Przejdź do treści
Airbus
Źródło artykułu

Oświadczenie Toma Endersa, prezesa firmy Airbus

Oświadczenie Toma Endersa, prezesa firmy Airbus, w odpowiedzi na komunikat WTO o dalszym opóźnieniu raportu nt. subsydiów dla Boeinga (DS 353):

„Jesteśmy zaskoczeni i rozczarowani komunikatem z ostatniej chwili o kolejnym opóźnieniu w pracach panelu zajmującego się sprawą dopłat dla Boeinga.

Nie są natomiast dla nas niespodzianką trudności, jakie napotyka WTO.

Wielokrotnie powtarzaliśmy, że złożoność, wzajemna zależność i branżowe znaczenie sporu pomiędzy firmami Boeing i Airbus nadwyrężą możliwości WTO.

Świat zmienił się od czasu złożenia tych spraw. W branży lotniczej rynek początkowo duopolistyczny jest w coraz większym stopniu opanowywany przez graczy korzystających ze wsparcia rządowego, podczas gdy Boeing i Airbus korzystają w coraz najmniejszym stopniu z pomocy rządowej.

Upór WTO w traktowaniu świata takim, jakim był w 2004 (czyli w roku złożenia spraw) prowokuje do pytania, czy organizacja ta jest w stanie spełnić swoją podstawową misję, jaką jest wytworzenie klimatu do osiągnięcia porozumienia, bazującego na uczciwych zasadach rynkowych, w interesie zarówno branży, jak i pracowników po obu stronach Atlantyku.

Kolejne opóźnienie jest rozczarowujące. Niemniej, wciąż oczekujemy na raport komisji badającej sprawę dopłat dla Boeinga. W końcu ujrzy on światło dzienne i pokaże, co następuje: Boeing otrzymał miliardy dolarów w subsydiach uznawanych przez WTO za nielegalne.

Znaczenie tego raportu jest jednak większe niż potwierdzenie oczywistego faktu, że takie samoloty jak Boeing B787 nie istniałyby bez rządowej pomocy finansowej.

Z chwilą, gdy opublikowane zostaną obydwa raporty WTO, te kraje, których przemysł buduje technologie lotnicze jutra, będą mogły rozważyć poglądy WTO na przeszłość, aby wypracować nowe reguły rynkowe, które będą skutecznie gwarantować uczciwy handel, równe zasady i ciągłe inwestycje w technologię.”
 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony