Przejdź do treści
Źródło artykułu

Z serii "Spotkania przy samolocie": Republic P-47 Thunderbolt

W dniu 31 grudnia 2023 r. (niedziela), o godzinie 12.00 Muzeum Lotnictwa Polskiego zaprasza na kolejne spotkanie prowadzone przez Jana Hoffmanna.

Zaproszenie na opowieść o historii lotnictwa kierowane jest zarówno do młodzieży, jak i dorosłych.

Prowadzone będą rozmowy o amerykańskim samolocie myśliwsko-bombowym P-47 "Thunderbolt" z II wojny światowej. Tocząca się wojna w Europie jednoznacznie wskazywała, że myśliwce muszą mieć mocne opancerzenie, dużą siłę ognia i samouszczelniające się zbiorniki paliwa. P-47 był niezwykle interesującą konstrukcją lotniczą. Był jednym z największych i najcięższych myśliwców jednosilnikowych tego czasu. W toku produkcji wielokrotnie udoskonalany, był bardzo skutecznym samolotem bojowym.

Pierwsze rysunki Republic P-47 Thunderbolt – jednomiejscowego samolotu myśliwskiego i myśliwsko-szturmowego powstały we wrześniu 1940 r., w wagonie kolejowym, którym konstruktorzy wracali ze spotkania poświęconego wymaganiom wobec nowego myśliwca. Aleksander Kartveli powiedział, że „Będzie to dinozaur, ale o właściwych proporcjach”. Lotnictwo położyło nacisk zwłaszcza na uzyskanie maksymalnej prędkości na jak najwyższej wysokości, co najmniej 640 km/h na 10 tys. m. Lotnictwo USA miało bowiem panować na wysokościach powyżej 8000 metrów, a potem dopiero stopniowo obniżać pułap działań i niszczyć wroga coraz bliżej ziemi.

Prototyp oblatano 6 maja 1941 r. Osiągnął on, w trakcie późniejszych lotów, prędkość 663 km/h na 7800 m, a więc większą niż planowano, a na wysokość 4572 m wznosił się w 5 minut.

P-47 Thunderbolt (fot. U.S. Air Force, Domena publiczna, Wikimedia Commons)

Republic P-47 Thunderbolt został wyprodukowany w liczbie 15 683 sztuk, był najliczniejszym z samolotów myśliwskich USA. Był używany na wielu frontach drugiej wojny światowej: w Europie, Afryce, Dalekim Wschodzie i Pacyfiku. Thunderbolty odbyły pół miliona lotów bojowych, zrzuciły 132 482 tony bomb, wystrzeliły 59 567 rakiet i 125 milionów pocisków karabinowych, niszcząc w powietrzu i na ziemi ponad 12 tysięcy samolotów przeciwnika, przy stratach własnych 5222 maszyn, z czego tylko 824 w walce (stosunek zwycięstw i strat w walkach powietrznych 4,6 do 1 na korzyść P-47).

Nazwę Thunderbolt czyli Piorun, zaakceptowaną przez USAAF, wymyślił jeden z dyrektorów firmy Republic, C. Hart Miller.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony