Przejdź do treści
Port Lotniczy Poznań-Ławica (fot. AEROFOTO Kaczmarczyk)
Źródło artykułu

Obchody 97. rocznicy zdobycia lotniska Ławica

W dniu 7 stycznia 2016 r. o godz. 12:00, w 97. rocznicę zdobycia lotniska Ławica, przed pomnikiem upamiętniającym wydarzenia z roku 1919 usytuowanym przy dawnym budynku portu lotniczego na Ławicy, odbędzie się uroczystość oddania hołdu Powstańcom Wielkopolskim.

Organizatorami obchodów są Klub Seniorów Lotnictwa Aeroklubu Poznańskiego, Stowarzyszenie Seniorów Lotnictwa Wojskowego RP oraz Port Lotniczy Poznań - Ławica Sp. z o.o.


Początki lotniska w Poznaniu

Stacja Lotnicza Poznań, czyli pruskie lotnisko wojskowe w Ławicy pod Poznaniem, powstała w roku 1913. Obiekt miał wzmocnić stacjonujący w mieście V Korpus Armii, lecz idea zakupu samolotu oraz wybudowania lotniska narodziła się w redakcji lokalnego dziennika Posener Tageblatt . Inicjatywę zbiórki pieniędzy na ten cel, popartą przez władze miasta i prowincji, realizował Komitet prowincjonalny. Do sukcesu przedsięwzięcia z pewnością przyczyniło się duże zainteresowanie lokalnej społeczności nowymi zagadnieniami związanymi z lotnictwem. Oficjalne otwarcie odbyło się 26 sierpnia 1913 roku – cesarz Wilhelm II odebrał paradę V Korpusu Armii, na którą przybyło tysiące mieszkańców miasta. Na powierzchni ok. 300 hektarów Stacja Lotnicza Poznań obejmowała trawiaste pole wzlotów, koszary, warsztaty oraz trzy hale, w których docelowo mogło stacjonować trzydzieści maszyn. Jednym z nich był samolot Poznań, ufundowany w ramach zbiórki zorganizowanej przez Posener Tageblatt.


(fot. Archiwum Portu Lotniczego Poznań Ławica)

Przed I Wojną Światową, a także w czasie jej trwania, na lotnisku funkcjonowała szkoła pilotów, obserwatorów i mechaników, poza tym naprawiono tu samoloty i składowano sprzęt lotniczy. Po wojnie, kiedy zabór pruski pozostał w obrębie rzeszy Niemieckiej, lotnisko odegrało kluczową rolę w Powstaniu Wielkopolskim .

Po wybuchu walk w dniu 27 grudnia 1918 roku miasto znalazło się w rękach polskich, lecz poważne zagrożenie stanowiła jednostka wojskowa stacjonująca w Ławicy. Po odrzuceniu przez dowództwo zapasowego Oddziału Lotniczego propozycji warunkowej kapitulacji, polski sztab podjął decyzję o przejęciu zbrojnym. Walka rozpoczęła się w nocy z 5 na 6 stycznia 1919 roku – oddział liczący 350-400 powstańców, wspierany przez dwie armaty, zdobył lotnisko po dwudziestu minutach szturmu. Polacy przejęli teren lotniska oraz cenny sprzęt – trzydzieści sprawnych samolotów bojowych i szkoleniowych, amunicję oraz części zapasowe. Do dwóch nieudanych niemieckich nalotach, stacja lotnicza Poznań-Ławica, jako pierwsza powstańcza jednostka lotnicza, zaczęła odtąd odgrywać bardzo ważną rolę w rozwoju lotnictwa polskiego. Już od momentu przejęcia podjęto szereg inicjatyw zmierzających do utworzenia cywilnego portu lotniczego.(Źródło: airport-poznań.com.pl)

Opracowano na podstawie „Na Podniebnych Szlakach – Port Lotniczy Poznań-Ławica – Tradycja i współczesność 1913-2001”, autorstwa dr Andrzeja Zarzyckiego; Wydawnictwo i Drukarania UNI_DRUK s.c, rok 2001.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony