Przejdź do treści
Źródło artykułu

Boeing przejmuje kontrolę nad cywilną produkcją Embraera

5 lipca, koncerny Embraer i Boeing podpisały memorandum o porozumieniu w sprawie długo oczekiwanego utworzenia spółki joint venture. Zgodnie z ustaleniami, Boeing ma posiadać 80 procent jej udziałów, a Embraer będzie właścicielem pozostałych 20 procent.

Wspólne przedsięwzięcie ma być zarządzane przez Brazylijczyków i obecnego prezesa Embraera. Tymczasem Boeing będzie miał kontrolę operacyjną i zarządczą nad nową firmą. Produkcja samolotów komercyjnych Embraera została wyceniona na 4,75 mld dolarów, a 80-procentowy udział Boeinga we wspólnym przedsięwzięciu szacowany jest na około 3,8 mld dolarów.

Oczekiwano, że Boeing będzie chciał przejąć produkcję samolotów komercyjnych Embraera i utrzymać oddzielny dział wojskowy i potencjalnie odrzutowców biznesowych. Jednak w oświadczeniu odnośnie zawiązanej współpracy, zapowiedziano utworzenie drugiej spółki joint venture dla programów obronnych, wspominając o opracowywanym obecnie samolocie transportowym Embraer - KC-390.

Podobnie, jak w przypadku partnerstwa Airbusa i Bombardiera, które weszło w życie 1 lipca 2018 r., Boeing użyje modeli Embraera, aby wzbogacić swoją ofertę o mniejsze samoloty, takie jak nowa seria E-Jets, podczas gdy Embraer będzie czerpał korzyści z komercyjnej siły Boeinga.

Boeing wcześniej oferował całkowite wchłonięcie Embraer, trzeciego co do wielkości producenta samolotów na świecie. Ta propozycja została jednak odrzucona przez brazylijski rząd ze względu na strategiczną wartość Embraera reprezentowaną dla departamentu obrony.

Perspektywa transakcji spotkała się z mieszanymi reakcjami w Brazylii, a Partia Robotnicza wzywała obecny rząd do jej zawetowania. Rząd argumentował jednak, że porozumienie to pomoże w zabezpieczeniu miejsc pracy w Embraerze, który obecnie nie rozwija żadnego nowego projektu samolotu komercyjnego. 4 lipca 2018 r. przedstawiciel sił powietrznych Brazylii, dowódca Nivaldo Luiz Rossato, bronił porozumienia przed Parlamentem, stwierdzając, że koncern zachowa narodową suwerenność i władze brazylijskie będą miały zapewnioną kontrolę nad strategicznymi aktywami Embraera.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony