Airbus dostarcza pierwsze samoloty A350 z dotykowymi wyświetlaczami w kabinie załogi

A350 - kokpit z dotykowymi wyświetlaczami (fot. Airbus)

Airbus zaczął przekazywać liniom lotniczym pierwsze samoloty A350 z zainstalowanymi w kabinie załogi ekranami dotykowymi. Ekrany zostały opracowane dla A350 we współpracy z firmą Thales i umożliwią zwiększenie wydajności operacyjnej oraz interakcji w załodze, poprawią symetrię w organizacji kabiny pilotów oraz zapewnią płynniejsze zarządzanie informacjami. 18 grudnia pierwszy A350 wyposażony w innowacyjne urządzenia odebrali w Tuluzie przedstawiciele China Eastern Airlines. Dotychczas około 20 przewożników wybrało pionierski kokpit dla nowo zamawianych A350.

Z sześciu dużych wyświetlaczy znajdujących się w kabinie A350, dotykowo można obsługiwać trzy: to dwa ekrany boczne oraz ekran środkowy dolny. Wyświetlacze te oferują pilotom możliwość dotykowej obsługi aplikacji zarządzania lotem – Electronic Flight Bag (EFB). Nowa metoda wprowadzania danych stanowi uzupełnienie metody klasycznej, za pośrednictwem klawiatury zamontowanej na wysuwanym pulpicie, znajdującej się przed każdym pilotem, a także klawiatury i trackballa jednostki sterującej kursorem klawiatury (KCCU) umieszczonej na konsoli środkowej.

Nowa technologia, certyfikowana w listopadzie przez EASA dla A350, usprawni współpracę pilotów, szczególnie w następujących fazach lotu: a) przed startem (usprawni obliczanie parametrów startowych podczas wprowadzania danych do systemu zarządzania lotem FMS); (b) podczas rejsu (ułatwi dostęp do map nawigacyjnych na trasie) oraz (c) w trakcie przygotowywania podejścia do lądowania (ułatwi zapoznanie się z kartami podejść do lotniska przed wprowadzeniem danych do FMS). Ponadto podczas faz lotu cechujących się dużym obciążeniem pracą użycie ekranu dotykowego ograniczy posługiwanie się kursorem klawiatury przez pilotów i pozwoli im uniknąć konieczności przełączania się między różnymi wyświetlaczami podczas wspólnego korzystania z aplikacji EFB na dolnym środkowym wyświetlaczu.

Patrick Piedrafita, szef programu A350 XWB, powiedział: „Dzięki nowym interaktywnym wyświetlaczom dotykowym zastosowanym w A350, Airbus wyznacza trendy w projektowaniu kabin. Wspólnie z Thalesem prezentujemy naszym klientom nową technologię, pozwalającą usprawnić pracę załóg”.

W konstrukcji A350 XWB zastosowano najnowsze koncepcje aerodynamiczne, kadłub i skrzydła z włókna węglowego, a także nowe, oszczędne silniki Rolls-Royce. Nowe technologie zapewniły niezrównany poziom wydajności operacyjnej, 25-procentową redukcję zużycia paliwa i emisji spalin. Na koniec listopada 2019 r. Airbus miał 959 potwierdzonych zamówień na maszyny z rodziny A350 XWB, złożonych przez 51 klientów z całego świata.

Źródło: Airbus
comments powered by Disqus