkich szybowców SZD-50-3 "Puchacz" oraz SZD=50-1M (nr fabr. X-127) i SZD-50-2 (nr fabr. X-129), o ile działania opisane w punkcie 3. nie zostały już zrealizowane.
Czynności kontrolne
Natychmiast po otrzymaniu biuletynu sprawdzić, czy nie pojawiło się pęknięcie lakieru wokół klocka mocowania linek w układzie sterowania sterem kierunku, w miejscu jego klejenia do skorupy kadłuba przy przednich pedałach, lewym i prawym (patrzy Rys. 1). Pęknięcie (rysa) świadczy o odrywaniu się sztywnego klocka mocowania od skorupy dadłuba.
W przypadku stwierdzenia pęknięcia na którymkolwiek mocowaniu (lewym lub prawym), przed następnym lotem wzmocnić mocowanie obydwu klocków do skorupy zgodnie z opisem naprawy w pkt. 3.2.
W przypadku braku pęknięcia szybowiec można eksploatować dalej do czasu przeprowadzenia naprawy w zakresie i zgodnie z terminem określonym w pkt. 3.2.
Wzmocnienie węzła
W ciągu roku od otrzymania biuletynu, np. podczas najbliższego przeglądu rocznego, wykonać poniższą naprawę, niezależnie czy stwierdzono pęknięcie wg Rys. 1, czy też nie.
Wzmocnić mocowanie obydwu klocków do skorupy kadłuba przez zalaminowanie kątowników o szerokości półek 20 mm, wykonanych z dwóch warstw tkaniny 92110 firmy INTERGLAS, ułożony skośnie (patrz Rys. 2). Prace wykonać zgodnie z zasadami opisanymi w Instrukcji Napraw.
Firma Allstar PZL Glider prosi o kompleksowe zapoznanie się z treścią tego dokumentu, w celu pełnego zrozumienia zawartych w nim danych: Biuletyn Serwisowy BE‑063/SZD‑50-3/2014 "PUCHACZ"
Komentarze