Iran nadal eksploatuje ponad 50-letniego B747. USA niewiele młodsze

B747-100 w barwach Iranian Air Force, fot. wikipedia

Kultowy, czterosilnikowy szerokokadłubowy B747 wszedł do służby ponad 50 lat temu i pierwsze komercyjne loty z pasażerami wykonał w 1970 r. w barwach Pan Am. W sumie Boeing wyprodukował 168 odrzutowców w wariancie 747-100, z których 167 zostało  dostarczonych do linii lotniczych, a jeden egzemplarz prototypowy został u producenta.

Potem pojawiły się modele -200, -300, -400 i -8. Amerykański producent wyprodukował łącznie 225 samolotów wariantu 200, 85 wariantu 300 i 627 wariantu 400. Najstarszy Jumbo Jet nadal wykorzystywany przez komercyjne linie lotnicze to 32-letni B744, który obecnie należy do floty Mahan Airlines. Samolot pierwotnie zamówiły linie United Airlines, które go odebrały (znaki rejestracyjne N172UA) w sierpniu 1989 r. i wykorzystywały do komercyjnych operacji długodystansowych do października 2006 r.

Potem po 17 latach latania samolot zaczął operować dla prywatnego przewoźnika lotniczego Mahan Airlines z siedzibą w Teheranie, skąd nadal wykonuje regularne trasy do Meszhedu, Bagdadu i Kisz. Wygląda jednak na to, że irańskie linie lotnicze zastanawiają się nad wycofaniem tego historycznego samolotu. Jeśli informacja ta się potwierdzi, EP-MNB może wkrótce otrzymać nową rejestrację 9G- należącą do afrykańskiej linii lotniczej Smile Air.

Jest to najstarszy B747 wykonujący komercyjne operacje pasażerskie, ale są jeszcze starsze odrzutowce tego typu wykorzystywane przez Irańskie Siły Powietrzne i Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych. Przykładowo, w Iranie eksploatowany jest ponad 50-letni B747-100, który jest uważany za najstarszego nadal latającego Jumbo Jeta.

Od października 1970 r. statek powietrzny latał dla linii Trans World Airlines i był wówczas zarejestrowany jako N93113. Następnie, w marcu 1975 r., został przebudowany na wersję cargo i dostarczony do Iranu. Z kolei Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych również mają w służbie B747 z początków produkcji. Wszystkie cztery to wariant -200, a ich wiek waha się od 46 do ponad 48 lat.

Źródło: AeroTime
comments powered by Disqus