Przejdź do treści
Samolot firmy ZeroAvia o napędzie wodorowo-elektrycznym (fot. ZeroAvia)
Źródło artykułu

ZeroAvia planuje w 2024 r. pierwszy komercyjny lot wodorowo-elektryczny na europejskiej trasie

Firma lotnicza ZeroAvia ogłosiła, że ​​pierwszy lot komercyjny jej samolotu z napędem wodorowym ma się odbyć między Wielką Brytanią a Holandią w 2024 r. Lot 19-miejscowego samolotu, który jest obecnie w fazie rozwoju, ma odbyć się między Londynem, a Rotterdamem (RTM).

„Umowa wyznacza harmonogram uruchomienia pierwszych komercyjnych lotów pasażerskich o zerowej emisji między Wielką Brytanią a Holandią i potencjalnie pierwszej międzynarodowej operacji komercyjnej na świecie” – oświadczyła ZeroAvia w komunikacie prasowym.

Oświadczenie jest związane z ogłoszonym partnerstwem z Alaska Airlines, które zakłada opracowanie układu napędowego dla 76-miejscowego regionalnego samolotu.

W przypadku lotu z Wielkiej Brytanii do Holandii ZeroAvia współpracuje z Royal Schiphol Group, Rotterdam, Hague Innovation Airport Foundation i RTM. Firma poinformowała, że prowadzi „zaawansowane rozmowy” z liniami lotniczymi w celu uzgodnienia operatora planowanej trasy.

„Ta umowa oznacza, że ​​już za trzy lata możliwe będzie wejście na pokład samolotu i odbycie godzinnej podróż między Wielką Brytanią a Holandią, nie martwiąc się o wpływ na klimat”, skomentował Sergey Kiselev, dyrektor ds. Europy w ZeroAvia.

Układ napędowy ZeroAvia wykorzystuje wodorowe ogniwa paliwowe do zasilania silników elektrycznych. Firma wyjaśniła, że jedyną emisją jest para wodna, dzięki czemu loty są zrównoważone, a także obniżają koszty.

ZeroAvia ma siedzibę w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych i uzyskała certyfikaty od CAA i FAA na dwa prototypowe samoloty eksperymentalne.

Oprócz 19-miejscowych samolotów ZeroAvia przygląda się również większym konstrukcjom. 26 października ogłosiła współpracę z Alaska Air Group w celu opracowania wodorowo-elektrycznego układu napędowego dla 76-miejscowego samolotu regionalnego.

W ramach tej współpracy inżynierowie z ZeroAvia i Alaski będą pracować nad skalowaniem istniejącego układu napędowego ZeroAvia do produkcji rodziny silników ZA2000. Firma twierdzi, że ta nowa rodzina silników będzie w stanie wyprodukować od 2000 do 5000 KW mocy przy zasięgu 500 mil morskich (926 km).

Wodorowo-elektryczny układ napędowy zostanie zastosowany w samolocie De Havilland DHC-8-400 (Q400) eksploatowanym wcześniej przez spółkę zależną Alaska Air (ALK) Horizon. W ramach partnerstwa Alaska Airlines uzgodniły opcje do 50 zestawów do konwersji swoich samolotów regionalnych przy użyciu bezemisyjnego układu napędowego ZeroAvia, zaczynając od modelu Q400.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony