Przejdź do treści
Źródło artykułu

Pierwszy samolot C295 w barwach Royal Canadian Air Force

Pierwszy z zamówionych przez rząd kanadyjski samolotów Airbus C295 opuścił 8 października br. malarnię w zakładach w Sewilli, ukazując się w docelowym kamuflażu. Samolot przejdzie teraz ostatni etap przygotowań do przekazania użytkownikowi, zaplanowanego przed końcem bieżącego roku w Hiszpanii. Kanada zamówiła dla sił powietrznych 16 maszyn C295 w programie Fixed Wing Search and Rescue Aircraft Replacement (FWSAR – następca samolotu poszukiwawczo-ratowniczego).

Załączone zdjęcie pokazuje pierwszy C295, który w RCAF otrzyma nazwę CC-295, w bardzo kontrastowym malowaniu, odwołującym się do tradycyjnego schematu przyjętego w Kanadzie w latach 70. minionego stulecia dla statków powietrznych wykonujących misje SAR. Żółta kolorystyka zapewnia dobrą widoczność samolotu innym użytkownikom przestrzeni powietrznej jak i osobom znajdującym się na ziemi.

Fakty i liczby dotyczące programu FWSAR
Kontrakt, podpisany w grudniu 2016 r., przewiduje dostawę 16 samolotów C295 oraz niezbędne elementy wsparcia technicznego, w tym postaci świadczenia usług szkoleniowych i inżynierskich, budowy nowego centrum szkoleniowego w Comox w Kolumbii Brytyjskiej oraz usługi serwisowe i wsparcia. Samoloty będą bazowały na lotniskach, z których obecnie korzystają kanadyjskie jednostki poszukiwawczo-ratownicze: Comox (Kolumbia Brytyjska); Winnipeg (Manitoba); Trenton (Ontario) i Greenwood (Nowa Szkocja).

Od czasu ogłoszenia programu FWSAR dwa i pół roku temu poczyniono w nim znaczne postępy. Pierwszy samolot ma zostać dostarczony odbiorcy w nadchodzących miesiącach; kolejne sześć maszyn kończy testy w locie lub znajduje się na różnych etapach montażu końcowego. Ponadto wobec siedmiu symulatorów i trenażerów rozpoczęto już wstępne testy akceptacyjne. Późnym latem 2019 r. pierwsze załogi RCAF rozpoczęły szkolenie w międzynarodowym centrum szkoleniowym Airbusa w Sewilli.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony