Airbus i Chiński XAC podpisały umowę o współpracy
Firmy Airbus i chiński producent samolotów Xian Aircraft Industry Company (XAC) podpisały umowę o współpracy, w ramach której firma będzie wyposażać w skrzydła samoloty z rodziny A320 (faza IV programu). Skrzydła, których montaż będzie odbywał się na linii montażu końcowego w Chinach (FALC), będą od teraz wykańczane i testowane w Tianjin w Chinach.
Umowę sygnowali w Londynie Brian Fleet, starszy wiceprezes firmy Airbus, odpowiedzialny za dział rozwoju skrzydeł i wsporników, oraz Meng Xiangkai, prezes XAC. Uroczystość odbyła się w obecności premiera Chin Wen Jiabao i premiera Wielkiej Brytanii, Gordona Browna.
Czwarta faza umowy stanowi, że wyposażanie i testowanie skrzydeł będzie odbywać się w Tianjin, w ośrodku, który zostanie wybudowany przez XAC (spółkę zależną China Aviation Industry Corporation – AVIC) w pobliżu linii montażu końcowego rodziny A320. W pełni wyposażone i przetestowane skrzydła będą dostarczane bezpośrednio do pobliskiej hali montażu końcowego.
Do tej pory elementy nośne skrzydła były montowane przez XAC w Chinach, wykańczane w zakładach Airbusa w Broughton, skąd transportowano je do linii montażu końcowego w Chinach.
Działalność powinna rozpocząć się pod koniec 2009 r., zaś dostawy pierwszych w pełni wyposażonych skrzydeł oczekiwane są w pierwszym kwartale 2010 r. Tempo produkcji wzrośnie do dwóch sztuk miesięcznie pod koniec 2010 r. i czterech sztuk miesięcznie do końca 2011 r.
„Uruchomiając ten projekt, Airbus wspiera współpracę obu firm w zakresie produkcji skrzydeł do A320 w Chinach” – powiedział Brian Fleet. „Umiejscowienie ośrodka tak blisko linii montażu końcowego jest z przemysłowego punktu widzenia najbardziej efektywnym rozwiązaniem. Pozwoli to zmniejszyć koszty i ryzyko transportu, skróci czas realizacji oraz umożliwi szybszą reakcję na potrzeby klientów.”
„Z powodzeniem przeprowadziliśmy pierwsze trzy fazy programu i jesteśmy przekonani, że czwarta faza przebiegnie równie pomyślnie” – powiedział Meng Xiangkai.
Obecnie na całym świecie lata ponad 5200 samolotów marki Airbus, z czego ponad połowa wykorzystuje podzespoły wyprodukowane w Chinach.
Program współpracy w zakresie skrzydeł między firmami Airbus a XAC ruszył w 1999 r., gdy Airbus i AVIC podpisały podczas targów lotniczych w Paryżu umowę ramową o współpracy przemysłowej. Obydwie strony uzgodniły w tejże umowie, że Airbus ułatwi przeniesienie do Chin technologii produkcji skrzydeł do A320.
Program współpracy realizowany był fazowo. W pierwszej fazie firma Shengyang Aircraft Corporation (SAC) wytwarzała żebra do przedniej części skrzydła, zaś firma Xian Aircraft Industry Corporation (XAC) produkowała podzespoły do przedniej i tylnej krawędzi.
W tym samym czasie, gdy firmy SAC i XAC pomyślnie zrealizowały pierwsze dostawcy fazy 1, ruszyła faza 2 – SAC produkowało przednią krawędź, zaś XAC tylną krawędź. 31 marca 2005 r. podpisano umowę o fazie 3, na mocy której XAC montuje elementy nośne skrzydła.
W fazie 4 skrzydła będą wykańczane w Tianjin, co obejmuje instalację podzespołów, części ruchomych i inne prace konstrukcyjne. Ostatnim etapem będą testy.
Umowę sygnowali w Londynie Brian Fleet, starszy wiceprezes firmy Airbus, odpowiedzialny za dział rozwoju skrzydeł i wsporników, oraz Meng Xiangkai, prezes XAC. Uroczystość odbyła się w obecności premiera Chin Wen Jiabao i premiera Wielkiej Brytanii, Gordona Browna.
Czwarta faza umowy stanowi, że wyposażanie i testowanie skrzydeł będzie odbywać się w Tianjin, w ośrodku, który zostanie wybudowany przez XAC (spółkę zależną China Aviation Industry Corporation – AVIC) w pobliżu linii montażu końcowego rodziny A320. W pełni wyposażone i przetestowane skrzydła będą dostarczane bezpośrednio do pobliskiej hali montażu końcowego.
Do tej pory elementy nośne skrzydła były montowane przez XAC w Chinach, wykańczane w zakładach Airbusa w Broughton, skąd transportowano je do linii montażu końcowego w Chinach.
Działalność powinna rozpocząć się pod koniec 2009 r., zaś dostawy pierwszych w pełni wyposażonych skrzydeł oczekiwane są w pierwszym kwartale 2010 r. Tempo produkcji wzrośnie do dwóch sztuk miesięcznie pod koniec 2010 r. i czterech sztuk miesięcznie do końca 2011 r.
„Uruchomiając ten projekt, Airbus wspiera współpracę obu firm w zakresie produkcji skrzydeł do A320 w Chinach” – powiedział Brian Fleet. „Umiejscowienie ośrodka tak blisko linii montażu końcowego jest z przemysłowego punktu widzenia najbardziej efektywnym rozwiązaniem. Pozwoli to zmniejszyć koszty i ryzyko transportu, skróci czas realizacji oraz umożliwi szybszą reakcję na potrzeby klientów.”
„Z powodzeniem przeprowadziliśmy pierwsze trzy fazy programu i jesteśmy przekonani, że czwarta faza przebiegnie równie pomyślnie” – powiedział Meng Xiangkai.
Obecnie na całym świecie lata ponad 5200 samolotów marki Airbus, z czego ponad połowa wykorzystuje podzespoły wyprodukowane w Chinach.
Program współpracy w zakresie skrzydeł między firmami Airbus a XAC ruszył w 1999 r., gdy Airbus i AVIC podpisały podczas targów lotniczych w Paryżu umowę ramową o współpracy przemysłowej. Obydwie strony uzgodniły w tejże umowie, że Airbus ułatwi przeniesienie do Chin technologii produkcji skrzydeł do A320.
Program współpracy realizowany był fazowo. W pierwszej fazie firma Shengyang Aircraft Corporation (SAC) wytwarzała żebra do przedniej części skrzydła, zaś firma Xian Aircraft Industry Corporation (XAC) produkowała podzespoły do przedniej i tylnej krawędzi.
W tym samym czasie, gdy firmy SAC i XAC pomyślnie zrealizowały pierwsze dostawcy fazy 1, ruszyła faza 2 – SAC produkowało przednią krawędź, zaś XAC tylną krawędź. 31 marca 2005 r. podpisano umowę o fazie 3, na mocy której XAC montuje elementy nośne skrzydła.
W fazie 4 skrzydła będą wykańczane w Tianjin, co obejmuje instalację podzespołów, części ruchomych i inne prace konstrukcyjne. Ostatnim etapem będą testy.
Źródło artykułu
Komentarze