Przejdź do treści
Źródło artykułu

Już wkrótce europejskie przepisy licencjonowania personelu latającego

26 sierpnia 2010 r. Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) opublikowała Opinię (Nr 04/2010) zawierającą ostateczny projekt rozporządzenia Komisji Europejskiej ustanawiającego zasady wykonawcze w sprawie licencjonowania personelu lotniczego.

Publikacja projektu kończy prawie dwuletni proces legislacyjny na poziomie tzw. konsultacji społecznych. Następnie projekt zostanie skierowany do dalszych prac legislacyjnych na poziomie Komisji Europejskiej. Dotychczasowa praktyka pozwala przypuszczać, że zmiany w stosunku do projektu EASA będą niewielkie. Zasadnicze znaczenie będzie miało posiedzenie Komitetu Bezpieczeństwa Lotniczego, w którym uczestniczą przedstawiciele władz narodowych (w tym ULC).

Projekt rozporządzenia zawiera propozycje oparte na dotychczasowych przepisach opracowanych przez JAA, to jest JAR-FCL-1 (samoloty) i JAR-FCL-2 (śmigłowce), z uwzględnieniem zapisów Aneksu 1 ICAO oraz niektórych rozwiązań narodowych. Ponadto w projekcie zawarto jednolite przepisy europejskie, które zastąpią dotychczasowe przepisy narodowe w zakresie (m.in.) licencjonowania pilotów szybowcowych, balonowych, sterowcowych. Projekt przewiduje także wprowadzenie nowej kategorii pilota lekkich statków powietrznych (LAPL) dla niezarobkowych czynności na statkach powietrznych poniżej MTOM 2000 kg oraz wprowadzenie ujednoliconych uprawnień np. do holowania szybowców, holowania banerów, akrobacji, lotów w górach czy uprawnień pilotów testowych.

Po opublikowaniu nowych przepisów EASA zastąpią one krajowe regulacje dotyczące licencjonowania personelu lotniczego. Możliwe będzie jednak stosowanie okresów przejściowych - utrzymanie przepisów krajowych - najpóźniej do kwietnia 2012 r.

Pełny tekst opinii w języku angielskim dostępny na stronie EASA. (polskie tłumaczenie w trakcie opracowania).

dr Piotr Kasprzyk
Radca prawny Aeroklubu Polskiego

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony