Przestrzeń lotnicza w Polsce w 2010 roku
W dniu 17 grudnia 2009 r. w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Jacek Dankowski (członek Zarządu Aeroklubu Polskiego) oraz Leszek Staryszak (członek Komisji Szybowcowej AP) uczestniczyli w spotkaniu w sprawie przestrzeni lotniczej w Polsce w 2010 roku.
Pierwsza część spotkania była poświęcona przekazaniu informacji dotyczących zmian struktur przestrzeni w FIR Warszawa w 2010 roku. Będzie kilka zmian w większości na korzyść przestrzeni klasy G, czyli skorzysta na tym "małe lotnictwo". Zmniejszeniu ulegnie kilka stref TSA. Od 17.12.2009 w związku z wejściem procedur RNAV dla lotniska Warszawa Okęcie zmniejszono granice poziome TMA Warszawa. W planach jest nieznaczne zwiększenie TMA Poznań (zachodnia część). Nalegaliśmy aby nie zwężać przesmyku między niskim sektorem TMA Poznań sektor B a CTR Babimost. Wnioskowałem również o zlikwidowanie narożników w zachodniej i południowej części TMA Poznań. Nie powinno być z tym problemu.
Powiększenie TMA Poznań w kierunku zachodnim spowodowane jest wprowadzeniem nowych procedur dolotowych i odlotowych i raczej jest przesądzone. Nalegaliśmy aby dokładnie przeanalizować konieczność rozbudowy TMA, ponieważ zmniejsza się i tak już mocno ograniczona w tym rejonie przestrzeń klasy G. Proponowaliśmy aby nowy sektor, jeśli jest niezbędny, był jak najmniejszy i aby zaczynał się od wysokości 2300 m AMSL. Propozycja PAŻP to 2000 m AMSL. Dalsze analizy będą jeszcze prowadzone.
Kolejna niekorzystna dla nas propozycja to zwiększenie TMA Poznań (od 2000 m AMSL) między SE częścią CTR Babimost a SW skrajem TMA Poznań. Stanowczo protestowaliśmy przeciwko tej zmianie, ponieważ zmniejszeniu ulegnie przestrzeń G w rejonie Leszna i Zielonej Góry w dobrym terenie termicznym, często wykorzystywanym przez szybowników. Decyzji jeszcze nie ma.
Druga część spotkania była poświęcona ustalaniu zasad rezerwacji przestrzeni dla zawodów szybowcowych i zgrupowań w 2010 roku. Przedstawiciele Aeroklubu Polskiego złożyli stosowne pisma dotyczące wszystkich zawodów szybowcowych i zgrupowań. Dzięki prowadzonym rozmowom prawdopodobnie szybownicy będą mogli podczas zawodów i zgrupowań korzystać z przestrzeni na priorytetowych zasadach. Szczegóły poznamy w późniejszym terminie.
Komentarze