Airbus A330-900 otrzymuje certyfikat typu EASA
Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) nadała certyfikat typu napędzanemu parą silników Rolls-Royce Trent 7000 samolotowi A330-900. Podpisany przez dyrektora EASA ds. certyfikacji Trevora Woodsa dokument został przekazany dyrektorowi spółki Airbus ds. budowy samolotów komercyjnych, Jeanowi-Brice Dumont przez dyrektora EASA ds. certyfikacji dużych statków powietrznych, Ludovica Arona. Wkrótce spodziewane jest również nadanie tej wersji A330 certyfikatu FAA.
„A330neo to uosobienie ducha innowacyjności marki Airbus. To samolot nowej generacji, niemający równych sobie pod względem wydajności i elastyczności operacyjnej. Świetnie sprawdza się zarówno na krótkich, jak i na długich trasach, oferując swoim użytkownikom ogromny potencjał rynkowy", powiedział Guillaume Faury, prezes Airbus Commercial Aircraft. „Z niecierpliwością i ekscytacją czekamy na mający nastąpić w najbliższych tygodniach moment przekazania pierwszego wyprodukowanego samolotu tej wersji, wyposażonego w piękną, nową kabinę w standardzie Airspace, pierwszemu klientowi, który złożył u nas na niego zamówienie: TAP Air Portugal".
Za zgodą TAP Air Portugal, pierwszy zbudowany dla tego przewoźnika egzemplarz posłużył do zademonstrowania możliwości tego modelu w trakcie obejmującej ponad 12 krajów trasy próbnej dookoła świata. Wraz z dwiema próbnymi maszynami A330-900, pomyślnie zakończył on serię przelotów certyfikacyjnych, zaliczając ok. 1400 godzin prób powietrzu w ciągu mniej niż roku, jaki upłynął od pierwszego oblotu 19 października 2017 r.
Rodzina A330neo to rodzina samolotów nowej generacji w pełnym tego słowa znaczeniu. Obejmuje ona model A330-900 i jego mniejszego krewniaka, A330-800, który odbędzie swój pierwszy lot w nadchodzących tygodniach. W tych dniach na szczególną uwagę zasługuje jednak właśnie A330-900 – liczący 300 miejsc odrzutowiec, który może pochwalić się najniższym kosztem eksploatacyjnym na pasażera. Swoje doskonałe parametry użytkowe zawdzięcza on wysokowydajnym silnikom Rolls-Royce Trent 7000, nowej, trójwymiarowo optymalizowanej konstrukcji skrzydeł zakończonych najnowszą wersją sharkletów, oraz zastosowaniu jeszcze lżejszych kompozytów. Wszystkie użyte w ich konstrukcji udoskonalenia owocują aż 25-procentową oszczędnością paliwa w porównaniu ze starszej generacji samolotami o podobnych rozmiarach.
Pasażerowie samolotów z rodziny A330neo, wyposażonych w wielokrotnie nagradzaną kabinę Airspace by Airbus o nowo zaprojektowanych ścianach bocznych i oświetleniu głównym, większych podsufitowych schowkach na bagaże, zaawansowanym oświetleniu nastrojowym oraz najnowszym systemach rozrywki pokładowej i łączności mogą liczyć na najwyższy poziom wygody.
Kabina pilotów A330neo dzieli wiele wspólnych rozwiązań z kabiną większego modelu A350 XWB, co pozwala do minimum zredukować koszty przeszkalania pilotów i maksymalnie zwiększyć ergonomię i wydajność pracy załogi. Łatwiejsza jest też praca personelu odpowiedzialnego za obsługę techniczną nowego samolotu. Zyskuje on dostęp do jego systemu transmisji danych Skywise, opracowanego z myślą o usprawnieniu przewidywania potencjalnych problemów technicznych jeszcze przed ich zaistnieniem i będącą tego konsekwencją maksymalizacją produktywności mechaników i rentowności maszyny.
A330 to jedna z najbardziej popularnych rodzin samolotów szerokokadłubowych w historii lotnictwa pasażerskiego. Na całym świecie w barwach ponad 120 przewoźników lata już ponad 1400 samolotów tego typu, a liczba złożonych zamówień opiewa na ponad 1700. Najnowszym członkiem tej najbardziej popularnej rodziny odrzutowców szerokokadłubowych produkowanych przez spółkę Airbus jest model A330neo. Podobnie jak należące do niej również A350 XWB i A380, oferuje on pasażerom najwięcej w swojej klasie przestrzeni i wygody, a użytkującym go liniom – bezkonkurencyjną wydajność i niezrównany zasięg.
Komentarze