Pierwszy lot prototypu bezzałogowca VSR700

VSR700 - bezzałogowy statek powietrzny (fot. Eric Raz/Airbus Helicopters)

Prototyp zaprojektowanego przez konstruktorów Airbus Helicopters bezzałogowego statku powietrznego VSR700 odbył pierwszy lot w centrum testowym dronów w pobliżu Aix-en-Provence na południu Francji. VSR700 wykonał kilka startów i lądowań 8 listopada, a najdłużej przebywał w powietrzu około 10 minut.

Zgodnie ze wskazówkami organizacji oceniającej zdatność do lotu, która wydała zgodę na testy w powietrzu, VSR700 został zakotwiczony 30-metrowymi linami, pozwalającymi w pełni zabezpieczyć strefę prób. W kolejnym etapie programu testów przewidziano wykonywanie lotów swobodnych, a następnie stopniowe przejście do badań w pełnym profilu lotów.

„VSR700 to pełnoprawny bezzałogowy system powietrzny, w budowie którego wykorzystujemy wiedzę inżynierską i bogate doświadczenie Airbus Helicopters z dziedziny zaawansowanych systemów autopilota. Realizując ten projekt chcemy zapewnić nowe możliwości nowoczesnym siłom zbrojnym”, powiedział Bruno Even, dyrektor generalny Airbus Helicopters. „Pierwszy lot prototypu VSR700 stanowi kamień milowy w programie. Naszym celem jest teraz we współpracy z Naval Group doprowadzenie w 2021 roku do prób pokładowych operacyjnego demonstratora dla francuskiej marynarki wojennej.”

VSR700 wywodzi się konstrukcyjnie ze śmigłowca Cabri G2 firmy Hélicoptères Guimbal. Jest to bezzałogowy system powietrzny o maksymalnej masie startowej 500-1000 kg. Oferuje najlepszą równowagę między ładownością, wytrzymałością i kosztami operacyjnymi. Maszyna jest zdolna do przenoszenia wielu pełnowymiarowych sensorów morskich przez dłuższy czas i może operować z okrętów, równolegle ze śmigłowcami pokładowymi. Jej atutem są niewielkie wymagania logistyczne.

Pierwszy lot prototypu bezzałogowca VSR700 (fot. Eric Raz/Airbus Helicopters)

Prototyp VSR700, który właśnie wykonał dziewiczy lot, stanowi istotny postęp w stosunku do opcjonalnie pilotowanego demonstratora, który po raz pierwszy wzbił się w powietrze w 2017 roku i który też bazował na zmodyfikowanym śmigłowcu Cabri G2, wyposażonym w układ pozwalający na loty autonomiczne. W porównaniu do demonstratora, w prototypie VSR700 zastosowano zmieniony zestaw awioniki; zaawansowany system sterowania lotem; komorę ładunkową w miejscu stanowiska pilota, przeznaczoną na sprzęt do zarządzania misją, zaś płatowcowi nadano elegancki, bardziej aerodynamiczny kształt, aby zmniejszyć opory i poprawić parametry lotu.

Źródło: Airbus Helicopters
comments powered by Disqus