Przejdź do treści
Źródło artykułu

Sukces pierwszego lotu pseudosatelity Zephyr

Spółka Airbus Defence and Space ogłosiła pomyślne lądowanie pierwszego seryjnego egzemplarza swojego nowego bezzałogowca Zephyr S, konstrukcji będącej owocem programu Zephyr HAPS (High Altitude Pseudo-Satellite).

Po wystartowaniu 11 lipca z lotniska w amerykańskim stanie Arizona, zephyr odbył swój dziewiczy lot, podczas którego pozostał w powietrzu aż 25 dni, bijąc tym samym dotychczasowy rekord świata w tej kategorii. Stosowny formalny wniosek o jego odnotowanie został już złożony. Wykonany lot napędzanego wyłącznie energią słoneczną bezzałogowca Zephyr S dowiódł sprawnego funkcjonowania jego systemów i pozwolił osiągnąć wszystkie postawione przed nim cele techniczne.

Poprzedni, ustanowiony kilka lat temu rekord długotrwałości lotu bez międzylądowania i uzupełniania paliwa także należał do jednego z prototypów Zephyra S i wynosił ponad 14 dni.

Zakończony właśnie nowy, rekordowy lot odbył się przy wparciu władz Wielkiej Brytanii, której Ministerstwo Obrony będzie pierwszym nabywcą tego nowatorskiego rozwiązania o ogromnym potencjale.

Zephyr to najbardziej zaawansowany na świecie stratosferyczny elektryczny bezzałogowy statek powietrzny (pol. bsp, ang. UAV – od: Unmanned Aerial Vehicle) zasilany ogniwami fotowoltaicznymi. Działając na pułapie ponad najwyższymi chmurami i konwencjonalnym ruchem lotniczym, korzysta on z nieograniczonego dostępu do promieni słonecznych, które są dla niego jedynym źródłem energii. Zephyr wypełnia istniejącą dotąd lukę między satelitami a konwencjonalnymi bsp i samolotami załogowymi i może służyć do stałego świadczenia lokalnie dostępnych usług podobnych do tych świadczonych przez satelity w skali ogólnoświatowej.

Ten niezwykle udany pierwszy lot stanowi ważny kamień milowy w programie Zephyr. Osiągnęliśmy nowy rekord długotrwałości lotu w stratosferze, który – mam nadzieję – wkrótce zostanie oficjalnie uznany. W najbliższych dniach sprawdzimy wszystkie dane techniczne i wyniki, po czym rozpoczniemy przygotowania do kolejnych lotów zaplanowanych na drugą połowę tego roku, tym razem już realizowanych z naszego nowego ośrodka operacyjnego na lotnisku w Wyndham w Australii Zachodniej – wyjaśnia Jana Rosenmann, szefowa prowadzonego przez Airbus programu Unmanned Aerial Systems.

Zephyr ma do zaoferowania nowe możliwości techniczne w zakresie wizji, czujników i łączności zarówno klientom komercyjnym, jak i wojskowym. Ta latająca platforma jest w stanie zrewolucjonizować zarządzanie kryzysowe, na przykład monitorowanie rozprzestrzeniania się pożarów terenów niezamieszkanych oraz wycieków ropy. Pozwala nieprzerwanie prowadzić obserwację, śledzić zmiany zachodzące w krajobrazie naturalnym na całym świecie i zapewniać łączność w najodleglejszych zakątkach świata.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony