Przejdź do treści
Źródło artykułu

Zasady latania w grupie, zwłaszcza na żaglu

Akademicki Klub Lotniczy Politechniki Rzeszowskiej jest organizacją studencką zrzeszającą fanatyków szybowania na paralotni. Działa jako swoisty aeroklub lub sekcja sportowa. Promuje paralotniarstwo jako sport, sposób spędzania wolnego czasu, a przede wszystkim przygodę życia. Umożliwia studentom oraz pracownikom PRz korzystanie w ramach członkostwa ze swojej bazy sprzętowej całkowicie za darmo. Przede wszystkim jednak integrujemy społeczność zakręconą na punkcie bujania w obłokach. 

W związku ze specyfiką latania w grupach, Akademicki Klub Lotniczy PR przypomina o zasadach bezpieczeństwa, zwłaszcza podczas lotów na żaglu. Wszyscy, którzy chcą przyjeżdzać na jakiekolwiek startowisko muszą się do nich stosować, aby nie stwarzać zagrożenia w powietrzu.

1. W locie przy zboczu obowiazuje zasada, że pierwszeństwo ma pilot mający zbocze po swojej prawej stronie. Jeżeli leci się z kimś na kursie kolizyjnym i ma się zbocze ze swojej lewej strony, to należy ominąć go robiąć zwrot w prawo! Jest to żelazna zasada, która obowiązuje zawsze i wszędzie, w każdej sytuacji. Jeżeli sytuacja taka miała by miejsce podczas niskiego żebrania na zabranie się, to należy odejść od stoku i wylądować.

1a. Dobrym zwyczajem jest wystawienie ręki, jako kierunkowskazu przy wymijaniu się. Dzieki temu będziecie mieli pewność, że ktoś wie co chcecie zrobić.

1b. Należy pamiętać, że 8m nad głową ma się tekstylia lotnicze o powierzchni ponad 25m2 i rozpiętości niecałych 10m. Przy mijaniu się nalezy bezwzględnie utrzymywać separację w pionie!! Nadlecenie pod innego pilota, może na chwilę "odciąć mu prąd" i go przydusić na tyle aby zachaczył nogami/uprzężą o skrzydło. Jest to sytacja skrajnie niebezpieczna.

2. Pilot lecący ma pierwszeństwo przez pilotem startującym. Na startowiskach typu Mszana (kilka osób rozstawionych obok siebie), należy upewnić się przed startem czy nisko w pobliżu nie leci inna osoba.

3. Przed własnym startem należy odczekać chwilę od startu poprzedniego pilota, a nie odpalać zaraz za nim. Na Mszanie Paryj należy zaczekać aż doleci on do rogu lasu i zawróci. Jeżeli nie może zabrać się wyżej to nie należy pchać się pomiędzy niego, bo zarówno on jak i Wy się nie zabierzecie!!!

4. Cały czas należy mieć świadomość ograniczeń własnego sprzętu. Większość osób w regionie lata na skrzydłach Nova Mentor 2 oraz Advance Sigma 8. Parametry takie jak zwrotność, zarówno jednego, jak i drugiego skrzydła są o niebo lepsze niż klubowego Dudka Plusa (o Nemo2 nie wspominając). To, że Czaban potrafi zrobić szybki i płaski zwrot w cale nie oznacza, że Wy potraficie.

5. Kierunek krążenia w termice wyznacza pilot, który pierwszy zaczął krążyć. Niedopuszczalne jest krążenie w przeciwną stronę, czy nagłe zmiany kierunku.

6. Z własnego doświadczenia poradzę, że lepiej nie wdawać się w pyskówki z obecnymi na starcie i przyjąć ich uwagi na wiarę. 99,9% ludzi, których aktualnie tam spotkacie ma dużo więszke doświadczenie i nalot niż Wy. Jeżeli Czaban, Tomski, czy ktokolwiek inny mówi Wam, że wymuszacie pierwszeństwo i nie stosujecie się do obowiązujących zasad i przepisów to znaczy, że mają rację i nie należy z tym dyskutować!!!!

7. To, że glajt jest uszyty z tekstyliów i nie posiada sztywnych elementów nie oznacza, że można podchodzić lekceważąco do latania na nim! To, że nie wisi nad wami kontroler na Tower nie oznacza, że możęcie robić w powietrzu co chcecie. Lecąc na glajcie można zabić się tak samo, jak lecąc szybowcem i samolotem.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony