Pierwszy A320 zmontowany w Chinach odbywa dziewiczy lot
Pierwszy A320 zmontowany poza Europą, w zakładach montażu końcowego (FALC) w Chinach, pomyślnie zakończył wczoraj swój pierwszy lot. Samolot wystartował z międzynarodowego lotniska Tianjin o godzinie 10:42, a wylądował o 14:56. Trwający cztery godziny i czternaście minut lot testowy odbywał się pod wspólnym dowództwem dwóch kapitanów – Harry’ego Nelsona, wiceprezesa ds. testów samolotów kierowanych do eksploatacji, oraz Philippe’a Pellerina, pilota testowego. Pozostałymi członkami załogi byli Fernando Alonso, wiceprezes ds. lotów i testów integracyjnych, Zidan Ren, pierwszy chiński inżynier lotów testowych wyszkolony przez firmę Airbus, a także Eric Garcia, inżynier kabinowy.
„Znakomita współpraca całego zespołu sprawiła, że lot zakończył się pełnym sukcesem” – powiedział Fernando Alonso. „Jestem szczęśliwy, że mogłem uczestniczyć w tym doniosłym wydarzeniu. A320 zmontowany w Chinach bez wątpienia charakteryzuje się taką samą jakością i osiągami, jak maszyny budowane w Hamburgu bądź Tuluzie.”
„Chciałbym pogratulować i serdecznie podziękować wszystkim, zarówno w Chinach, jak i w Europie, którzy swoim zaangażowaniem i ciężką pracą umożliwili powstanie pierwszej linii montażu końcowego Airbusa poza Europą” – powiedział Laurence Barron, prezes Airbus China. „Naszym celem jest dostarczanie klientom i operatorom w Chinach najwyższej klasy samolotów i usług, stosując przy tym te same zasady, procedury i standardy jakości, które dotyczą samolotów Airbusa produkowanych w Europie. Podkreśla to nasze zaangażowanie w budowę długoterminowego, strategicznego partnerstwa z chińską branżą lotniczą.”
Pierwszy samolot zostanie dostarczony w czerwcu z centrum dostaw w Tianjin do firmy Dragon Aviation Leasing. Następnie będzie eksploatowany przez linie Sichuan Airlines. Klienci z Chin zamówili w Airbusie ponad 700 samolotów, z czego większość należy do rodziny A320. Zakłady w Tianjin mają dostarczyć w 2009 r. jedenaście samolotów A319/A320. Tempo produkcji w ośrodku FALC zostanie zwiększone do czterech samolotów miesięcznie pod koniec 2011 r.
Zakład montażu końcowego FALC to przedsięwzięcie joint-venture pomiędzy Airbusem a chińskim konsorcjum, w skład którego wchodzą Tianjin Free Trade Zone (TJFTZ) i China Aviation Industry Corporation (AVIC). Do Airbus China należy 51 procent akcji, natomiast chińskie konsorcjum jest w posiadaniu 49 procent. Linia montażowa w Tianjin będzie bazować na najnowocześniejszym systemie do montażu wąskokadłubowych samolotów Airbus, który działa w ośrodku w Hamburgu. Zakłady FALC zaczęły działalność w sierpniu 2008 r.
Rodzina A320, do której należą modele A318, A319, A320 i A321, jest uważana za punkt odniesienia dla innych samolotów na rynku modeli wąskokadłubowych. Każdy samolot wyposażony jest w elektroniczne sterowanie typu fly-by-wire. Ich cechą charakterystyczną jest także zastosowane we wszystkich modelach takiego samego kokpitu i sposobu obsługi. Około 300 klientów i operatorów z całego świata zamówiło ponad 6 300 samolotów z rodziny Airbus A320, z czego ponad 3 800 zostało już dostarczonych, sprawiając, że jest to najlepiej sprzedająca się rodzina samolotów w historii. Biorąc pod uwagę potwierdzoną w praktyce niezawodność i wydłużone okresy serwisowania, rodzina A320 oferuje najniższe koszty operacyjne spośród wszystkich samolotów wąskokadłubowych w tej samej kategorii. Unikalnym rozwiązaniem w rodzinie A320 jest kontenerowy system ładunkowy, który jest zgodny z obowiązującym na całym świecie systemem dla samolotów szerokokadłubowych.
Komentarze