Przejdź do treści
Aeroklub Polski
Źródło artykułu

Wyrok WSA w sprawie RS-6101 będzie ogłoszony 8 września 2011r.

Zaskarżoną decyzją Prezes UKE odmówił Aeroklubowi Regionalnemu wydania pozwolenia radiowego na radiostację RS-6101, uznając iż doszłoby do naruszenia ratyfikowanej umowy międzynarodowej tj. Załącznika 10 ICAO, gdyż radiostacja RS-6101 nie zapewnia pełnego zakresu częstotliwości. Decyzja Prezesa UKE oparta została na stanowisku Prezesa ULC, jakie zostało wyrażone w toku postępowania administracyjnego.

Skarga Aeroklubu Polskiego została złożona z powołaniem się na art. 50 ustawy o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Aeroklub Polski występuje bowiem jako organizacja społeczna w zakresie swojej statutowej działalności (reprezentacja aeroklubów regionalnych), która wniosła skargę w sprawie dotyczącej interesu prawnego innego podmiotu, tj. Aeroklubu Regionalnego.

25 sierpnia br. na rozprawie Aeroklub Polski był reprezentowany przez radcę prawnego dra Piotra Kasprzyka. W toku rozprawy pełnomocnik wskazał, że choć sprawa dotyczy jednej radiostacji, to jej skutki dotyczą kilkuset radiostacji typu RS-6101 zamontowanych na szybowcach użytkowanych w aeroklubach. Mecenas Kasprzyk zwrócił też uwagę, że w innych krajach należących do UE radiostacje te uzyskują pozwolenie na użytkowanie np. w Niemczech - przedkładając odpis pozwolenia wydanego przez niemiecki odpowiednik UKE.

Dalsza argumentacja skarżącego zmierzała do wykazania, że decyzja Prezesa UKE narusza prawo, albowiem Załącznik 10 ICAO nie jest umową międzynarodową, nie jest nawet publikowany w Dzienniku Ustaw. Pełnomocnik AP wskazał, że dotychczas Prezes UKE wydawał pozwolenia radiowe na radiostacje, i większość z nich ma ważne pozwolenia radiowe, niektóre do 2017 r. Podkreślił też, że w przestrzeni niekontrolowanej gdzie latają szybowce, przepisy nie wymagają łączności radiowej.

Pełnomocnik Prezesa UKE podtrzymał dotychczasowe stanowisko w sprawie, wnosząc o oddalenie skargi Aeroklubu Polskiego.

W toku rozprawy sędzia sprawozdawca zwrócił się o wyjaśnienie, jakie loty wykonuje się na szybowcu typu PIRAT (szkolne, treningowe).

Po naradzie sędziowskiej, wobec uznania sprawy za zawiłą, Sąd postanowił odroczyć ogłoszenie wyroku na dzień 8 września 2011 r., godz. 15.00.

Sprawa toczy się pod sygnaturą VI SA/Wa 666/11.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony