Przejdź do treści
Montaż prototypu przyszłego "eko-skrzydła" (fot. Airbus)
Źródło artykułu

Airbus zaczyna montaż prototypu przyszłego "eko-skrzydła"

Dzięki zmontowaniu pierwszego pełnowymiarowego prototypu skrzydła, "Wing of Tomorrow", znaczący program badawczo-technologiczny Airbusa, osiągnął kluczowy etap rozwoju. Program nie tylko umożliwi przetestowanie najnowszych materiałów kompozytowych i technologii w aerodynamice oraz architekturze skrzydeł, ale pozwoli też zbadać, jak można ulepszyć sposoby przemysłowego wytwarzania skrzydeł, by zaspokoić przyszły popyt na samoloty, gdy sektor lotniczy wyjdzie z pandemii.

W sumie wyprodukowane zostaną trzy pełnowymiarowe prototypowe skrzydła: jedno będzie używane do zrozumienia integracji systemów składowych; drugie zostanie poddane testom strukturalnym w celu porównania z wynikami modelowania komputerowego, a trzecie zostanie zmontowane pod kątem sprawdzenia możliwości przyspieszenia tempa produkcji i porównania z modelowaniem procesów przemysłowych.

Sabine Klauke, dyrektor techniczna Airbusa, powiedziała: "Wing of Tomorrow, kluczowa część portfolio prac badawczych Airbusa, pomoże nam ocenić wykonalność przemysłową przyszłej produkcji skrzydeł. Technologia wytwarzania wysokowydajnych skrzydeł to jedno z kilku rozwiązań – obok zrównoważonych paliw lotniczych i wodoru – które możemy wdrożyć, aby przyczynić się do realizacji ambicji w zakresie dekarbonizacji lotnictwa".

Wing of Tomorrow jest również przykładem tego, że współpraca na dużą skalę będzie miała kluczowe znaczenie dla bardziej zrównoważonej przyszłości lotnictwa. Program, częściowo finansowany przez brytyjski Instytut Technologii Kosmicznych, jest w pełni międzynarodowym przedsięwzięciem Airbusa. Angażuje globalnych partnerów i zespoły w europejskich zakładach firmy, w tym w Bremie w Niemczech, gdzie siedzibę ma zespół "Wing Moveables".

W konstrukcji demonstratorów trzech skrzydeł zastosowanych będzie ponad 100 nowych technologii. Podmontaż złożonej osłony skrzydła odbył się już w zakładzie Airbusa w Filton w Anglii, a wyprodukowano ją w Krajowym Centrum Kompozytowym w Bristolu. Pokrycie skrzydła i główny element od GKN Aerospace – Fixed Trailing Edge – zostały dostarczone w celu rozpoczęcia montażu do Centrum Badań nad Zaawansowanymi Metodami Produkcji, mieszczącego się w zakładzie Airbusa w Broughton produkującym skrzydła.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony