Airbus zintensyfikuje testy "zimnej" technologii w ramach planu dekarbonizacji lotnictwa

ASCEND (fot. Airbus)

Airbus uruchomił projekt demonstratora ASCEND („Advanced Superconducting and Cryogenic Experimental powertraiN" – zaawansowanego Eksperymentalnego Napędu korzystającego z materiałów nadprzewodzących i technologii kriogenicznych), aby zbadać wpływ materiałów nadprzewodzących i bardzo niskich temperatur na działanie elektrycznych układów napędowych samolotu.

Zastosowanie materiałów nadprzewodzących może obniżyć opór elektryczny, co oznacza, że system elektryczny samolotu może dostarczać energię bez strat energii. Z kolei użycie ciekłego wodoru w temperaturze kriogenicznej (–253 stopni Celsjusza) pozwoli chłodzić systemy elektryczne w celu znacznego zwiększenia wydajności całego elektrycznego układu napędowego samolotu.

Airbus wykorzysta ASCEND do zbadania wykonalności obiecujących technologii, które mogą zoptymalizować architekturę systemów napędowych projektowanych z myślą o lotach niskoemisyjnych i bezemisyjnych. Konstruktorzy firmy oczekują, że waga użytych komponentów i straty elektryczne mogą okazać się co najmniej o połowę mniejsze, gdyż zmniejszy się objętość i złożoność instalacji, a także spadnie napięcie poniżej 500V w porównaniu z obecnie stosowanymi systemami napędowymi.

W fazie badawczej projektu ASCEND oceniane będą instalacje elektryczne o mocy od kilkuset kilowatów do wielomegawatowych, wykorzystujące ciekły wodór jak i bez niego.

Airbus w ciągu trzech lat zaprojektuje i zbuduje demonstrator technologii w E-Aircraft System House. Rozwiązania nadające się do wdrożenia w silnikach turbośmigłowych, turbowentylatorowych i hybrydowych zostaną przetestowane i ocenione do końca 2023 r. Projekt pozwoli kierownictwu Airbusa podjąć decyzję odnośnie do architektury układu napędowego przyszłych statków powietrznych. Oczekuje się również, że ASCEND pomoże poprawić wydajność istniejących i przyszłych systemów napędowych w całym portfolio Airbusa, w tym śmigłowców, elektrycznych pionowzlotów eVTOL, a także samolotów regionalnych i wąskokadłubowych.

Demonstrator jest rozwijany pod auspicjami Airbus UpNext, spółki zależnej Airbusa powołanej w celu przyspieszenia rozwoju obiecujących technologii poprzez budowanie demonstratorów w sposób szybki i na dużą skalę, ocenę, doskonalenie i walidację nowych produktów i usług, wykorzystujących przełomowe osiągnięcia technologiczne.

Źródło: Airbus
comments powered by Disqus