Lotnisko Heathrow i linie lotnicze Singapore Airlines będą oszczędzać paliwo
Nowa procedura odlotu Airbusa A380
Lotnisko Heathrow, organizacja NATS*, linie lotnicze Singapore Airlines oraz firma Airbus wprowadziły udoskonaloną procedurę odlotu dla samolotów Airbus A380, która umożliwia jeszcze większą oszczędność paliwa i ograniczenie emisji CO2 przy jednoczesnym zachowaniu zgodności z surowymi procedurami dotyczącymi emisji hałasu, obowiązującymi na londyńskim lotnisku. Nowa procedura pozwoli oszczędzić dodatkowe 300 kg paliwa na jeden rejs, co jest równe 1 tonie CO2 wytwarzanego przez samolot podczas lotu do Singapuru, jak również ograniczyć emisję tlenku azotu (NOx).
Nowa procedura została opracowana wspólnie przez wyżej wymienione organizacje w zeszłym roku i natychmiast wdrożona. Samoloty A380 odlatujące z lotniska Heathrow zużywają teraz mniej mocy podczas startu, co ogranicza zużycie paliwa oraz emisję NOx. Po osiągnięciu pułapu ok pół kilometra, samoloty wznoszą się na wysokość ok. 1,2 km, wykorzystując przyspieszanie elastyczne.
– Airbus A380 stanowi najważniejszy krok w kierunku ograniczenia zużycia paliwa w samolotach oraz związanych z nim emisji gazów na przestrzeni ostatnich czterdziestu lat, oferując przy tym wysoki komfort podróży dla pasażerów – powiedział Tom Williams, wiceprezes firmy Airbus ds. programów – A380 zużywa mniej niż trzy litry paliwa na 100 km w przeliczeniu na pasażera.
A380 jest również znacznie cichszy niż inne duże samoloty. Poziom hałasu podczas jego startu został zmniejszony o połowę, podobnie jak obszar otaczający pas startowy i narażony na emisję hałasu. Podczas lądowania A380 emituje 3-4 razy mniej hałasu, co znacząco redukuje hałas na lotniskach, a jednocześnie pozwala liniom lotniczym na przewożenie większej ilości pasażerów podczas jednego lotu.
– Airbus A380 jest dziś najbardziej wydajnym samolotem pod względem spalania paliwa w lotnictwie komercyjnym – zużywa on o 17 procent mniej paliwa w przeliczeniu na pasażera niż inne duże samoloty. Do roku 2020 jeden na dziesięć lotów na lotnisku Heathrow może być obsługiwany przez samoloty A380. Musimy kontynuować naszą współpracę z liniami lotniczymi w celu poprawy procesów operacyjnych, a wprowadzenie nowych procedur odlotu potwierdza nasze zaangażowanie w kwestię redukcji emisji szkodliwych substancji – powiedziała Jane Dawes, dyrektor ds. hałasu i jakości powietrza na lotnisku Heathrow.
– Nasza współpraca z lotniskiem Heathrow, NATS oraz firmą Airbus jest dowodem na to, jak wiele można osiągnąć, gdy wszystkie zainteresowane strony mają ten sam cel – ograniczenie zużycia paliwa i emisji spalin. Linie lotnicze Singapore Airlines chcą przyczynić się do poprawy stanu środowiska naturalnego oraz rozwoju ekologicznego transportu lotniczego. Mamy nadzieję, że nasza współpraca będzie stanowić przykład dla innych lotnisk i rządów na całym świecie – powiedział kapitan Gerard Yeap, starszy wiceprezes ds. lotów w Singapore Airlines.
* NATS jest organizacją świadczącą usługi kontroli ruchu lotniczego na terenie Wielkiej Brytanii oraz w północno-wschodniej części Oceanu Atlantyckiego
***
Ograniczenie zużycia paliwa oraz emisji CO2 wynika przede wszystkim z wprowadzenia nowej sekwencji operacji podczas startu, tj. wczesnego przyspieszenia na wysokości ok. pół kilometra (1 500 stóp) przy utrzymaniu prędkości MCS („zielony punkt”) do wysokości ok. 1,2 km (4 000 stóp), co zapewnia najlepszy stosunek siły nośnej do oporu oraz najniższe zużycie paliwa w tym zakresie wysokości.
Ograniczenie emisji tlenku azotu (NOx) jest efektem przejścia z procedur TOGA na procedury FLEX. Procedura TOGA ma miejsce, gdy dźwignia mocy ustawiona jest na pozycji “Take-off Go-Around”, co oznacza pełną moc. Procedura FLEX występuje, gdy dźwignia mocy ustawiona jest na pozycji “MCT/FLEX”, co oznacza, że moc jest dostosowywana (zmniejszona) do rzeczywistej masy startowej samolotu w celu odciążenia silnika i przedłużenia czasu jego eksploatacji.
Linie lotnicze Singapore Airlines wprowadziły optymalną procedurę FLEX oraz wczesne przyspieszenie na wysokości ok. pół kilometra (1 500 stóp) przy prędkości MCS (“zielony punkt”) do wysokości ok. 1,2 km (4 000 stóp) jako obowiązującą procedurę startu samolotu.
Komentarze