Przejdź do treści
A321XLR w barwach Air Lease (fot. Airbus)
Źródło artykułu

Nowy wąskokadłubowy pasażerski Airbus A321XLR o rekordowym zasięgu

Na fali niezwykle pozytywnych opinii z rynku, spółka Airbus wprowadza model A321XLR, który uzupełni najlepiej sprzedającą się rodzinę samolotów tego producenta, A321neo. Airbus A321XLR (ang. Xtra Long Range) to kolejny krok w jej ewolucji, dokonany w odpowiedzi na istniejące na rynku zapotrzebowanie na samoloty o jeszcze większym zasięgu, a także atrakcyjna propozycja dla linii lotniczych pragnących dołączyć do swojej floty maszyny zużywające aż o 30% mniej paliwa w przeliczeniu na pasażera w porównaniu z poprzedniej generacji samolotami swoich konkurentów. Nowy airbus ma zacząć latać w 2023 roku, pokonując trasy o bezprecedensowej długości nawet 4700 mil morskich – czyli o 15% dłuższe, niż A321LR, i to bez rezygnowania z osiągniętego w tym ostatnim poziomu ekonomiki paliwowej.

Powiększony zasięg tego oszczędnego wąskokadłubowego samolotu pozwoli liniom lotniczym wykorzystać go na dłuższych i mniej uczęszczanych trasach – które z konieczności muszą na razie realizować większymi i mniej wydajnymi samolotami szerokokadłubowymi. Operatorzy A321XLR zyskają też możliwość uruchomienia nowych połączeń międzykontynentalnych, np. z Indii do Europy lub z Chin do Australii, a także rozbudowania sieci realizowanych samolotami tej rodziny atlantyckich tras non-stop między Europą a Amerykami. Pasażerom airbusów A321XLR spodoba się na pewno nowa kabina w standardzie Airspace, oferująca – niezależnie od klasy – najwyższy komfort podróży na poziomie nieustępującym warunkom typowym dla wygodnych, tradycyjnie latających na długich trasach samolotów szerokokadłubowych.

Airbus A321XLR to konstrukcja, której twórcy postawili na maksymalizację wspólności części z modelem A321LR i resztą rodziny A320neo, wprowadzając jedynie pewne minimalne, kluczowe zmiany, dzięki którym nowy samolot jeszcze bardziej powiększył swój zasięg operacyjny i zdolności przewozowe. Zmiany te polegały, między innymi, na dodaniu stałego tylnego centralnego zbiornika paliwa (RCT, Rear Centre Tank), modyfikacji podwozia, przystosowującej je do zwiększonej maksymalnej masy startowej (MTOW) wynoszącej 101 ton metrycznych, oraz optymalizacji konfiguracji klap w celu zachowania takich samych parametrów startu i zapotrzebowania na ciąg silników, jakie charakteryzują współczesne samoloty A321neo. Ciekawostką jest fakt, że nowy, zoptymalizowany zbiornik RCT mieści więcej paliwa niż udawało się dotąd zmieścić w kilku opcjonalnych dodatkowych zbiornikach centralnych (ACT, Additional Centre Tank) łącznie, a jednocześnie zajmuje mniej przestrzeni ładowni, zwalniając cenną kubaturę, którą przewoźnik także na długich trasach może wykorzystać na dodatkowy ładunek i bagaże.


A321neo w barwach Air Lease (fot. Airbus)

A320neo to najlepiej na świecie sprzedająca się rodzina samolotów jednonawowych. Od jej wprowadzenia na rynek w 2010 roku na należące do niej maszyny spółka Airbus otrzymała już ponad 6500 zamówień od 100 różnych klientów. Samoloty te są wyposażone w nowej generacji silniki i skrzydła zakończone specjalnymi, opracowanymi przez inżynierów Airbus wingletami, tzw. „sharkletami". Wszystkie te udoskonalenia owocują niższymi o dwucyfrowy odsetek kosztami zużycia paliwa w porównaniu z wcześniejszymi konstrukcjami z rodziny A320ceo.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony