Rekordowe dostawy samolotów Airbusa w 2009 r.
W 2009 r. Airbus zrealizował dostawy 498 samolotów. Wynik ten, o 15 egzemplarzy wyższy niż w 2008 r., jest nowym rekordem w historii firmy. Liczba ta obejmuje 402 maszyny z rodziny A320, 86 maszyn A330/A340 (obie liczby to wielkości rekordowe) oraz 10 samolotów A380. Airbus Military, jednostka produkująca samoloty wojskowe Airbusa, dostarczyła 16 lekkich i średnich samolotów transportowych.
Pomimo trudnych warunków rynkowych Airbus osiągnął także zakładaną liczbę nowych zamówień. Firma pozyskała zamówienia brutto na 310 egzemplarzy (271 egzemplarzy netto) o wartości 34,9 mld USD brutto (30,3 mld USD netto) po cenach katalogowych, co oznacza 54-procentowy udział w globalnym rynku samolotów powyżej 100 miejsc.
Nowe zamówienia obejmują 228 egzemplarzy samolotów z rodziny A320, 78 samolotów z rodziny A330/A340/A350 XWB oraz cztery maszyny A380. Trzy lata po wprowadzeniu na rynek samolotu następnej generacji A350 XWB liczba zamówień przekroczyła progową wielkość 500 sztuk. Na koniec 2009 roku całkowita liczba zamówień w realizacji wynosiła 3488 samolotów o wartości 437,1 mld USD, co przekłada się na sześć lat pełnej produkcji.
Dalsze usprawnianie działalności firmy przyniosło utworzenie jednostki Airbus Military, oznaczające pełną integrację programów wojskowych w ramach Airbusa. Grudniowy dziewiczy lot A400M (MSN 1) był sprawdzianem udanej reorganizacji i powstania nowego programu.
Ukończono konwersję pierwszego wielozadaniowego tankowca MRTT, bazującego na A330. Jego odbiorcą są Królewskie Australijskie Siły Powietrzne (RAAF). Dostawa samolotu przewidziana jest na połowę 2010 r. Zamówiono również kolejne trzy egzemplarze MRTT, co zwiększyło całkowitą liczbę zamówień na ten samolot do 28 sztuk. Był to również udany rok w dziedzinie mniejszych samolotów transportowych – siedmiu klientów złożyło zamówienia na 19 egzemplarzy (1 samolot C-212, 2 samoloty CN-235 oraz 16 samolotów C-295).
W ramach Power 8, programu reorganizacji Airbusa, ponownie przekroczono założone cele. Uzyskano oszczędności o charakterze stałym w wysokości 2 mld euro brutto. Program Power 8+ ma przynieść dodatkowe 650 mln euro oszczędności do 2012 roku.
„Zważywszy na warunki ekonomiczne i finansowe osiągnęliśmy w 2009 r. całkiem dobre wyniki. Kluczem do sukcesu były znakomita praca zespołowa oraz elastyczność w Airbusie, a także bliska współpraca z klientami, dostawcami i instytucjami finansowymi. Planujemy utrzymanie produkcji na poziomie z 2008/2009 roku, ale musimy działać rozważnie i elastycznie. Trudne warunki rynkowe nadal bowiem się utrzymują” – powiedział Tom Enders, prezes i dyrektor generalny Airbusa. „Naszym głównym zadaniem w najbliższych tygodniach będzie zapewnienie solidnego wsparcia finansowego dla A400M. Po dziewięciu miesiącach intensywnych rozmów z naszymi klientami rządowymi nadszedł czas podejmowania decyzji”.
Komentarze