Przejdź do treści
A320 należący do Air France - start - widok z tyłu (fot. Airbus)
Źródło artykułu

Airbus i partnerzy dążą do bardziej energooszczędnych lotów

Airbus, Air France i DSNA, francuska agencja żeglugi powietrznej (Air Navigation Service Provider – ANSP), inauguracyjnym lotem pokazowym z Paryża do Tuluzy Blagnac w dniu startu Airbus Summit rozpoczęli prace przygotowujące „loty najbardziej wydajne energetycznie”.

Lot maszyny zoptymalizowaną trasą stanowił  pierwszą z serii zaplanowanych na lata 2021 i 2022 prób projektu wspólnego przedsięwzięcia badawczego ds. jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej (SESAR JU – joint undertaking) od nazwą ALBATROSS.

Uruchomiony w lutym 2021 r. projekt ALBATROSS to zakrojona na szeroką skalę inicjatywa głównych europejskich grup interesariuszy branży lotniczej, którym przewodzi Airbus. Jej celem jest udowodnienie, dzięki serii lotów demonstracyjnych między europejskimi portami, możliwości szybkiego wdrożenia energooszczędnych lotów, dzięki połączeniu kilku innowacji technicznych i operacyjnych wypracowanych w toku badań i rozwoju.

„ALBATROSS” opiera się na holistycznym podejściu. Dotyczy wszystkich faz lotu i bezpośrednio angażuje wszystkie grupy interesariuszy (takich jak linie lotnicze, ANSP, menedżerowie sieci, porty lotnicze i przemysł). Zajmuje się zarówno operacyjnymi, jak i technologicznymi aspektami lotnictwa i zarządzania ruchem lotniczym (ATM). Podczas testów w locie  zostanie wdrożonych wiele rozwiązań, od nowych procedur precyzyjnego podejścia po ciągłe wznoszenie i opadanie, bardziej dynamiczne zarządzanie koniecznymi ograniczeniami przestrzeni powietrznej, zoptymalizowane kołowanie i wykorzystanie tzw. zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF).

Dzięki przekazywaniu na ziemię danych o położeniu maszyny w powietrzu w czterech wymiarach służby ruchu lotniczego (ATM) będą w stanie optymalizować i lepiej przewidywać trajektorię samolotu, umożliwiając tym samym natychmiastową i konkretną redukcję śladu węglowego lotu. Rozpoczęte we wrześniu 2021 r. testy obejmą około 1000 lotów, sprawdzających w praktyce dojrzałość proponowanych rozwiązań operacyjnych pozwalających na uzyskanie potencjalnej redukcji zużycia paliwa i emisji CO2. Oczekuje się, że pierwsze wyniki będą dostępne w 2022 roku.

Partnerami w projekcie ALBATROSS są Airbus, Air France, Austro Control, DLR, DSNA, Eurocontrol, LFV, Lufthansa, Novair, Schiphol, Smart Airport Systems, SWEDAVIA, SWISS, Thales AVS France i WIZZ AIR UK. Finansowanie projektu zapewnia Unia Europejska na mocy umowy o dotację nr 101017678.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony