Przejdź do treści
Grupa Akrobacyjna "Żelazny" (fot. airshow.wp.mil.pl)
Źródło artykułu

Air Show w Radomiu już za dwa miesiące

Kolejna edycja Międzynarodowych Pokazów Lotniczych Air Show zbliża się wielkimi krokami. Miłośnicy lotnictwa zobaczą nad radomskim niebem renomowane zespoły akrobatyczne i solistów z całego świata. Pokazy organizują wspólnie wojsko i miasto Radom.

Szesnasta już edycja Międzynarodowych Pokazów Lotniczych Air Show wpisuje się w obchody jubileuszu 100-lecia lotnictwa wojskowego i setnej rocznicy odzyskania niepodległości.

Przypominamy, że jedynym dystrybutorem biletów na tegoroczne Air Show 2018 jest eBilet.

Organizatorzy prezentują kolejnych uczestników, którzy zaprezentują sie w tym roku podczas Air Show w Radomiu w dniach 25-26.08.2018 r.

Swoją obecność na radomskich pokazach potwierdziła w ostatnich dniach fantastyczna Grupa Akrobacyjna "Żelazny", która ponownie w sierpniu zagości w Radomiu. GA "Żelazny" jest największą, a zarazem najdłużej i nieprzerwanie działającą cywilną grupą akrobacyjną w historii polskiego lotnictwa. Założona z miłości do lotnictwa i pasji do latania akrobacyjnego oraz zespołowego. Zainspirowana przedwojennymi pilotami, którzy przetarli podniebne szlaki polskiej zespołowej akrobacji, takimi jak słynna trójka Bajana. Zespół wyszkolił wielu znakomitych i utalentowanych pilotów występując w formacjach do sześciu samolotów wraz szybowcem, latając pokazy na całym świecie. Przez kilka sezonów za sterami szybowca zasiadał wielokrotny ze wielokrotny Mistrz Świata w akrobacji szybowcowej Jerzy Makula. Swój okres szkoleniowy w GA Żelazny mieli, m.in. tacy utytułowani sportowcy jak Kasia Żmudzińska, Artur Kielak oraz jedyny polski pilot Red Bull Air Race, Łukasz Czepiela. Pokaz pilotów GA "Żelazny" z pewnością wzbudzi wiele emocji.

Na radomskim niebie zobaczymy też PAC Super Mushshak – samolot szkolenia podstawowego, który jest bardziej zaawansowaną i ulepszoną wersją MFI-17 Mushshak. Za jego zaprojektowanie i produkcję odpowiada Pakistański Kompleks Aeronautyczny mający swoją siedzibę w Karmie.

Samoloty tego typu produkuje Pakistan Aeronautical Complex (РАС). To zmodernizowana wersja szwedzkich Saab MFI-17 Supporter, produkowanych w Pakistanie pod nazwą Mushshak.

Najnowsza wersja MFI-395 Super Mushshak jest napędzana silnikiem Textron Lycoming o mocy 260 KM, ma cyfrową awionikę z systemem dialogowym w standardzie „Glass Cockpit” i dwa miejsca dla pilotów. Posiada ona również sześć zaczepów pod skrzydłami dla małych rakiet bomb lub zasobników z karabinem maszynowym.

Przedsiębiorstwo Pakistan Aeronautical Complex pracuje nad dostosowaniem samolotu szkolenia podstawowego Super Mushshak do roli maszyny przeciwpartyzanckiej (COIN).

Kolejną atrakcją sierpniowego Air Show bedzie Chengdu FC-1 Xiaolong (również PAC JF-17 Thunder w Pakistanie) – lekki myśliwiec wielozadaniowy czwartej generacji, stworzony wspólnie przez Chiny i Pakistan dla wojska pakistańskiego oraz na eksport.

Ogółem w Chinach powstało sześć prototypów, osiem maszyn przedseryjnych, które dostarczono w 2007 i dwie seryjne w 2009. Pakistan Aeronautical Complex w Kamrze  zmontował 40 maszyn wersji Block 1 w latach 2009-2013, docelowo samoloty mają składać się w 58% z podzespołów produkowanych lokalnie. Produkcja konfiguracji Block 2 (50 szt.) planowano na lata 2013-2016, ale uruchomienie ich montażu zostało z przyczyn ekonomicznych opóźnione do 2014 roku. Produkcję dwóch pierwszych egzemplarzy uruchomiono w Pakistanie w grudniu 2013 roku, a ich testy w lutym 2015. Pierwszy samolot w wersji Block 2 oblatano 9 lutego 2015. Produkcja masowa rozpoczęła się w 2016. W grudniu 2015 przekazano 16. samolot w wersji block 2, co stanowiło wyposażenie czwartej eskadry. Samoloty te wcielono do służby w 2017 roku, w tym czasie w montowane były 33 dalsze egzemplarze. Cena jednostkowa samolotu w wariancie Block 1 jest szacowana na około 15-20 mln USD, w wersji Block 2 wzrośnie do około 25 mln USD. Według pakistańskiego Minister Obrony za cenę jednego F-16 otrzymują trzy samoloty JF-17. Pakistan zamówił łącznie 150 sztuk JF-17. Biorąc pod uwagę cenę, model ten jest najtańszym na świecie myśliwcem wielozadaniowym. Po Salonie Lotniczym w Paryżu w roku 2015 pojawiły się pogłoski, że samolotem w wersji Block 2 zainteresowany jest członek NATO – Bułgaria.

Na Międzynarodowe Pokazy Lotnicze AIR SHOW 2018 przyleci po raz kolejny cywilny zespół akrobacyjnych “Bałtyckie Pszczoły” (Baltic Bees) z Łotwy. Piloci, latający pięcioma odrzutowcami szkolnymi L-39C Albatros, wystąpili już w Radomiu w 2013, 2015 i 2017 roku, prezentując nietypowe figury akrobacji zespołowej.

Grupa Baltic Bees istnieje od 2008 roku, zaczynała jako para Albartrosów. Gdy lotnicy z Łotwy dokupili kolejną parę odrzutowców, ich występy zyskały na wizualnej atrakcyjności. Dodanie piątego samolotu dodało pokazom “Bałtyckich Pszczół” wigoru. Solistą i autorem programu pokazu zespołu jest Walery Sobolew.

Frogfoot – „Żabia stopa” – taki właśnie kod nadano Su-25 w oznaczeniach NATO. Samolot zagości na radomskim niebie już w sierpniu podczas tegorocznego Air Show 2018.

Samolot szturmowy, który zaczęto produkować w 1978 roku, jest jednym z ciężej opancerzonych i uzbrojonych samolotów w historii lotnictwa. Napędzany jest przez dwa silniki turboodrzutowe dające mu doskonałe osiągi. Ten ważący dziewięć i pół tony samolot może unieść ponad cztery tony uzbrojenia i do trzech ton paliwa. W połączeniu z niesamowitymi osiągami (prędkość maksymalna do 950 kilometrów na godzinę; pułap do siedmiu tysięcy metrów) czyni go bardzo niebezpieczną i wybitnie skuteczną latającą maszyną bojową.

W Radomiu zaprezentują się wspólnie po raz pierwszy Zespół Akrobacyjny "Orlik" wraz z samolotami Harvard. Za sterami Orlików zasiadają piloci zespołu akrobacyjnego Orlik pod dowództwem mjr pil. Dariusza Stachurskiego, a za sterami Harvardów doświadczeni piloci liniowi: Jacek Mainka oraz Marcin Kubrak – na co dzień pasjonaci samolotów, na których w okresie wojennym polscy lotnicy rozsławiali polskie skrzydła. Pokaz będzie trwał około 20 minut podczas których, piloci zaprezentują swój lotniczy kunszt wykonując szereg figur pionowych, jak i pochyłych w różnych ugrupowaniach.


(fot. Zespół Akrobacyjny "Orlik")

Do Radomia przyleci też Su-27 (kod NATO – Flanker) – współczesny rosyjski jednomiejscowy samolot myśliwski przechwytujący, przeznaczony także do wywalczania przewagi w powietrzu. Pierwsze seryjne samoloty Su-27 otrzymało Centrum Przygotowania Bojowego Pilotów Sił Powietrznych w Lipiecku, a następnie w grudniu 1984 roku pułk myśliwski stacjonujący w pobliżu Komsomolska nad Amurem. Oficjalnie samolot Su-27 został przyjęty na uzbrojenie w 1985 roku. Wtedy też zaczęto je wprowadzać do następnych pułków myśliwskich. W momencie rozpadu ZSRR część tych samolotów została przyjęta przez siły zbrojne państw powstałych w wyniku rozpadu ZSRR. W ten sposób samoloty te znalazły się na wyposażeniu lotnictwa Ukrainy, Białorusi i Kazachstanu. Ponadto samoloty te znalazły się na wyposażeniu lotnictwa chińskiego, które zakupiło je w Rosji, a także podjęło ich produkcję licencyjną. Maszyny oznaczone w Chinach jako J-11 zakupił Wietnam. Samolotami wersji Su-30MK, zakupionymi w Rosji, dysponuje również lotnictwo Indii.

Samolot SU-27 jest obecnie jedynym samolotem na świecie, który może wykonać w pełni tzw. manewr Kobra. Prawdziwym dowodem możliwości manewru są piloci zespołu akrobacyjnego Russkije Witiazi, którzy wykonują jednocześnie tę figurę na 10 samolotach Su-27. Manewr mogą również wykonywać radziecko-rosyjskie samoloty MiG-29 czy samoloty produkcji zachodniej np. F-22 Raptor czy F-35 jednak ich awionika, bądź układ ciągu silnika uniemożliwia przechył samolotu powyżej 90° tak jak w Su-27.

Patrulla Águila to kolejna światowej sławy gwiazda tegorocznych Międzynarodowych Pokazów lotniczych Air Show 2018.

Patrulla Águila to reprezentacyjny zespół akrobacyjny Sił Powietrznych Hiszpanii powstały 4 lipca 1985 w bazie lotniczej San Javier, w której zespół bazuje do dnia dzisiejszego. Od swoich początków wykorzystuje on samoloty szkolne CASA C-101 pomalowane w barwy zespołu. Na stałe zespół prezentuje się w składzie 7 samolotów + solista.

Ostatnio Hiszpanów gościliśmy na radomskim niebie w 2015 roku.

Kolejny gość radomskich pokazów to Patrouille Suisse – Zespół akrobacyjny Sił Powietrznych Szwajcarii, który powstał 8 sierpnia 1964 roku. Nazwa Zespołu nawiązuje do swojego poprzednika, wcześniej powstałego zespołu akrobacyjnego Patrouille de France.

Pierwsze loty Zespołu odbywały się na samolotach Hawker Hunter, które 1994 roku zdecydowano się wymienić na nowoczesne lekkie samoloty myśliwskie – Northrop F-5E Tiger II. Maszyny pomalowane są w narodowe barwy z białym krzyżem na spodzie oraz wyposażone w wytwornice dymów, dzięki którym prezentowane pokazy przeradzają się w podniebny spektakl. Program Szwajcarów to ponad 20 figur akrobacji lotniczej.

Patrouille Suisse do 1978 roku występował wyłącznie we własnym kraju, ze względu na szwajcarską politykę neutralności. Dobrze, że to uległo zmianie! Mieliśmy okazję gościć ich już podczas Air Show w Radomiu co potwierdza, że cenią naszą publiczność i chętnie do nas wracają.

Zespół prezentuje się w załodze sześcioosobowej, pokazując podniebne akrobacje z najwyższej półki.

Jeden z najbardziej wyczekiwanych zespołów na Air Show 2018 to Zespół Frecce TriColori. Zespół akrobacyjny Włoskich Sił Powietrznych został założony w 1961 roku w Rivolto, w regionie Friuli Venezia Giulia.

Początki akrobacji lotniczych we Włoszech sięgają okresu międzywojennego, kiedy to bardzo popularnym zjawiskiem było zakładanie przez jednostki lotnicze zespołów akrobacyjnych latających na różnych typach samolotów. Po II wojnie światowej zainteresowanie akrobacją lotniczą we Włoszech ponownie wzrosło, co przyczyniło się do powstania wielu znamienitych grup akrobacyjnych.

W 1961 roku podjęto decyzję o sformowaniu jednej oficjalnej grupy. Na początku Zespół wykorzystywał samoloty F-86 Sabre, które po trzech latach działalności wymieniono na maszyny rodzimej produkcji – samoloty Fiat G.91. W późniejszym okresie ponownie dokonano wymiany maszyn, tym razem na odrzutowe samoloty szkolno-treningowe Aermacchi MB-339, które są użytkowane przez Zespół do dnia dzisiejszego. Malowanie samolotów nawiązuje do barw narodowych. Frecce TriColori występują w składzie dziewięciosamolotowym oraz z jednym solistą.

Nie bez powodu Strzały są nazywane ulubieńcami publiczności! Oprócz fantastycznych figur w powietrzu, dobrze dopasowanej muzyki, całemu pokazowi towarzyszy komentarz spikera Andrei Soro. Spektakularny pokaz umiejętności pilotażowych jest też wspierany intensywnym trójbarwnym dymem w kolorach włoskiej flagi. Bywa i tak, że odległość między samolotami jest mniejsza niż 2 metry. Mamy nadzieję, że w tym roku uda się zaprezentować publiczności La Bombę, wyjątkowo efektowne połączenie dwóch figur, możliwych do wykonania jedynie w tzw. wariancie wysokim.

Wyrafinowane pokazy Zespołu ogląda się z przyjemnością! Chyba nie musimy przekonywać, że warto dołączyć do wydarzenia!

Udział w radomskich pokazach potwierdziła też grupa pokazowa jordańskich sił powietrznych – Royal Jordanian Falcons, która powstała w 1976 roku z inicjatywy Jego Królewskiej Mości króla Husseina Bin Talala. Jest zespołem o międzynarodowej sławie, chlubiącym się swoją precyzją, profesjonalizmem i widowiskowymi pokazami.

Sokoły Jordanii są wysokiej klasy atutem działającym na rzecz wspierania Jordanii, pełniąc rolę "wędrujących ambasadorów" swojej ojczyzny.

Wyjątkowy status profesjonalnego zespołu akrobacyjnego daje im możliwość nie tylko prezentowania wysokiego poziomu Sił Powietrznych Jordanii, ale również promowania lotnictwa w kraju ojczystym.

W skład zespołu Royal Jordanian Falcons wchodzi obecnie 5 samolotów akrobacyjnych Extra 300 L. W celu promocji turystyki i inwestycji, siedziba zespołu została niedawno przeniesiona na Międzynarodowe Lotnisko Króla Husseina w Aqaba (Morze Czerwone).

Zapraszamy na Międzynarodowe Pokazy Lotnicze Air Show w Radomiu w dniach 25-26.08.2018 r.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony