Przejdź do treści
Sebastian Kawa na 7. Mistrzostwa Świata w Wyścigach Szybowcowych w RPA (fot. sebastiankawa.pl)
Źródło artykułu

Rozpoczęły się 7. Mistrzostwa Świata w Wyścigach Szybowcowych w RPA

W Potchefstroom w Republice Południowej Afryce rozpoczęły się najważniejsze zawody szybowcowe sezonu 2016, czyli 7. Mistrzostwa Świata w Wyścigach Szybowcowych. Szybowcowe Grand Prix 2016 z udziałem najlepszych pilotów na świecie potrwa do 12 listopada. W sportowej rywalizacji Polskę reprezentuje nasz najbardziej utytułowany zawodnik – Sebastian Kawa.

Tegoroczne Mistrzostwa Świata w Wyścigach Szybowcowych są siódmą edycja zawodów, rozgrywanych od 2005 roku. W tym roku po raz pierwszy zawody odbywają się poza regionem górskim, co z pewnością zmieni dynamikę konkursu. Miejsce rozgrywania zawodów, miasto Potchefstroom znajduje się w rozległym płaskowyżu RPA i jest oddalone 120 km na południowy zachód od Johannesburga. Połączenie wysokich temperaturach, suchych mas powietrza i wysokiego pułapu latania w tym regionie powinny zapewnić konkurentom doskonałe warunki sportowej rywalizacji.

Zawodnicy i sprzęt

W mistrzostwach w RPA bierze udział 18 zawodników z całego świata. Start w finałowym Grand Prix zapewnili sobie oni po uzyskaniu dobrych wyników w dziewięciu seriach kwalifikacyjnych w roku 2015 i 2016. Zawody są rozgrywane w klasie 18-metrowej. Tu jedynym ograniczeniem jest rozpiętość skrzydeł (odległość od lewej do prawej końcówki skrzydeł), która nie może przekroczyć długości 18 metrów.

Warto dodać, że w Potchefstroom zlokalizowana jest wytwórnia szybowców JS 1, na których startuje znakomita większość zawodników.

Polska reprezentacja

Nasz kraj reprezentuje najbardziej utytułowany polski zawodnik Sebastian Kawa z Aeroklubu Bielsko-Bialskiego. Startuje on na pożyczonym przez Aeroklub Polski szybowcu JS 1-18.  Nasz zawodnik zakwalifikował się do Mistrzostw Świata podczas majowych zawodów kwalifikacyjnych rozegranych na rosyjskim lotnisku w Usman. Przygotowania rozpoczął od treningu w Potchefstroom w lutym tego roku, gdzie wykonał pierwsze loty w rejonie rozgrywania mistrzostw. Sebastian na finałowe Szybowcowe Grand Prix wyleciał z Polski 21 października. Początkowo trenował w okolicach Cape Town. Od 30 października trenował na szybowcu JS 1 -18 na lotnisku Potchefstroom.

Sebastian Kawa jest jednym z faworytów tych mistrzostw – na swoim koncie posiada 10 tytułów Mistrza Świata, 2 srebrne i 2 brązowe medale Mistrzostw świata, 2 złote i brązowy medal światowych Igrzysk Lotniczych oraz 6 tytułów Mistrza Europy. Aktualnie zajmuje drugie miejsce w światowym rankingu pilotów szybowcowych. Wielokrotny medalista mistrzostw Polski. Rekordzista Polski i świata. Jest aktualnym  Mistrzem Świata (2014) w klasie 15-metrowej i Europy w klasie 18m (2015). Od wielu lat utrzymuje się w bardzo wysokiej formie zawodniczej. Jest zawodnikiem bardzo wszechstronnym, ambitnym, wykazujący profesjonalne podejściem do swoich obowiązków. Posiada bardzo analityczny umysł oraz  zdolność do szybkiej adaptacji w zmiennych warunkach zewnętrznych.

Rys historyczny

Pierwsze Szybowcowe Mistrzostwa Świata w Wyścigach Szybowcowych były rozegrane na francuskim lotnisku Saint Auban we wrześniu 2005 roku. W dniach od 19 do 24 grudnia 2007 roku, na nowozelandzkim lotnisku Omarama  odbyła się druga edycja mistrzostw. Trzecie rozegrano w Santiago de Chile w pierwszej dekadzie stycznia 2010,  czwarte zorganizowali Niemcy na lotnisku Wasserkuppe w 2011 roku, piąte zorganizowali ponownie Francuzi w maju 2013 roku na Alpejskim lotnisku Sisteron a ostatnie szóste Włosi we wrześniu 2015 roku na alpejskim lotnisku Vareze niedaleko Mediolanu.

Trzy razy z rzędu (2005, 2007, 2010) tytuł Mistrza Świata we wspaniałym stylu zdobył Sebastian Kawa – kilkuletni lider światowego rankingu pilotów szybowcowych FAI. Nasz pilot latał na polskim szybowcu Diana 2.  W czwartych nasz mistrz nie startował z uwagi na kłopoty sprzętowe. Mistrzem został Włoch Giorgio Galetto. W piątej edycji mistrzostw Kawa startował na Dianie 2 i zdobył srebrny medal  nieznacznie ustępując w punktacji Francuzowi Didier Hauss. Ubiegłoroczne mistrzostwa pierwszy raz były rozgrywane w klasie 18 metrowej (pierwsze pięć edycji rozegrano w klasie 15-metrowej). Sebastian startował na aeroklubowym szybowcu klasy 18-metrowej ASG 29. Wywalczył brązowy medal.


(fot. sebastiankawa.pl)

Podstawowe zasady mistrzostw Grand Prix są proste i wyglądają następująco:

Jest to nowy typ zawodów, których głównym celem jest poprawa medialności sportu szybowcowego. Regulamin został zmodyfikowany w sposób pozwalający łatwiej zrozumieć istotę rywalizacji sportowej szybowników. Konkurencje są rozgrywane przez 8 kolejnych dni. Zwykle rozgrywa się jedną konkurencję jednego dnia. Zwycięzcą konkurencji jest pilot, który pokona wyznaczoną trasę w najkrótszym czasie. (Wynik zawodnika jest wyrażony w godzinach, minutach i sekundach). Punktacja jest zbliżona do mistrzostw w samochodowej Formule 1.  Zwycięzca dnia otrzymuje 10 punktów za konkurencję, drugi pilot dnia 8 punktów i pozostali za każde miejsce o jeden punkt mniej aż do dziewiątego zawodnika, który otrzymuje 1 punkt. Piloci zajmujący miejsca od dziesiątego w dół nie są punktowani.

Mistrzem Świata zostaje pilot, którego suma punktów zdobytych w poszczególnych konkurencjach będzie najwyższa.

Na czym polegają konkurencje?

Organizator wyznacza trasę, która najczęściej przybiera kształt wieloboku o tym samym przebiegu i długości dla wszystkich zawodników. Odległość jest liczona od środka linii startu (o długości 5 km ulokowanej w pobliżu lotniska) przez wyznaczone punkty zwrotne do środka linii mety (o długości 0,5 km) usytuowanej na lotnisku. Minimalna długość trasy wynosi 100 km a maksymalna zależy od warunków meteorologicznych i przeważnie nie przekracza 400 km. Zawodnicy zwykle osiągają średnie prędkości na trasie od 50 do 150 km/h. Prędkość średnia jest uzależniona od umiejętności pilota, osiągów szybowca i warunków meteorologicznych. Czas jest liczony dla wszystkich od tego samego momentu (równoczesny czas startu lotnego – „Regatta Start”). Zwykle jest to 20-30 minut po starcie ziemnym ostatniego pilota. Dzięki temu pilot przecinający metę jako pierwszy zawsze będzie zwycięzcą konkurencji.


(fot. sebastiankawa.pl)

Jak wygląda oprawa medialna i gdzie można kibicować pilotom?

W najlepszej sytuacji są kibice znajdujący się na lotnisku rozgrywania mistrzostw, którzy mogą obserwować rywalizację na żywo. Organizator zadbał o elementy poprawiające medialność szybownictwa. Rywalizacja pilotów na trasie poszczególnych konkurencji jest transmitowana. Każdego dnia jest realizowana transmisja połączona z animacją komputerową z nadajników zamontowanych na pokładzie szybowców, pokazująca pozycje, wysokość, prędkość pionową i poziomą poszczególnych pilotów. Dane z szybowców są przesyłane na lotnisko. Sympatycy szybownictwa przebywający poza lotniskiem, mogą oglądać rywalizację pilotów dzięki transmisji w internecie na stronie internetowej organizatora  www.sgp.aero/finals2016 i na You Tube.

Zgodnie z zapowiedziami organizatorów, transmisje zwykle rozpoczynają się około godziny 12:00-13:00 czasu polskiego. Wszystko zależy oczywiście od pogody, która może pokrzyżować plany.

Ceremonia zakończenia 7. Mistrzostw Świata odbędzie się w sobotę, 12. listopada o godzinie 18:00 czasu polskiego.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony