Przejdź do treści
Airbus ukończył projekt ATTOL lotami całkowicie autonomicznymi (fot. Airbus)
Źródło artykułu

Airbus ukończył projekt ATTOL lotami całkowicie autonomicznymi

Po szeroko zakrojonym dwuletnim programie prób w locie Airbus z powodzeniem zakończył projekt na rzecz automatyzacji operacji kołowania, startu i lądowania – Autonomous Taxi, Take-Off and Landing (ATTOL).

Realizując projekt, inżynierowie Airbusa, testujący pokładowe urządzenia wykorzystujące technologie rozpoznawania obrazu, jako pierwsi w światowej branży lotniczej wykonywali automatyczne kołowania, starty i lądowania samolotem pasażerskim. Łącznie wykonali ponad 500 lotów testowych. Około 450 z nich służyło zebraniu surowych danych wideo, potrzebnych do wsparcia i udoskonalenia algorytmów pracy komputerowych systemów nawigacji, zaś seria sześciu lotów testowych (z których każdy składał się z pięciu startów i lądowań) została wykorzystana do przetestowania możliwości lotu autonomicznego.

Airbus uruchomił projekt ATTOL w celu zbadania, w jaki sposób technologie automatyzacji ruchu, w tym algorytmy uczenia maszynowego i narzędzia automatycznego pozyskiwania, przetwarzania danych i modelowania sytuacji mogą pozwolić pilotom skupiać się mniej na sterowaniu samolotem, a bardziej na podejmowaniu strategicznych decyzji i zarządzaniu lotem. Airbus uzyskał w ten sposób cenny materiał pozwalający analizować potencjał użytych technologii do zwiększenia bezpieczeństwa operacji lotniczych.

Zespoły inżynierskie Airbusa będą kontynuować badania nad zastosowaniem technologii zapewniających autonomiczność, a także innych innowacji w takich obszarach jak materiały, alternatywne systemy napędowe i łączność. Wykorzystując nowe możliwości, firma będzie dążyć do opracowania nowych modeli biznesowych, związanych z tym w jaki samoloty są projektowane i produkowane, jak latają, są zasilane i obsługiwane.

Szybki rozwój i udowodnienie możliwości automatycznego kołowania, startu i lądowania  było możliwe dzięki pracy międzydyscyplinarnego, wielofunkcyjnego i globalnego zespołu złożonego z zespołów inżynieryjnych i technologicznych firm Airbus, Airbus Defence and Space, Acubed (Projekt Wayfinder), Airbus China i ONERA pod przewodnictwem zespołu projektowego Airbus UpNext.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony