Sprawozdanie z posiedzenia IGC
Posiedzenie plenarne IGC odbyło się w dniach 7-8. Marca 2014 w Varese. Na posiedzeniu były reprezentowane 34 kraje spośród 58 zrzeszonych, przy czym kilka krajów, na mocy stosownych pełnomocnictw, było reprezentowanych przez delegatów innych krajów obecnych na zebraniu. Oprócz delegatów w zebraniu uczestniczyła nowa Sekretarz Generalna FAI Susanne Shoedel oraz Szef IT w FAI Visa Matti Leinikki. Warte podkreślenia jest, że oboje są aktywnymi sportowo szybownikami. Zebranie prowadził Prezydent IGC Eric Mozer (USA), który na wstępie wygłosił przemówienie otwierające obrady. Następnie głos zabrała Sekretarz Generalna FAI Susanne Shoedel, która w swoim wystąpieniu przedstawiła aktualne problemy, przed którymi stoi FAI, oraz priorytety w swojej pracy. Dick Bradley, skarbnik IGC przedstawił sytuację finansową komisji, która odnotowała stratę (~5000 EUR) za rok ubiegły wynikającą w głównej mierze z wydatków na nową stronę internetową integrującą informacje o sporcie szybowcowym (www.spr.aero). Zgromadzeni przyjęli sprawozdanie za 2013 rok jak i budżet na rok bieżący.
Następnie IGC przyjęło szereg sprawozdań podkomisji i grup roboczych z ich działalności w ostatnim roku. Sprawozdania w większości nie były prezentowane, gdyż wcześniej były udostępnione delegatom w materiałach rozsyłanych przed posiedzeniem oraz na stronie internetowej FAI. W punkcie dotyczącym rozegranych i przyszłych mistrzostw przedstawiłem krótko stan przygotowań do WGC 2014 w Lesznie – nie było pytań ani zastrzeżeń. W tej części zebrania omówiona została też sprawa utworzenia Stewards Group jako grupy roboczej, której zadaniem jest zapewnianie wysokiego poziomu sportowego imprez szybowcowych sankcjonowanych przez FAI. Przy tej okazji poruszony został temat niewłaściwego, niesportowego zachowania zawodników i możliwych sposobów radzenia sobie z tym problemem. Niestety proponowane odwoływanie się do kapitana drużyny (Team Captain) nie zawsze ma zastosowanie o czym mieliśmy okazję przekonać się podczas ostatnich EGC w Ostrowie. Mam jednak nadzieję, że Stewards Group wypracuje odpowiednie standardy postępowania w takich sprawach. W dalszej części tej sesji przyjęto kandydatury oficjeli (Przewodniczących Jury i Szefów Stewardów) na mistrzostwa rozgrywające się w 2015 roku.
W kwestii szybowcowego Grand Prix IGC podjęło uchwałę zmieniającą klasę finałowych wyścigów w Varese w tym roku na 18-metrową. Wydaje się jednak, że nie ma na razie klimatu aby klasa 18-metrowa stała się wkrótce oficjalną klasą SGP zamiast 15-metrowej.
W dalszej części sesji trzeciej Brian Spreckley omówił szczegółowo projekt strony internetowej poświęconej sportowi szybowcowemu. Prototypem tej strony była witryna poświęcona wyłącznie SGP – www.sgp.aero. Obecnie dodano tam także stronę poświęconą „klasycznym” zawodom szybowcowym, do której prowadzi także osobny adres www.spr.aero . Dodatkowo w tej witrynie dostępny jest także ranking IGC, ale tymczasowo jeszcze w starej formie odziedziczonej po starej stronie rankingu. IGC wprowadzi wkrótce obowiązek korzystania z tych stron przez organizatorów zawodów sankcjonowanych przez FAI – będą to oficjalne strony tych zawodów, co oczywiście nie wyklucza prowadzenia jakichś alternatywnych witryn, ale ta ma być zasilana informacjami w pierwszej kolejności.
