Siły Zbrojne Luksemburga zamawiają dwa śmigłowce H145M
Rząd Wielkiego Księstwa Luksemburga zamówił dwa wielozadaniowe śmigłowce H145M na potrzeby wykonywania zadań związanych z bezpieczeństwem i obronnością. Wraz z wiropłatami, Airbus zobowiązuje się również do zapewnienia swojemu kontrahentowi pakietu wsparcia i szkoleń. Śmigłowce mają zostać dostarczone przed końcem 2019 r., do służby natomiast wejdą wraz z początkiem 2020 r.
Z maksymalną masą startową rzędu 3,7 tony H145M świetnie się nadają do wykonywania szerokiego zakresu zadań, w tym do transportu żołnierzy i pasażerów, prowadzenia nadzoru z powietrza, ratownictwa, czy też działań rozpoznawczych lub ewakuacji medycznej. Śmigłowce wyposażone będą w wyciągarkę, system szybkiego desantowania z wykorzystaniem lin, wydajną kamerę, szperacz, zaawansowany system łączności, a także zostaną dostosowane do instalacji lekkiego opancerzenia.
Najnowsze technologie pozwolą platformom na prowadzenie działań w nieprzyjaznych warunkach pogodowych czy też w nocy - są one integralnym elementem tych wiropłatów. Same maszyny będą stacjonować i podlegać serwisowaniu na lotnisku Findel w Luksemburgu.
H145M to sprawdzony i przetestowany śmigłowiec dwusilnikowy, którego pierwszym odbiorcą stała się w 2015 r. Bundeswehra. Następnie wiropłaty zamówiły także Węgry, Tajlandia i Republika Serbska. Gotowość i sprawność floty H145M pozostającej w służbie przekracza obecnie 95%.
Napędzany 2 silnikami Safran Arriel 2E, H145M wyposażono również w cyfrowy system sterowania silnikami FADEC i cyfrowy zestaw awioniczny Helionix. W skład awioniki wchodzi wysokowydajny 4-osiowy autopilot, który znacząco zwiększa bezpieczeństwo pracy pilota, jednocześnie ograniczając obciążenie załogi. Należy również zaznaczyć, że H145M to najcichsza maszyna w swojej klasie.
Komentarze