Przejdź do treści
Airbus Helicopters VSR700, fot. Airbus
Źródło artykułu

Prototyp bezzałogowego śmigłowca VSR700 wykonał pierwszy samodzielny lot swobodny

Prototyp bezzałogowego systemu latającego (UAS) Airbus Helicopters VSR700 wykonał pierwszy lot swobodny. Odbył się on w centrum testowym dronów w pobliżu Aix-en-Provence na południu Francji i trwał 10 minut.

To kolejne znaczące wydarzenie w programie VSR700 po pierwszym locie w listopadzie 2019 r. Wtedy w celu spełnienia wymogów prawnych prototyp unosił się w powietrzu jeszcze na uwięzi. Aby umożliwić wykonanie obecnego lotu swobodnego, inżynierowie Airbus Helicopters wdrożyli geofencing, wirtualną barierę ograniczającą zasięg bezzałogowca, co umożliwiło wydanie przez organ ds. zdatności do lotu zezwolenia na lot swobodny. Program prób będzie rozwijany, co pozwoli stopniowo rozszerzać zakres i charakter lotów.

„Lot swobodny VSR700 to ważny krok na drodze do testów morskich, planowanych na koniec 2021 r. w ramach badań ograniczających ryzyka technologiczne, prowadzonych z myślą o przyszłym dronie francuskiej Marynarki Wojennej", powiedział Bruno Even, prezes Airbus Helicopters . „Dzięki francuskiemu projektowi PlanAero wykorzystamy w programie dwa demonstratory i jeden opcjonalnie pilotowany statek powietrzny, co pozwoli nam opracować i udoskonalić techniczne i operacyjne aspekty operacji UAS w środowisku morskim".

VSR700, wiropłat wywodzący się z Cabri G2 firmy Hélicoptères Guimbal, to bezzałogowiec o maksymalnej masie startowej 500-1000 kg. Jego parametry zapewniają najkorzystniejszy kompromis między ładownością, długotrwałością lotu i kosztami operacyjnymi. Wiropłat ten może być nosicielem wielu pełnowymiarowych sensorów morskich i działać z istniejących jednostek pływających, równolegle z klasycznym śmigłowcem pokładowym. Jego atutem są niewielkie wymagania logistyczne.

Prototyp VSR700 ewoluował w ciągu dziewięciu miesięcy jakie minęły od pierwszego lotu. W programie wdrożono funkcję geofencingu, a także system kończenia lotu umożliwiający finalizację zadania w razie potrzeby. Modyfikacje objęły też sam statek powietrzny, wraz z aktualizacjami oprogramowania autopilota, a także modyfikacjami konstrukcyjnymi i wzmocnieniami w płatowcu.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony