Montaż drugiego kadłuba testowego A350 XWB ukończony
Firma Airbus ukończyła montaż drugiego kadłuba testowego A350 XWB, wykonanego w całości z polimeru zbrojonego włóknem węglowym (CFRP).
Model kadłuba drugiej generacji, wykonanego z polimeru CFRP, jest bardzo zbliżony do finalnej wersji kadłuba samolotu A350 XWB, zostanie on bowiem wykorzystany do celów certyfikacji zasad konstrukcyjnych i metod kalibracji w zgodzie z aktualnymi przepisami.
Model kadłuba ma długość 18 metrów i powyżej sześciu metrów średnicy. Składa się on z trzech sekcji, które są bardzo zbliżone budową do finalnej wersji kadłuba samolotu A350 XWB. Posłużyły one do stworzenia i zatwierdzenia całego złożonego łańcucha procesów – od produkcji poszczególnych paneli, ram i klamer, przez montaż szkieletu i sekcji kadłuba, aż po produkcję spoin obwodowych.
Głównym przeznaczeniem kadłuba 1B jest certyfikacja zasad konstrukcyjnych i metod kalibracji. Testy przeprowadzane na kadłubie koncentrować się będą głównie na tolerancji na zmęczenie i uszkodzenie konstrukcji kompozytowych.
Innowacje wprowadzone w kadłubie obejmują: zastosowanie dużych paneli CFRP – największę z nich mają długość cięciwy wynoszącą 5,5 m, automatyczny montaż szkieletu i sekcji kadłuba oraz zarządzanie tolerancjami, szczególnie w przypadku spoin obwodowych. Szczególną uwagę zwrócić należy na szerokie zastosowanie materiałów CFRP – wykonane są z nich wszystkie panele, ramy, klamry i drzwi. Po raz pierwszy zastosowano również hybrydową konstrukcję ramy drzwiowej, która wykonana jest z CFRP i tytanu.
***
A350 XWB (Xtra Wide-Body) to nowa rodzina szerokokadłubowych samolotów średnich rozmiarów. Począwszy od 2013 roku nowy model będzie kształtować standardy wydajności w zakresie lotów na średnich i dalekich dystansach i pokonywania wyzwań związanych z wysokimi cenami paliwa, rosnącymi oczekiwaniami pasażerów i zyskującymi na znaczeniu kwestiami ekologicznymi.
Całkowicie nowa kabina to dodatkowa przestrzeń i wyższy poziom komfortu pasażerów przy jednoczesnych niższych kosztach i niespotykanej dotychczas elastyczności operacyjnej.
Jako najbardziej zaawansowane modele w swoim segmencie rynkowym, samoloty A350 XWB będą o 25 procent tańsze w eksploatacji niż maszyny eksploatowane obecnie w tej samej kategorii.
Wszystkie trzy wersje pasażerskie będą posiadały możliwości obsługi lotów długodystansowych. Model A350-800 to zasięg 8300 mil morskich/15 380 km i 270 miejsc pasażerskich w podziale na trzy klasy. Podobny zasięg oferują modele A350-900 o 314 miejscach oraz A350-1000 o 350 miejscach.
Airbus przewiduje, że popyt na samoloty szerokokadłubowe w ciągu najbliższych 20 lat wyniesie 5700 maszyn.
Wydajność zapisana w projekcie
Rodzina samolotów A350 XWB to przykład wykorzystania najnowszych osiągnięć z dziedziny aerodynamiki i projektowania oraz zaawansowanych rozwiązań technologicznych, przynoszących 25-procentowy wzrost wydajności pod względem zużycia paliwa.
Lekki płatowiec A350 XWB składa się w 53% z materiałów kompozytowych złożonych z tytanu i stopów z aluminium nowej generacji. Innowacyjna i całkowicie nowa koncepcja kadłuba, oparta na tworzywach sztucznych wzmacnianych włóknami węglowymi (Carbon Fibre Reinforced Plastic, CFRP) przynosi dodatkowe oszczędności w postaci niższego spalania paliwa oraz umożliwia łatwiejszy serwis i naprawy urządzenia.
Wydajność w ruchu
Rodzina samolotów A350 XWB oferuje bardzo ciche i wygodne kabiny. Kabina w przekroju od oparcia do oparcia mierzy 5,58 m, oferując tym samym najszersze miejsca siedzące z dotychczas spotykanych w branży (o szerokości o 12,7 cm większej w porównaniu z najbliższym konkurentem). Ponieważ samoloty z rodziny A350 XWB mogą pomieścić do 35 miejsc więcej niż konkurencyjne modele, oferują one potencjalną możliwość wzrostu przychodów o ok. 10%.
Pasażerowie będą mogli również cieszyć się większą ilością miejsca na wysokości głowy, szerszymi oknami panoramicznymi oraz większą ilością miejsca w schowkach bagażowych.
Załoga lotu może odpocząć w wyjątkowo komfortowym przedziale dla załogi umiejscowionym w czole samolotu zdecydowanie poza przestrzenią generujących przychody kabin.
Wydajność z natury
Firma Airbus dostrzega potrzebę ekologicznego rozwoju podróży lotniczych. Na wydajności będącej charakterystyczną cechą rodziny samolotów A350 XWB skorzysta również środowisko naturalne. Silniki Rolls-Royce Trent kolejnej generacji oraz najnowsze rozwiązania aerodynamiczne pozwolą zredukować emisje gazów cieplarnianych znacznie poniżej obecnych i oczekiwanych poziomów regulacyjnych. Emisje dwutlenku węgla na pasażera zostaną ograniczone o 25 procent, zaś poziom hałasu zewnętrznego będzie o aż 16 dB poniżej wymogów ICAO Chapter 4.
Rodzina samolotów A350 XWB kształtuje przyszłość podróży lotniczych.
Komentarze