Przejdź do treści
Źródło artykułu

Posiedzenie Komisji Lotnictwa Ogólnego GAC-FAI w Larnaca

W dniach 31.10. – 04.11. 2012 r. odbyło się w Larnace doroczne Posiedzenie Plenarne Komisji Lotnictwa Ogólnego GAC- FAI.

Jednym z głównych tematów posiedzenia była dyskusja nad wprowadzeniem kontroli antydopingowej przez FAI i dostosowanie szybko powstających regulacji prawnych do wdrożenia w życie.

Właśnie na posiedzeniu GAC-FAI ustalono, że z państw których zawodnicy są w czołówce zawodów Rajdowych, Precyzyjnych będą wytypowani przedstawiciele (jeden zawodnik), którzy będą podlegali kontroli antydopingowej w sezonie 2013. Państwa, które wyznaczono do tej roli to: Polska, Czechy, Francja i Hiszpania. Jest to bardzo istotna informacja a zarazem obowiązek, gdyż zawodnik – przedstawiciel danego kraju musi poddać się badaniom. Dwukrotne odmowa skutkuje posądzeniem o stosowanie dopingu i dyskwalifikacją w sporcie.

Przeprowadzono również sporo zmian w regulaminach zawodniczych, zwłaszcza w Regulaminie Rajdowym, gdzie podzielono zawodników, na zawodników startujących w kategorii „unlimited” – czyli tzw. zawodowców, oraz na zawodników startujących w kategorii „advanced” – czyli amatorów, zawodników startujących po raz pierwszy lub zawodników, którzy zajęli na ostatnich mistrzostwach poniżej 30 miejsca.

Nowy regulamin wprowadza:

  • tylko trzy trasy rajdowe –skrócenie czasu rozgrywania mistrzostw wiążące się z kosztami uczestników
  • skrócone trasy nawigacyjne – 80-100 nm
  • skrócone odcinki 5-15nm
  • zróżnicowano czas wydawania kopert dla poszczególnych kategorii

Główne nowe punkty regulaminowe, które zastosowano w nowej kategorii advanced to:

  • czas od 30 min do 45 minut na rysowanie zadania
  • wykreślanie punktów zwrotnych (PZK) będzie wykonywane od startu lotnego do mety w zachowanej kolejności
  • zmniejszono ilość zdjęć do rozpoznania na trasie – min8, max 16
  • wszystkie zdjęcia na PZK będą prawdziwe i z kierunku nalotu
  • zdjęcia trasowe do obserwacji będą występowały w kolejności i będzie podana ilość kolejnych zdjęć na poszczególnych odcinkach w instrukcji
  • wprowadzono tolerancję plus minus 10 sekund na punktach pomiaru czasu
  • wprowadzono kopertę „bezpieczeństwa” z zaznaczonymi punktami trasy, którą można otworzyć oczywiście otrzymując stosowne punkty karne wynikające z regulaminu
  • na zdjęciach PZK będzie zakreślony punkt pomiaru czasu,
  • zdjęcia do obserwacji będą wykonane z wysokości minimum 1000 feet do 1500 feet obiektywem 50- 70mm
  • załogi, które zajmą trzy pierwsze miejsca w kategorii advanced, będą mogły w następnych mistrzostwach wystartować w kategorii unlimited

Załogi z trzech pierwszych miejsc w każdej kategorii otrzymają medale FAI (w kategorii advanced mały medal)

Dodatkowo będą uhonorowane medalami trzy najlepiej lądujące załogi spośród wszystkich uczestników mistrzostw zarówno w kategorii unlimited jak i advanced.

Wyniki drużynowe zostaną sklasyfikowane na podstawie rezultatów dwóch najlepszych załóg w każdej kategorii, z jednym zastrzeżeniem, że jeżeli drużyna danego kraju zdobywa medal w kategorii unlimited to drużyna tego kraju nie otrzyma medalu drużynowego w klasie advanced.

Nowe zapisy regulaminowe, jakie zastosowała po dyskusji Podkomisja Rajdowa GAC-FAI i które zostały zatwierdzone na posiedzeniu plenarnym GAC-FAI, pozwolą na dopływ i uczestnictwo nowych załóg.

Zmiany główne, które zaistniały również w regulaminie Precyzyjnym to wybór dwóch najlepszych wyników spośród trzech rozegranych konkurencji precyzyjnych. Odbyło się to kosztem rezygnacji z tak zwanej oficjalnej konkurencji treningowej. Również skrócono trasy nawigacyjne od 70nm do 100nm, ale 3 konkurencje nawigacyjne nie mogą mieć więcej niż 270 nm.

Od kilku lat powstaje również nowa konkurencja sportowa ANR – Wyścigi Nawigacyjne, które są planowane w roku 2015, jako dyscyplina w WAG – Igrzyskach Lotniczych. Powstająca dyscyplina ma przybliżyć bezpośrednią walkę pomiędzy zawodnikami ścigającymi się po wyznaczonych korytarzach powietrznych. Pomiar czasu w tej konkurencji jest tylko na starcie lotnym i na mecie. Długość trasy jest w granicach 10 minut. Cała idea polega na przeleceniu wyznaczonego korytarza, o kreślonej szerokości i przebiegu w różnych kierunkach, bez naruszenia jego zewnętrznych granic. Załogi mogą startować w składach dwuosobowych: pilot – nawigator Na bieżąco będzie przesyłana informacja punktowa na ekran, co pozwoli na możliwość śledzenia bezpośredniej walki na trasie. Dla zawodników będą rundy kwalifikacyjne, ćwierćfinał, półfinał i finał. W tej dyscyplinie również będą wykonywane po locie lądowania na celność. Zebrano w tej dyscyplinie sportu wszystko co najbardziej widowiskowe. Myślę że po zapoznaniu się z regulaminem na pewno spodoba się ta dyscyplina sportu dla wszystkich lotników, którzy są zainteresowani rywalizacją.

Na posiedzeniu GAC-FAI omówiono również przeprowadzone imprezy w 2012 roku z posumowaniem i odczytaniem raportów Przewodniczącego Jury, Głównego sędziego i dyrektorów zawodów. Wyrażono podziękowania dla organizatorów tych zawodów. Jednym z ważniejszych punktów obrad było przedstawienie Regulaminów Lokalnych i zatwierdzenia kalendarza zawodów na lata następne.

Zostały zatwierdzone:

W roku 2013
- 9 Rajdowe Mistrzostwa Europy na Słowacji, w miejscowości Dubnica, w terminie 29.07 – 09.08.2013,
- 21 Mistrzostwa Świata w Lataniu Precyzyjnym w Niemczech, w miejscowości Bautzen, w terminie 02-14.09.2013,

W roku 2014
- 19 Rajdowe Mistrzostwa Świata w Polsce, w Toruniu w terminie 15-24.08.2014

Na rok 2015 przedstawiono chęć organizacji:
- 10 Rajdowe Mistrzostwa Europy w Portugalii w Santa Cruz
- 22 Mistrzostwa Świata w Lataniu Precyzyjnym w Chorwacji w miejscowości Zagrzeb

Na koniec przeprowadzono wybory do władz GAC-FAI:

Biuro GAC – FAI
Prezydent – J.P.Delmos (Francja)
Sekretarz – H.Schwebel (RSA)
Skarbnik – J.Dodal (Czechy)

Przewodniczący Podkomisji Specjalnościowych:
Latanie Precyzyjne – R.Bloys (Anglia)
Latanie Rajdowe – A.Osowski (Polska)
ANR – M.Ducret (Szwajcaria)
Rekordy – A.Greenfield (USA)

Specjaliści
CASI – J.P.Delmos (Francja)
Ochrona środowiska – H.Lindholm (Szwecja)
Internet – Michel Frere (Francja)
WAG – H.Schawalder (Szwajcaria)
Rejestratory GNSS – R.Grunwald (Niemcy)
Wyścigi L.R. – J.Birgen (Luksemburg)

Sprawozdawał Delegat Aeroklubu Polskiego do Komisji GAC-FAI zastępujący Krzysztofa Lenartowicza, Przewodniczący Podkomisji Rajdowej GAC-FAI Andrzej Osowski

Więcej informacji o Posiedzeniu Komisji GAC-FAI można znaleźć na oficjalnej stronie FAI.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony