Przejdź do treści
Źródło artykułu

Narodowa strategia dla lotnisk lokalnych

Polska potrzebuje narodowej strategii dla lotnisk lokalnych. W ostatnich latach kilka lokalnych portów lotniczych zostało rozbudowanych. Porty lotnicze z powodzeniem funkcjonują w 27- tysięcznym Szczytnie (Port Lotniczy Szymany), w 4-tysięcznym Babimoście i w 23- tysięcznym Goleniowie.

Szczególnie w Irlandii lokalne porty lotnicze miejscami rozwinęły się bardzo mocno, choć były niekiedy w ogóle pozbawione większych ośrodków miejskich w swoim pobliżu (lotniska Shannon czy Knock w Irlandii).

Jest niebezpiecznym dla gospodarki mitem, że porty lotnicze muszą leżeć przy większych ośrodkach miejskich, by mogły się rozwinąć. Na świecie z powodzeniem działają porty lotnicze oddalone od większych miejscowości.

Niniejsza propozycja jest programem rozwoju lotnictwa pasażerskiego w Polsce. Zakłada powstanie sieci portów lotniczych mających służyć lotom czarterowym, nieregularnym, lotom biznesowym, rządowym i lotnictwu GA.

W ramach programu przebudowanoby większość istniejących lotnisk powojskowych do roli cywilnych portów lotniczych dysponujących standardowym wyposażeniem właściwym czarterowym portom lotniczym. Porty te mogłyby w przypadkach awaryjnych obsługiwać loty rozkładowe nawet dużych maszyn (boeing, airbus), a służyłyby przede wszystkim poprawie dostępności komunikacyjnej regionu. Dysponowałyby ograniczoną kadrą, zatrudniając stale kilka- kilkanaście osób. W realizacji swoich zadań korzystałyby z pracowników sezonowych i dorywczych.


                                                              Lotnisko w Zegrzu Pomorskim

Porty te stanowiłyby podstawową sieć uzupełniającą w stosunku do sieci 15 pasażerskich portów lotniczych kraju. Byłyby w stanie także obsługiwać loty pasażerskie i czarterowe- powstałyby przy nich niewielkie, być może kontenerowe, standardowe terminale pasażerskie zdolne obsłużyć np. 33 pasażerów jednorazowo w odlocie, czyli tyle osób ile zabiera typowy samolot czarterowy dominujący na rynku usług taksówek powietrznych.

Infrastruktura ta umożliwiałaby również możliwośc zaoferowania lotów rozkładowych niewielkimi samolotami pasażerskimi w przyszłości. Lecz początkowo porty te nie miałyby zadania obsługi ruchu regularnego. Byłyby przeznaczone dla lotów czarterowych, rządowych, GA, biznesowych etc.
Program przebudowy portów powojskowych i innych na lotniska pasażerskie dla potrzeb GA oraz taksówek powietrznych

W ramach programu przystosowane zostaną liczne lotniska powojskowe i inne. Zostaną one wyposażone w terminal pasażerski zdolny do obsługi 33 pasażerów jednorazowo w odlocie, wieżę dla kontrolerów lotów, agregat GPU, stację paliwa lotniczego, NDB lub ILS ew. system GPS.

Polska jako kraj ma rekordowo małą ilość portów lotniczych. W Polsce potrzeba ok. 30- 40 nowych portów lotniczych. Z tym, że wszyscy na temat portów lotniczych patrzą w ostanich latach przez pryzmat portu lotniczego Radom, który obsłużył do tej pory ok. 500-800 pasażerów.


                                                        Lotnisko Częstochowa Rudniki

Polska jest też krajem w którym rekordowo dużo portów lotniczych po prostu zlikwidowano. Los likwidacji spotkał porty lotnicze w większości mniejszych miast Polski, np, w latach 90-tych zlikwidowano porty w Koszalinie i Słupsku, wcześniej zamknięto - porty w Częstochowie, Gdyni, Białymstoku, Gliwicach, Katowicach- Muchowcu, Pile, Malborku, Elblągu, Olsztynie, Gorzowie, Jeleniej Górze, Krośnie, Zamościu, Legnicy itd.

W ostatniej dyskusji o portach lotniczych jeden z polityków słusznie zaproponował program rządowych "lotnisk- orlików", które byłyby finansowane przez rząd centralny. Uważam że to świetny pomysł.

Lokalne porty lotnicze powinny być wyposażane w małe, modułowe dworce lotnicze wykonywane wg jednego, tego samego projektu, być przystosowane raczej do natężenia ruchu takiego jak w Radomiu albo w Zielonej Górze, to jest móc obsłużyć loty czarterowe i loty taksówek powietrznych niewielkimi maszynami, ewentualnie by móc obsłużyć loty rozkładowe małymi maszynami. Lotniska które okażą się sensownymi inwestycjami, byłyby rozbudowywane.


                                                                    Lotnisko w Legnicy

Program odbudowy lotnisk pasażerskich

Lotniska obsługujące dawniej regularne połączenia pasażerskie byłyby odbudowane. Tylko port lotniczy w Białymstoku byłby odbudowany z myślą o obsłudze regularnych połączeń pasażerskich. Reszta portów dawniej obsługujących ruch pasażerski byłaby odbudowana z myślą o ruchu nieregularnym.

Białystok-Krywlany   
Od 1945 roku przez krótki okres obsługiwało loty pasażerskie PLL LOT do Warszawy. Odbudowanoby je z pasem startowym o dł. 1500 metrów.

Częstochowa-Rudniki   
W 1983 roku przez jeden sezon regularne połączenie obsługiwały PLL LOT.

Gdynia
Lotnisko początkowo działało w Rumi-Zagórzu. W latach 1935-1939 obsługiwało regularne połączenia PLL LOT (do 3000 pasażerów rocznie). Lotnisko byłoby odbudowane w Babich Dołach, na bazie lotniska wojskowego.


                                                            Lotnisko Gdynia Babie-Doły

Katowice-Muchowiec
W latach 1929-1958 obsługiwało rejsowy ruch lotniczy, w tym pierwsze międzynarodowe połączenia w historii PLL LOT. Pas startowy byłby przedłużony do 1440 metrów.

Koszalin-Zegrze Pomorskie   
W latach 1965-1991 obsługiwało regularny krajowy ruch pasażerski oraz czarterowy. W szczytowym okresie z lotniska korzystało ponad 80 tys. pasażerów rocznie.

Olsztyn-Dajtki   
Przed II wojną światową regularne połączenia obsługiwała Lufthansa (od 1926 r.), zaś po wojnie PLL LOT. Pas startowy byłby przedłużony do 1440 metrów.

Słupsk-Redzikowo   
Od 1920 roku do lat 30. przyjmowało loty pasażerskie niemieckich linii lotniczych. Od 1975 do początku lat 90. połączenia obsługiwały PLL LOT. Słupsk-Krzekowo w latach 1920-1927 obsługiwało regularne połączenia do Berlina, Gdańska, Rygi, Kłajpedy i Królewca.

Niemieckie porty lotnicze obecnie w granicach Polski obsługujące połączenia pasażerskie jedynie przed II wojną światową


                                                            Lotnisko Katowice-Muchowiec

Elbląg   
Powstało w 1915 roku. Obsługiwało połączenia do m.in. Gdańska, Szczecina, Królewca i Moskwy.  Port odbudowanoby w Malborku- Królewie na bazie lotniska wojskowego.

Gliwice-Trynek   
Regularną komunikacje lotniczą rozpoczęto w 1925 r. Obsługiwano stąd loty do wielu miast w Niemczech oraz międzynarodowe, m.in. do Konstantynopola. Zbudowanoby pas startowy 1440 metrów.

Gubin   
Od 1929 r. obsługiwało regularne połączenia do m.in. Szczecina, Drezna, Norymbergi, Frankfurtu nad Odrą i Chociebuża. Byłoby odbudowane na bazie lotniska powojskowego w Drewitz.

Jelenia Góra   
Powstało w 1927 roku. Przed II wojną światową obsługiwało rejsy do większości głównych miast na terenie Niemiec. Zbudowanoby pas startowy o długości 1440 metrów.


                                                                Lotnisko w Słupsku

Malbork   
Pierwsze lotnisko w Malborku, które znajdowało się przy ulicach Zeppelin Weg i Flieger Weg – obecnie Portowej i Sportowej. W latach 1926-1934 posiadało regularne sezonowe połączenia lotnicze z Berlinem, Szczecinem, Słupskiem, Gdańskiem, Elblągiem, Olsztynem i Królewcem.

Nysa-Radzikowice   
W latach 1927-1939 obsługiwało loty pasażerskie do Gliwic, Görlitz, Jeleniej Góry i Berlina. Port lotniczy ewentualnie odbudowanoby.

Piła   
Pierwsze lotnisko w Pile, które znajdowało się przy Selgenauer Chaussee – obecnie ul. Juliusza Kossaka (nie należy mylić z drugim, nadal istniejącym lotniskiem). W listopadzie 1919 roku podjęto pierwszą próbę uruchomienia stąd lotniczego połączenia komunikacyjnego na trasie Berlin–Piła–Gdańsk–Królewiec, kolejną w grudniu 1920 roku i następną w 1925 roku. Wszystkie te przedsięwzięcia okazały się jednak nierentowne i bardzo szybko ich zaniechano. Lotnisko pasażerskie byłoby odbudowane z wykorzystaniem istniejącego lotniska powojskowego.


Adam Fularz: (ur. 1979 r.) absolwent Uniwersytetu Europejskiego Viadrina na kierunku Międzynarodowa Ekonomika Przedsiębiorstw, studiował na Uniwersytecie w Leeds. Ekonomista, zajmuje się infrastrukturą. Autor kikuset prac z zakresu ekonomiki transportu i infrastruktury.


Wszystkie zdjęcia pochodzą z portalu lotniska.dlapilota.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony