Sukces pierwszego lotu pseudosatelity Zephyr
Spółka Airbus Defence and Space ogłosiła pomyślne lądowanie pierwszego seryjnego egzemplarza swojego nowego bezzałogowca Zephyr S, konstrukcji będącej owocem programu Zephyr HAPS (High Altitude Pseudo-Satellite).
Po wystartowaniu 11 lipca z lotniska w amerykańskim stanie Arizona, zephyr odbył swój dziewiczy lot, podczas którego pozostał w powietrzu aż 25 dni, bijąc tym samym dotychczasowy rekord świata w tej kategorii. Stosowny formalny wniosek o jego odnotowanie został już złożony. Wykonany lot napędzanego wyłącznie energią słoneczną bezzałogowca Zephyr S dowiódł sprawnego funkcjonowania jego systemów i pozwolił osiągnąć wszystkie postawione przed nim cele techniczne.
Poprzedni, ustanowiony kilka lat temu rekord długotrwałości lotu bez międzylądowania i uzupełniania paliwa także należał do jednego z prototypów Zephyra S i wynosił ponad 14 dni.
Zakończony właśnie nowy, rekordowy lot odbył się przy wparciu władz Wielkiej Brytanii, której Ministerstwo Obrony będzie pierwszym nabywcą tego nowatorskiego rozwiązania o ogromnym potencjale.
Zephyr to najbardziej zaawansowany na świecie stratosferyczny elektryczny bezzałogowy statek powietrzny (pol. bsp, ang. UAV – od: Unmanned Aerial Vehicle) zasilany ogniwami fotowoltaicznymi. Działając na pułapie ponad najwyższymi chmurami i konwencjonalnym ruchem lotniczym, korzysta on z nieograniczonego dostępu do promieni słonecznych, które są dla niego jedynym źródłem energii. Zephyr wypełnia istniejącą dotąd lukę między satelitami a konwencjonalnymi bsp i samolotami załogowymi i może służyć do stałego świadczenia lokalnie dostępnych usług podobnych do tych świadczonych przez satelity w skali ogólnoświatowej.
– Ten niezwykle udany pierwszy lot stanowi ważny kamień milowy w programie Zephyr. Osiągnęliśmy nowy rekord długotrwałości lotu w stratosferze, który – mam nadzieję – wkrótce zostanie oficjalnie uznany. W najbliższych dniach sprawdzimy wszystkie dane techniczne i wyniki, po czym rozpoczniemy przygotowania do kolejnych lotów zaplanowanych na drugą połowę tego roku, tym razem już realizowanych z naszego nowego ośrodka operacyjnego na lotnisku w Wyndham w Australii Zachodniej – wyjaśnia Jana Rosenmann, szefowa prowadzonego przez Airbus programu Unmanned Aerial Systems.
Zephyr ma do zaoferowania nowe możliwości techniczne w zakresie wizji, czujników i łączności zarówno klientom komercyjnym, jak i wojskowym. Ta latająca platforma jest w stanie zrewolucjonizować zarządzanie kryzysowe, na przykład monitorowanie rozprzestrzeniania się pożarów terenów niezamieszkanych oraz wycieków ropy. Pozwala nieprzerwanie prowadzić obserwację, śledzić zmiany zachodzące w krajobrazie naturalnym na całym świecie i zapewniać łączność w najodleglejszych zakątkach świata.
Komentarze