Wielka Brytania po raz pierwszy od lat 50. zreorganizuje sieć dróg lotniczych

Smugi kondensacyjne

Wielka Brytania przeznaczy 5,5 mln funtów na reorganizację i modernizację sieci tras lotniczych. Jest to pierwsza tego typu inicjatywa w tym kraju od czasu powstania systemu dróg lotniczych w latach pięćdziesiątych XX wieku. Według brytyjskiego Departamentu Transportu, niektóre trasy lotnicze są na tyle stare, że wzrost popytu na podróże lotnicze i rozbudowa sieci, spowodowały generowanie przez statki powietrzne większych opóźnień, hałasu i zanieczyszczenia środowiska.

Zanim pandemia COVID-19 spowolniła branżę transportu lotniczego, w przestrzeni powietrznej Wielkiej Brytanii operowało dziennie aż 7 tys. samolotów. W związku z powyższym, brytyjski Departament Transportu i miejscowy Urząd Lotnictwa Cywilnego (CAA) 19 marca 2021 r. wspólnie ogłosili, że zostanie utworzony fundusz w wysokości 5,5 miliona funtów w celu „opracowania i oceny opcji projektowych mających na celu sprawienie, że podróże lotnicze będą szybsze, cichsze i bardzie przyjazne środowisku”.

„Cieszymy się, że rząd potwierdził kluczową rolę, jaką modernizacja przestrzeni powietrznej może odegrać w kwestii odbudowy sektora lotniczego po pandemii COVID-19” - powiedział Mark Swan, szef grupy organizacyjnej ds. zmian przestrzeni powietrznej (ACOG). „Będziemy nadal współpracować z naszymi partnerami z branży, aby upewnić się, że program ten obejmie całą Wielką Brytanię”.

Korzystając z sieci nadajników radiowych zainstalowanych przez wojsko Stanów Zjednoczonych podczas drugiej wojny światowej, Wielka Brytania zaczęła używać systemu dróg lotniczych w 1950 r. „Green One” stał się pierwszą drogą lotniczą w Europie, biegnącą z Woodley w pobliżu Reading do walijskiego wybrzeża. W następnym roku do sieci zostało włączone kolejne pięć tras.

Źródło: AeroTime
comments powered by Disqus