Region Azji i Pacyfiku będzie wiodącym rynkiem generującym popyt na samoloty
W ciągu najbliższych 20 lat linie lotnicze z regionu Azji i Pacyfiku będą liderami popytu na większe i bardziej eko-wydajne modele samolotów – tak wynika z najnowszej prognozy rynkowej sporządzonej dla regionu przez spółkę Airbus. Prognozę przedstawił w Singapurze John Leahy, dyrektor operacyjny ds. klientów Airbusa.
W okresie, dla którego sporządzono prognozę, linie lotnicze z regionu odbiorą ok. 9870 nowych samolotów pasażerskich i transportowych o wartości 1,6 bln USD. Stanowi to 35 proc. wszystkich dostaw nowych samolotów na całym świecie w ciągu najbliższych 20 lat. To więcej niż w Europie i Ameryce Płn. W ujęciu wartościowym region odpowiadać będzie za 40 proc. całego popytu na nowe samoloty, co pokazuje większy udział samolotów szerokokadłubowych zamawianych przez przewoźników z Azji i Pacyfiku.
Na rynku pasażerskim liczba samolotów eksploatowanych przez przewoźników z Azji i Pacyfiku ma według prognoz ulec podwojeniu w ciągu najbliższych 20 lat – z obecnych 4300 samolotów do łącznej liczby 10 440 odrzutowców. Prognozę sporządzono na podstawie wyższego niż przeciętny wskaźnika wzrost ruchu lotniczego w skali jednego roku (wynoszący 5,8 procent) oraz potrzeby zastąpienia ok. 3500 samolotów znajdujących się obecnie w eksploatacji.
W obliczu wysokiego poziomu urbanizacji w regionie Azji i Pacyfiku ruch lotniczy będzie się nadal koncentrować wokół rosnącej liczby dużych miast, a większe samoloty będą stanowić bardziej wydajny sposób zaspokojenia popytu i pokonywać ograniczenia ruchu stwarzane przez infrastrukturę lotnisk. I tak Airbus przewiduje, że przewoźnicy w regionie dokonają w ciągu najbliższych 20 lat zakupu ok. 3840 samolotów szerokokadłubowych, co stanowić będzie 44 proc. światowego popytu w kategorii większych samolotów.
Dostawy większych samolotów w regionie będą obejmowały 3080 samolotów szerokokadłubowych, takich jak A330 czy nowe A350 XWB, oraz ok. 760 bardzo dużych samolotów oferujących ponad 400 miejsc na pokładzie, takich jak A380, obsługujących najbardziej ruchliwe połączenia. W górnym segmencie rynku region będzie liderem globalnego popytu na takie samoloty, jak A380 i będzie miał 45 procent udziału w dostawach w tej kategorii.
Poza połączeniami dalekodystansowymi, przewoźnicy w regionie będą dalej wykorzystywać dużą liczbę średniej wielkości samolotów szerokokadłubowych do obsługi rejsów regionalnych – w przyszłości więcej tras obsługiwanych będzie przez samoloty z ponad 400 miejscami na pokładzie.
Choć przewoźnicy z Azji i Pacyfiku będą liderami popytu na większe samoloty, z najnowszej prognozy Airbusa wynika, że w najbliższych latach wzrośnie szybko także liczba samolotów wąskokadłubowych.
Głównym motorem popytu na ten model samolotów będzie stały wzrost tanich linii lotniczych. Ten sektor rynku przewozów lotniczych przez ostatnie 10 lat rósł w tempie 7 procent rocznie. Takie tempo wzrostu oraz konieczność zastąpienia starych maszyn wygenerują w regionie popyt na ok. 6030 nowych samolotów wąskokadłubowych, jak np. bardzo popularną rodzinę samolotów A320.
Podobnie jak w przypadku segmentu samolotów szerokokadłubowych, średnia liczba miejsc w samolotach wąskokadłubowych w regionie również wzrośnie w wyniku przechodzenia na większe modele oferowane przez różnych producentów z szerszą konfiguracją miejsc siedzących.
W sektorze przewozów towarowych region będzie dalej dominować na rynku globalnym. Zgodnie z nową prognozą wielkość floty transportowej linii lotniczych z regionu Azji i Pacyfiku wzrośnie z 316 maszyn obecnie do ok. 887 maszyn, co stanowić będzie 30 proc. globalnej floty transportowej. Choć wiele samolotów będzie pochodziło z konwersji modeli pasażerskich, Airbus przewiduje, że w regionie w ciągu najbliższych 20 lat dostarczonych zostanie ok. 251 nowych transportowców. Podobnie jak w pozostałych regionach świata ok. 30 proc. transportowców należeć będzie do kategorii maszyn o ładowności 45-70 ton obsługiwanej przez średniej wielkości samoloty szerokokadłubowe, jak A330.
Region Azji i Pacyfiku jest podstawowym rynkiem dla Airbusa – odpowiada za 31 proc. wszystkich zamówień złożonych do tej pory w firmie. Obecnie w eksploatacji u 97 operatorów w regionie znajduje się ponad 2100 maszyn Airbusa, zaś zamówionych zostało kolejnych 1800 samolotów. To ponad jedna trzecia wszystkich zamówień czekających na realizację – dowodzi to znaczenia regionu jako najszybciej rozwijającego się rynku przewozów pasażerskich.
Prognoza Airbusa dla regionu Azji i Pacyfiku została opracowana na podstawie Global Market Forecast (Globalnej prognozy rynkowej) firmy, w której przedstawiono prognozę zapotrzebowania na ok. 28 200 samolotów pasażerskich i transportowych o wartości niemal 4 bln USD w ciągu najbliższych 20 lat. W podziale na kategorie, całkowity popyt na samoloty bardzo duże ma wynieść 1710 maszyn, na samoloty szerokokadłubowe – 6970 maszyn, i na samoloty wąskokadłubowe – 19520 maszyn.
Linia produktowa Airbusa obejmuje znakomicie sprzedającą się rodzinę A320 w segmencie samolotów wąskokadłubowych, popularny samolot A330 i nowy model A350 XWB w rodzinie samolotów szerokokadłubowych średniej wielkości oraz flagowy model A380 w segmencie samolotów bardzo dużych. Na rynku samolotów transportowych Airbus obecnie oferuje nowy model A330-200F oraz program A330 Passenger-to-Freighter (konwersji samolotów pasażerskich na transportowe, A330P2F).
Komentarze