W drugim dniu głosowanych było ponad 20 propozycji uchwał dotyczących głównie szybowcowej części Kodeksu Sportowego (SC3) i Aneksu A a także kandydatury organizatorów przyszłych mistrzostw szybowcowych. W tym punkcie rozpatrywane były propozycje zmian do kodeksu sportowego. Projekt zmian w szybowcowej części kodeksu sportowego formalnie nosił nazwę „uproszczenia” co okazało się niestety mrzonką. W wyniku prac komisji i konsultacji ze środowiskiem powstał projekt, w którym za jedyne uproszczenie można uznać ustanowienie dwóch niezależnych rozdziałów traktujących o odznakach szybowcowych i rekordach. Taki podział ułatwia pracę z dokumentem gdyż, ktoś zainteresowany tylko odznaką nie będzie musiał przegryzać się przez zagadnienia rekordowe i vice versa. Ta zmiana została przyjęta przez IGC dość entuzjastycznie w przeciwieństwie do pozostałych propozycji, które de facto komplikowały regulamin w zakresie rekordów i zostały odrzucone jak na przykład zlikwidowanie 1000- metrowej dopuszczalnej utraty wysokości w zamian za korektę wyniku za każdy metr poniżej wysokości startu.
Zaskakujące były wyniki głosowania dwóch propozycji dot. klasy 13,5-metrowej – IGC postanowiło utworzyć kategorię rekordów dla tej klasy i wprowadzić mniejszy limit minimalnej odległości (60 km) dla konkurencji zaliczającej zawody w tej klasie. Dotychczasowy załącznik do Aneksu A dotyczący współczynników wyrównawczych stanie się osobnym dokumentem – IGC Procedures for andicapped Classes – co pozwoli na lepsze i bardziej przejrzyste zaadresowanie szeregu problemów regulaminowych jakie występują w związku ze stosowaniem współczynników. Kolejną zmianą dotyczącą współczynników wyrównawczych jest wprowadzenie korekty na niską masę startową szybowca (0,004 na każde 10 kg poniżej masy referencyjnej) aby zniechęcić lekkich zawodników do nieprzepisowego i niebezpiecznego balastowania szybowców, zwłaszcza w klasie Club.
W ważnej dla nas kwestii plenum IGC przyjęło polską propozycję dotyczącą stosowania współczynników wyrównawczych dla szybowców klasy 20-metrowej wielomiejscowej dostosowanych do potrzeb niepełnosprawnych, ale odrzuciła możliwość startu dodatkowego, niepełnosprawnego zawodnika w tej klasie, dlatego też najprawdopodobniej zapis dotyczący współczynników nie będzie miał faktycznie zastosowania. Nie do sforsowania był argument, że Polska jako jedyna miałaby dwie załogi w klasie 20MMS, co miałoby znaczący wpływ na rywalizację sportową.
Francuska propozycja dotycząca czasu zamknięcia linii startu i mety została zmieniona tak aby umożliwiać określanie wcześniejszego czasu niż czas zachodu słońca i w takiej postaci została zatwierdzona. Lokalne uwarunkowania mogą w ten sposób być uwzględnione poprzez Regulaminy Lokalne.
Dwie niemieckie propozycje dotyczące okręgu mety i usunięcia korekty współczynnika wyrównawczego na winglety zostały przez zgłaszającego wycofane, a litewska – późna – propozycja dot. stosowania współczynników wyrównawczych w klasie 20MMS również na WGC nie została dopuszczona pod obrady gdyż została uznana za zmianę definicji klasy.
Wybrane zostały następujące miejsca rozgrywania przyszłych mistrzostw:
- 9. Szybowcowe Mistrzostwa Świata Kobiet 2017 – Zbraslavice, Czechy,
- 10. Szybowcowe Mistrzostwa Świata Juniorów 2017 – Pociunai, Litwa,
- 19. Szybowcowe Mistrzostwa Europy 2017 (Std, Club, Multiseat) – Moravska Trebova, Czechy,
- 19. Szybowcowe Mistrzostwa Europy 2017 (15m, 18m, Open) – Lasham, Wlk. Brytania
- 2. Szybowcowe Mistrzostwa Świata w klasie 13,5 m – Leszno, Polska.
Z powodu braku odpowiednich kandydatur nie przyznano w tym roku żadnych odznaczeń – jedyna, egipska, kandydatura do medalu Lilienthala została odrzucona. Ostatnią uchwałą tegorocznego posiedzenia IGC było poparcie dla idei włączenia szybownictwa do programu World Games Wrocław 2017. Poparcie było oczywiście pełne, choć niestety ma ono w tej chwili niewielką moc sprawczą, a ostateczne decyzje będą podejmowane podczas dorocznego posiedzenia ogólnego IWGA – organizacji zarządzającej Igrzyskami Światowymi (World Games).
Kolejne posiedzenie plenarne IGC odbędzie się w dniach 27 – 28. Luty 2015 w Lozannie (Szwajcaria).
Artur Rutkowski
Komentarze