Przejdź do treści
Łukasz Błaszczyk, fot. AP
Źródło artykułu

Złoto dla Łukasza Błaszczyka. Polak nowym Mistrzem Europy w klasie Standard!

18. Szybowcowe Mistrzostwa Europy w klasie Standard i 15 metrowej rozgrywane na włoskim lotnisku Rieti przejdą do historii, po tym, jak fantastycznie spisał się nasz pilot Łukasz Błaszczyk (Aeroklub Ostrowski). Latając w bardzo trudnym terenie nad Apeninami, w zmiennej burzowej pogodzie, w pięknym stylu wygrał mistrzostwa, zdobywając złoty medal i tytuł Mistrza Europy w klasie Standard. W klasyfikacji zespołowej polska drużyna zajęła 4. miejsce.

Latanie w Apeninach jest bardzo wymagające i dostarcza niezapomnianych wrażeń. Zaprocentował intensywny trening zapoczątkowany w ubiegłym roku na lotnisku Rieti. Rywalizując z najlepszymi europejskimi pilotami w tak trudnym a zarazem pięknym terenie, zdobyłem kolejne cenne doświadczenie, które pozwoliło mi wspiąć się na wyższy poziom zaawansowania w lataniu szybowcowym – powiedział Łukasz Błaszczyk.

Podczas Mistrzostw w Rieti Łukasz wykazał się wielkim kunsztem i odpornością psychiczną. Nie miał sobie równych, a w klasyfikacji generalnej mistrzostw prowadził niepokonany od trzeciej konkurencji.

Zwycięstwo Łukasza Błaszczyka cieszy podwójnie. Po pierwsze nigdy w historii Polak nie zdobył medalu podczas mistrzostw rozgrywanych w Rieti. Po drugie, jest to pierwszy złoty medal Błaszczyka. Poprzedni – brązowy - zdobył podczas mistrzostw Europy rozgrywanych dwa lata temu w Ostrowie Wielkopolskim.

Mniej szczęścia mieli pozostali nasi zawodnicy. Przemysław Bartczak (Aeroklub Włocławski) zakończył rywalizację w klasie standard na 17. miejscu.

W klasie 15 metrowej nasi młodzi zawodnicy dzielnie walczyli w tym trudnym terenie - Jędrzej Skłodowski (Aeroklub Kujawski) zajął 10. lokatę a Łukasz Grabowski (Aeroklub Włocławski) uplasował się na 13. miejscu.

W klasyfikacji zespołowej nasza drużyna wywalczyła 4. miejsce.

Sytuacja w poszczególnych klasach przedstawia się następująco:

Klasa Standard – 23 zawodników
Wyniki końcowe mistrzostw w klasie Standard:

Miejsce
Imię Nazwisko
Kraj
Szybowiec
Punkty
1
Łukasz BŁASZCZYK
POL
Discus 2a
7408
2
Sjaak SELEN
NED
Discus 2a
7293
3
Dmitriy TIMOSHENKO
RUS
Discus 2a
7071
17
Przemysław BARTCZAK
POL
LS 8
5683

 

Klasa 15 metrowa – 25 zawodników
Wyniki końcowe mistrzostw:

Miejsce
Imię Nazwisko
Kraj
Szybowiec
Punkty
1
Didier HAUSS
FRA
Ventus 2
7188
2
Peter HARTMAN
AUT
ASG 29
7112
3
Christophe RUCH
FRA
Ventus 2
7086
10
Jędrzej SKŁODOWSKI
POL
Diana 2
6488
13
Łukasz GRABOWSKI
POL
Diana 2
6384

Kilka informacji o zawodnikach i szybowcach
Klasa 15 metrowa – szybowce klasy 15 metrowej mogą posiadać urządzenia zmieniające profil skrzydła (klapy). Rozpiętość skrzydeł (odległość od lewej do prawej końcówki) nie może przekraczać 15 metrów. Szybowce mogą posiadać balast wodny. Pierwsze mistrzostwa świata w tej klasie były rozegrane w 1978 roku a mistrzostwa Europy w 1982 roku.

Łukasz Grabowski - Jeden z młodszych zawodników kadry. W swoim dorobku posiada tytuł wicemistrza świata Juniorów w klasie Standard (2011). Łukasz to dobrze zapowiadający się zawodnik najmłodszego pokolenia pilotów szybowcowych. Spokojny i opanowany, posiadający dużą wiedzę teoretyczną. Charakteryzuje się wysoką kulturą techniczną. Łatwo adoptuje się do nowych warunków zewnętrznych. W mistrzostwach będzie startował na pożyczonym szybowcu klasy 15 metrowej Diana 2.

Jędrzej Skłodowski - Kolejny przedstawiciel młodego pokolenia utalentowanych zawodników. Mistrz Europy w klasie światowej (2009). Brązowy medalista mistrzostw świata w klasie światowej (2013), Wicemistrz Polski w klasie standard (2011). Spokojny i opanowany, posiadający dużą wiedzę teoretyczną z różnych dziedzin związanych z szybownictwem. Łatwo adoptuje się do zmiennych warunków zewnętrznych. Posiada największe doświadczenie w trudnym rejonie rozgrywania mistrzostw co powinno być atutem podczas tegorocznego startu. W mistrzostwach będzie startował na aeroklubowym szybowcu klasy 15 metrowej Diana 2.

Klasa Standard – szybowce klasy std nie mogą posiadać urządzeń zmieniających profil skrzydła (klap) a rozpiętość skrzydeł (odległość od lewej do prawej końcówki) nie może przekraczać 15 metrów. Szybowce mogą posiadać balast wodny. Pierwsze mistrzostwa świata w tej klasie były rozegrane w 1958 roku a mistrzostwa Europy w 1982 roku.

Łukasz Błaszczyk - przedstawiciel młodego pokolenia utalentowanych zawodników. W ostatnim czasie wykazał się wysokim wzrostem formy zawodniczej, co przejawiało się bardzo dobrymi miejscami w zawodach i mistrzostwach rozgrywanych w całym okresie przygotowawczym. Podczas Mistrzostw Europy rozgrywanych na lotnisku w Ostrowie w 2013 roku zdobył brązowy medal w klasie Club. Kilkukrotny medalista mistrzostw Polski. Bardzo ambitny, opanowany, spokojny i konsekwentny w działaniu. Posiada wysoki poziom wiedzy teoretycznej z zakresu szybownictwa. Będzie startował na aeroklubowym szybowcu Discus 2a.

Przemysław Bartczak - Doświadczony zawodnik Kadry. Start w mistrzostwa Europy w klasie światowej (2007) zakończył na 2 miejscu. W 2008 roku startował w Szybowcowych mistrzostwach świata w klasie światowej w Rieti kończąc na 10 miejscu. Medalista mistrzostw Polski. Systematycznie poprawia swoje wyniki podczas kolejnych startów. Od kilku lat specjalizuje się w klasie Standard. Posiada analityczny umysł. W mistrzostwach będzie startował na własnym szybowcu klasy Standard LS 8.

Nasza pozycja w świecie
Dzięki znakomitym wynikom naszych zawodników, Polska od 2 lat zajmuje pierwsze miejsce
w Światowym rankingu szybowcowym. Francja jest na drugim a Niemcy na trzecim miejscu. W klasyfikacji indywidualnej prowadzi nasz zawodnik Sebastian Kawa. Trzeci jest Karol Staryszak. W rankingu sklasyfikowano ponad 5000 pilotów z 39 krajów całego świata Pozostali nasi reprezentanci w światowym rankingu pilotów szybowcowych, zajmują następujące miejsca:
51 – Łukasz Błaszczyk
84 – Jędrzej Skłodowski
222 – Łukasz Grabowski
242 – Przemysław Bartczak


Więcej informacji na stronie internetowej organizatora: http://www.spr.aero/faiegc2015 oraz na https://www.facebook.com/Szybowcowa.Kadra.Narodowa 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony