Wstępny projekt samolotu Beluga XL zamrożony
Nowy program Beluga, określony mianem Beluga XL, pomyślnie osiągnął najnowszy kamień milowy – koniec „fazy koncepcyjnej”, czyli zamrożenie projektu „na poziomie samolotu”, co jest kluczowym etapem w każdym programie rozwojowym.
Ocena postępów prac wykazała, że program Beluga XL osiągnął stopień zaawansowania, który umożliwia przejście do następnego etapu rozwojowego – fazy szczegółowego projektu.
Program Beluga XL uruchomiono w listopadzie 2014 r., ponieważ rosnące tempo produkcji A350 XWB i innych samolotów wymagało zwiększenia zdolności przewozowych. Beluga XL, wywodząca się z transportowca A330-200 i wykorzystująca wiele jego komponentów i urządzeń, będzie napędzana silnikami Rolls Royce Trent 700. Flota pięciu Belug XL zwiększy zdolności przewozowe Airbusa o 30 procent. Pierwszy z pięciu samolotów wejdzie do służby w 2019 r.
Istniejąca flota pięciu samolotów A300-600ST Super Transporter określanych nazwą Beluga, które są wyposażone w jedną z najpojemniejszych ładowni spośród wszystkich współczesnych samolotów, cywilnych czy wojskowych, przewozi gotowe sekcje samolotów Airbusa produkowane w różnych europejskich zakładach na linie montażu końcowego w Tuluzie, Hamburgu i Sewilli.
Flota samolotów Beluga jest eksploatowana przez Airbus Transport International (ATI), linię lotniczą należącą do Airbusa.
A330-Beluga XL (fot. airbus.com)
Specyfikacja samolotu Beluga XL
Wymiary samolotu:
- Całkowita długość - 63,1 m
- Wysokość - 18,9 m
- Średnica kadłuba - 8,8 m
- Rozpiętość skrzydeł (geometryczna) - 60,3 m
- Powierzchnia skrzydeł (referencyjna) - 361,6 m2
Podstawowe dane operacyjne:
- Silniki - Rolls Royce Trent 700
- Zasięg - 2200 mil morskich (4074 km) z maksymalnym ładunkiem (53 tony)
Masa projektowa:
Maksymalna masa startowa - 227 ton
Maksymalna masa lądowania - 187 ton
Maksymalna masa bez paliwa - 178 ton
Komentarze