Pierwszy śmigłowiec NH90 w wersji poszukiwawczo-ratunkowej przekazany Siłom Powietrznym Hiszpanii

NH90 w wersji poszukiwawczo-ratunkowej Sił Powietrznch Hiszpanii (fot. Airbus Helicopters)

NHIndustries i firmy partnerskie (Airbus Helicopters, Leonardo i Fokker) dostarczyły hiszpańskim siłom powietrznym pierwszy śmigłowiec NH90, który zwiększy możliwości tego rodzaju sił zbrojnych w zakresie misji poszukiwawczo-ratowniczych (SAR) oraz bojowego poszukiwania i ratownictwa (CSAR).

Hiszpańskie Siły Powietrzne otrzymają 12 maszyn NH90, które zastąpią starzejącą się flotę wiropłatów AS332 Super Puma i będą bazowały w Cuatro Vientos niedaleko Madrytu. Hiszpania zamówiła łącznie 45 NH90 w wersji transportu taktycznego, które mają być używane przez trzy rodzaje sił zbrojnych. 13 maszyn zostało już przekazanych Lotnictwu Wojsk Lądowych (FAMET) dla batalionu Maneuver III w Agoncillo.

Javier Salto, dowódca Sił Powietrznych, wskazał, że dla hiszpańskich lotników NH90 stanowić będzie podstawowe narzędzie do wykonywania szerokiego wachlarza misji, w tym taktycznego transportu żołnierzy i wsparcia logistycznego w misjach pokojowych lub odbudowy oraz misji poszukiwawczo-ratowniczych w nieprzyjaznym środowisku, które dla jednostek śmigłowcowych stanowią jedno z najtrudniejszych i złożonych zadań.

„NH90 jest szczególnie przystosowany do działania w wysokich temperaturach i środowisku górskim. Będzie atutem w ważnych misjach hiszpańskich sił powietrznych”, powiedziała Nathalie Tarnaud-Laude, szef programu NH90 w Airbus Helicopters i prezes NHIndustries.

NH90 we wszystkich trzech rodzajach hiszpańskich sił zbrojnych będzie wszechstronnym i nowoczesnym śmigłowcem transportowym. Hiszpański wariant NH90 posiada silniki General Electric CT7 8F5 nowej generacji, spersonalizowany system łączności oraz wyrafinowany system walki elektronicznej opracowany przez firmę Indra. Użytkowanie śmigłowca będzie wspierane przez urządzenia szkoleniowe (w tym symulatory lotu FMS), sprzęt automatycznego wsparcia eksploatacji (SAMe) oraz system automatycznego planowania misji (AMPS) opracowany także przez Indrę.

Hiszpańskie zakłady Airbus Helicopters zajmują się produkcją kadłuba oraz rozwojem i integracją oprogramowania awionicznego.

Źródło: Airbus Helicopters
comments powered by Disqus