Rusza budowa linii montażowej samolotów Airbus A220 w Stanach Zjednoczonych
Airbus stawia kolejny krok w realizacji planów rozbudowy swojego zaplecza produkcyjnego w Stanach Zjednoczonych. W dniu dzisiejszym w miejscowości Mobile w stanie Alabama odbyła się ceremonia uroczystego wbicia łopat na placu budowy nowej linii montażowej samolotów A220, mającej zaspokoić wyraźną i stale rosnącą na rynku amerykańskim podaż na ten najnowszy model w ofercie komercyjnych odrzutowców pasażerskich europejskiego producenta.
Uroczystość, na której obecnych było ponad 700 gości, w tym przedstawicieli kierownictwa koncernu Airbus i innych firm branży lotniczej, pracowników zakładów produkcyjnych Airbus, przedstawicieli władz stanowych i federalnych oraz liderów miejscowej społeczności, poprowadził prezes spółki Airbus, Tom Enders wraz z Guillaume'm Faury, prezesem spółki Airbus Commercial Aircraft.
Nowa linia montażowa, będąca już drugim takim zakładem Airbus w Stanach, powstanie na terenie kompleksu przemysłowego Mobile Aeroplex w Brookley w bezpośrednim sąsiedztwie linii produkcyjnej samolotów z rodziny A320 i zwiększy tempo produkcji maszyn A220-100 i A220-300 przeznaczonych dla odbiorców amerykańskich. Linia w Mobile, której budowę właśnie zainaugurowano, ma zacząć produkcję już w trzecim kwartale bieżącego roku, a pierwszy gotowy egzemplarz A220 ma ją opuścić w roku 2020, w którym zostanie również ukończona budowa zakładów produkcyjnych tych samolotów.
Airbus A220-100 w locie. Wizualizacja komputerowa: FIXION. (fot. dreamstime.com)
Spółka Airbus może pochwalić się bliskimi i wieloletnimi powiązaniami ze Stanami Zjednoczonymi. Samoloty Airbus znajdują się w użytku największych linii lotniczych tego kraju, a sam koncern występuje jako poważny partner firm amerykańskiej branży lotniczej i działający w niej pracodawca. W ciągu ostatnich trzech lat, spółka Airbus wydała w USA ok. 48 mld dolarów, generując przychody setek amerykańskich dostawców w ponad 40 stanach, a tym samym wspierając istnienie ponad 275 tys. stanowisk pracy na tym rynku. Zakłady spółki Airbus w Stanach Zjednoczonych to m.in.: ośrodki konstrukcyjne w Kansas i Alabamie; ważny ośrodek szkoleniowy na Florydzie i powstający wkrótce w Kolorado; centrala i ośrodek zaopatrzenia w Wirginii; działającą już linię montażową samolotów z rodziny A320 w Alabamie; nowatorski think tank (A3) w Kalifornii; firma zajmująca się analizą danych z bezzałogowych statków powietrznych (Airbus Aerial) w Atlancie (stan Georgia); zakłady produkcji i montażu śmigłowców w Teksasie i Mississippi; wreszcie, ośrodek budowy satelitów (OneWeb) na Florydzie.
Airbus A220 to jedyny samolot zbudowany specjalnie dla segmentu rynku samolotów w kategorii od 100 do 150 miejsc. Oferuje bezkonkurencyjną ekonomikę zużycia paliwa i komfort podróży typowy dla kabin samolotów szerokokadłubowych. A220 zawdzięcza swoje osiągi najnowocześniejszym rozwiązaniom aerodynamicznym, zastosowaniu najnowszych materiałów oraz najnowszej generacji silnikom turbowentylatorowym z przekładnią Pratt & Whitney typu PW1500G. Wszystkie te udoskonalenia owocują łącznie co najmniej o 20-procent niższym zużyciem paliwa w przeliczeniu na miejsce pasażerskie w porównaniu z samolotami poprzedniej generacji. Pod względem zasięgu, zdolny obsługiwać trasy do 3200 mil (5920 km) A220 z powodzeniem dorównuje większym samolotom jednonawowym.
Ponad 500 złożonych do tej pory zamówień na te samoloty daje im niezwykle mocną pozycję w wyścigu o miejsce lidera rynku samolotów w kategorii od 100 do 150 miejsc. Zapotrzebowanie na tę kategorię odrzutowców pasażerskich w ciągu najbliższych 20 lat szacuje się na co najmniej 7 000 sztuk.
Komentarze