Przejdź do treści
A350 na płycie lotniska - tankowanie zrównoważonym paliwem lotniczym (SAF) (fot. Airbus)
Źródło artykułu

Pierwsze badanie emisji spalin z samolotów pasażerskich używających w 100% SAF

Zespół specjalistów lotniczych zaczął pierwsze na świecie badanie emisji spalin w locie szerokokadłubowego samolotu pasażerskiego, napędzanego wyłącznie zrównoważonym paliwem lotniczym (SAF).

Airbus, niemiecki ośrodek badawczy DLR, Rolls-Royce i produkująca paliwo SAF firma Neste połączyły siły na rzecz uruchomienia pionierskiego projektu pn. „Emisja i wpływ paliw alternatywnych na klimat" (ECLIF3), w którym analizuje się wpływ 100% zrównoważonego paliwa na emisje i osiągi samolotów.

Wyniki badań – które będą prowadzone na ziemi i w powietrzu przy użyciu samolotu Airbus A350-900 napędzanego silnikami Rolls-Royce Trent XWB – mają wesprzeć wysiłki podejmowane obecnie przez inżynierów Airbusa i Rolls-Royce'a w celu zapewnienia gotowości sektora lotniczego do wykorzystania SAF na dużą skalę jako elementu szerszej inicjatywy prowadzącej do dekarbonizacji przemysłu.

Testy silnika, w tym pierwszy lot sprawdzający zgodność operacyjną stosowania 100% SAF z systemami samolotu, odbyły się w tym tygodniu w zakładach Airbusa w Tuluzie. Po nich nastąpią testy w locie, które mają się zacząć w kwietniu i być kontynuowane jesienią, przy użyciu „samolotu towarzyszącego" Falcon 20-E należącego do ośrodka DLR, który wykona pomiary w celu zbadania wpływu SAF na emisje. Równolegle zaplanowane są dalsze testy naziemne mierzące emisje, pozwalające ocenić wpływ stosowania SAF na środowisko podczas operacji lotniskowych.

Zarówno testy w locie, jak i naziemne będą porównywać emisje pochodzące ze stosowania 100% SAF produkowanego w technologii HEFA (hydroprzetworzonych estrów i kwasów tłuszczowych) z emisjami pochodzącymi ze zwykłej nafty lotniczej i nafty o niskiej zawartości siarki. SAF dostarczy Neste, wiodący światowy producent zrównoważonego paliwa lotniczego. Natomiast pomiary i analizy w celu scharakteryzowania emisji pyłów zawieszonych podczas testów naziemnych wykonają eksperci z brytyjskiego Uniwersytetu w Manchesterze i Kanadyjskiej Narodowej Rady ds. Badań.

„SAF stanowi istotną część planów działań Airbusa na rzecz dekarbonizacji przemysłu lotniczego. Ściśle współpracujemy z wieloma partnerami, aby zapewnić zrównoważoną przyszłość podróży lotniczych", powiedział Steven Le Moing, kierownik programu New Energy w Airbusie. „Samoloty mogą obecnie operować tylko przy użyciu maksymalnie 50% mieszanki SAF i nafty lotniczej; a rozpoczęty przez nas projekt współpracy nie tylko zapewni wgląd w to, jak działają turbiny silników napędzanych 100% SAF – w celu uzyskania certyfikacji – ale także pozwoli zidentyfikować potencjalne ograniczenia emisji i korzyści dla środowiska wynikające ze stosowania takich paliw przez samoloty pasażerskie".

Dr Patrick Le Clercq, kierownik projektu ECLIF w DLR, powiedział: „Badając 100% SAF, przenosimy nasze badania nad projektami paliw i wpływem lotnictwa na klimat na nowy poziom. W poprzednich projektach badawczych byliśmy już w stanie zademonstrować potencjał redukcji sadzy o 30 – 50% przy zastosowaniu mieszanek paliw alternatywnych i mamy nadzieję, że nowe studium pokaże, że potencjał ów jest teraz jeszcze większy. DLR przeprowadziło już szeroko zakrojone badania nad analizą i modelowaniem, a także wykonało testy naziemne i w locie z wykorzystaniem paliw alternatywnych na samolocie badawczym Airbus A320 ATRA w 2015 i 2018 roku wspólnie z NASA".

Simon Burr, dyrektor ds. rozwoju produktów i technologii w Rolls-Royce Civil Aerospace, dodał: „W świecie po COVID-19 ludzie będą chcieli podróżować, ale w sposób zrównoważony. Wiemy, że w przypadku podróży na duże odległości będzie to wymagało używania turbin gazowych przez dekady. SAF ma zasadnicze znaczenie dla dekarbonizacji takich podróży, dlatego aktywnie wspieramy zwiększanie jego dostępności dla przemysłu lotniczego. Rozpoczęte badania są niezbędne, aby wesprzeć zrozumienie i umożliwienie stosowania 100% SAF jako rozwiązania niskoemisyjnego".

Jonathan Wood, wiceprezes Neste na Europę, odpowiedzialny za projekt Renewable Aviation, dodał: „Cieszymy się, że możemy uczestniczyć w tym projekcie, aby poznać szerokie korzyści płynące z SAF w porównaniu z wykorzystaniem w silnikach odrzutowych paliwa kopalnego i dostarczyć dane wspierające wykorzystanie SAF przy stężeniach wyższych niż 50%. Niezależnie zweryfikowana analiza wykazała, że ​​100% zrównoważone paliwo lotnicze Neste MY zapewnia redukcję emisji gazów cieplarnianych do 80% w porównaniu z użyciem paliw kopalnych w silnikach odrzutowych, przy uwzględnieniu wszystkich emisji w całym cyklu życia. Nowe studium wyjaśni dodatkowe korzyści wynikające ze stosowania SAF".

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony