Przejdź do treści
A321XLR w locie - widok z ukosa (fot. Airbus)
Źródło artykułu

Rozwój i uprzemysłowienie programu A321XLR nabierają tempa

Po premierze na zeszłorocznych pokazach lotniczych w Paryżu ruszyło uprzemysłowienie programu wąskokadłubowego samolotu A321XLR, a projektowanie maszyny przechodzi od fazy koncepcji do rzeczywistości. Na początku 2020 r. zaczęły powstawać elementy do pierwszego testowego A321XLR – w tym odkuwki podwozia głównego w zakładach Safran i pierwsze części centropłata w fabryce Airbusa w Nantes.

W marcu br. Airbus zakończył wybór dostawców głównych komponentów i systemów, zaprojektowanych specjalnie dla A321XLR. Zostali nimi: Spirit AeroSystems (wyprodukuje klapy jednoszczelinowe); Diehl Aviation (systemy wody pitnej i ścieków); FACC (zmodyfikowane poszycie dolnej części kadłuba); Premium Aerotec (elementy zbiorników paliwa); Collins Aerospace (układ paliwowy); Parker Aerospace (elementy zbiorników paliwa); Vincorion (podgrzewane panele podłogi); Safran (podwozie główne i przednie) oraz Triumph Group (mechanizm chowania podwozia).

W oczekiwaniu na uprzemysłowienie produkcji A321XLR, tam gdzie to możliwe, Airbus stosuje  nowe, własnego pomysłu podejście do cyklu życia produktu – DDMS. Pozwala ono dokładnie symulować działania wirtualnych fabryk w celu weryfikacji inwestycji i planowania rozruchu produkcji. Kluczowym filarem systemu DDMS jest baza danych 3D „Digital Mock-up Unit” (DMU), która umożliwia pracownikom działających transgranicznie biur w Tuluzie, Hamburgu i Filton na jednoczesne i wspólne projektowanie, symulacje montażu i trójwymiarowe zobrazowanie postępów industrializacji programu w czasie rzeczywistym. Narzędzia wizualizacji 3D zastosowane w zarządzaniu programem A321XLR zapewniają korzyści także pracownikom spoza zespołów inżynierskich, w tym menedżerom programów, którzy mogą teraz pracować w 3D dzięki aplikacjom wizualizacyjnym.


A321XLR – pierwsze prace w metalu w fabryce Airbusa w Nantes (fot. Airbus)

Oprócz uruchomienia wspomnianych narzędzi cyfrowych, na obecnym etapie industrializacji A321XLR wykorzystywane będą również fizycznie działające demonstratory technologii, służące do oceny i weryfikacji nowych elementów konstrukcji i wyposażenia samolotu. Na przykład program demonstratora struktur płatowca (Structures Demonstrator) przewiduje łączenie głównych podzespołów sekcji numer 15 i 17 kadłuba, montaż w kadłubie nowego środkowo-tylnego zbiornika paliwa, a także innych modułów i części. Równolegle toczący się program demonstratora sprzętu (Equipment Demonstrator), przewiduje próbną instalację wybranych urządzeń w pełnowymiarowej drewnianej makiecie kadłuba przez multidyscyplinarne zespół specjalistów, zajmujących się każdym instalowanym systemem, współpracujący na tym etapie z ekspertami z dziedzin inżynierii, inżynierii produkcji, produkcji, obsługi i ergonomii. Takie multidyscyplinarne podejście pozwala minimalizować konflikty projektowe, a także optymalizować ergonomię samolotu. Rozpoczęły się już testy komfortu kabiny pasażerskiej w lotach dalekodystansowych; w tym celu używana jest naziemna komora testów klimatycznych.

Dotychczas 24 klientów zamówiło łącznie ponad 450 egzemplarzy A321XLR, co potwierdza rynkowe zainteresowanie wyjątkowymi możliwościami tego samolotu. Testy w locie pierwszych egzemplarzy mają się zacząć w 2022 r., a rozpoczęcie eksploatacji spodziewane jest w 2023 r. A321XLR zapewni liniom lotniczym zasięg do 4700 mil morskich (7560km).

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony