Przejdź do treści
Źródło artykułu

Branża lotnicza na plus. Zakończyła się 6. Edycja konferencji Airports 2010

W warszawskim hotelu Courtyard by Marriott zakończyła się 6. Edycja międzynarodowej konferencji Airports 2010. Wydarzenie to zgromadziło ponad 100 przedstawicieli branży lotniczej z całej Europy. Uczestnicy w tym roku debatowali na temat rynku lotniczego w Europie Środkowej i Wschodniej, i próbowali znaleźć odpowiedź na pytanie, czy staje on na drodze dynamicznego rozwoju.

Pierwsza sesja konferencji skupiła się wokół aktualnych perspektyw rynku lotniczego i próbie odpowiedzi na pytanie, czy wróciły dobre czasy dla lotnictwa.

Z danych zaprezentowanych przez Pana Sebastiana Gościniaka z PricewaterhouseCoopers wynika, że tak. W pierwszym półroczu 2010 roku w Polsce odnotowano wzrost ruchu lotniczego o 4,95%. Co więcej, tanie linie lotnicze charakteryzują się wzrostem o 4,56%, natomiast polscy przewoźnicy o 7,04%. Co więcej, z prezentacji wynikało, iż PLL LOT, podobnie jak w pierwszym półroczu 2009 roku, w pierwszych sześciu miesiącach bieżącego roku, jest liderem wśród przewoźników obecnych na polskim rynku lotniczym, zwiększając swoje udziały do 28,29% (27,71% w roku 2009). Kolejne miejsca zajmują tanie linie lotnicze: Wizzair (23,59%) oraz Ryanair (20,67%).

Po pierwszej sesji, odbył się bardzo ciekawy panel dyskusyjny, na temat podziału rynku lotniczego w Europie Środkowej i Wschodniej.

Kolejna sesja dotyczyła EURO 2012 jako narzędzia rozwoju dla Polski i Ukrainy. W tej części konferencji zastanawiano się, jak poradzić sobie z tak ogromnym przedsięwzięciem, zarówno jeśli chodzi o przewozy lotnicze jak i w związku z transportem intermodalnym (połączeniu transportu lotniczego, a także lotnisk z siecią kolejową oraz komunikacją miejską i drogową). Debatowano również nad planami budowy połączeń kolejowych do polskich portów lotniczych - zarówno szybkiej kolei między dużymi ośrodkami (High Speed Train) jak i regularnych, lokalnych połączeń kolejowych.

Drugiego dnia konferencji, w ramach trzeciej sesji, mówiono o rozwoju portów lotniczych w Europie Środkowo-Wschodniej. Znakomitym prelegentem, który pojawił się przy okazji trwania tej części konferencji był Dr Michael Kerkloh, CEO lotniska Monachium. Mówił on o systemie podwójnego hubu. Potwierdził, iż system podwójnego hubu w Niemczech działa bez zarzutów. Oba huby wzajemnie się wspierają i oferują pasażerom rzeczywistą alternatywę w zakresie czasu lotu. Jednakże, takie zasady nie mogą automatycznie być stosowane w innych krajach. W przypadku państw ze scentralizowaną infrastrukturą lub mniejszym przepływem pasażerów, byłoby dość trudno operować więcej niż jednym hubem, aby przynosiło to zyski.

Ostatnia sesja dotyczyła ograniczeń ruchu lotniczego w Europie. Philippe Joopart z EuroControl przedstawił zasadnicze pytanie dotyczące portów lotniczych, czy należy narzucać im ograniczenia, cz też rozmawiać o ulgach. Swoje wystąpienie podsumował mówiąc, że wzrost ruchu pasażerskiego powrócił. Niepokoi jednak fakt, że porty lotnicze z pewnością będą nasycone. Widzimy błędy, ale nie potrafimy ich rozwiązać. Nad tym należy się zastanowić.

Po zakończeniu pierwszego dnia konferencji odbyła się 2. Edycja Gali Awionetka 2010, gdzie wręczono nagrody przedstawicielom branży lotniczej w Polsce. Galę prowadziła dziennikarka dziennika „Rzeczpospolita”, Agnieszka Stefańska. Tegorocznymi laureatami zostali:

Osobistość Roku - Jan Pamuła, prezes lotniska w Krakowie – Balicach, prezes Związku Regionalnych Portów Lotniczych. Za dynamiczne, strategiczne podejście do rozwoju regionalnych portów lotniczych, za sprawne kształtowanie siatki połączeń do/z Krakowa. Za profesjonalizm, determinację i konsekwencję w dążeniach do zapewnienia dobrego prawa lotniczego, zabezpieczającego warunki dla rozwoju polskich portów lotniczych i całego sektora lotniczego w Polsce.

Najlepsza Linia Lotnicza Roku - Air Italy Polska. Za rozwój biznesu w trudnych rynkowych i regulacyjnych warunkach. Realizacja społecznej odpowiedzialności biznesu poprzez tworzenie wartości dodanej w postaci nowych miejsc pracy w Polsce.

Najlepszy Port Lotniczy Roku - Port Lotniczy Łódź-Lublinek. Za podjęcie wyzwania i przejęcie z sukcesem ruchu podczas remontów pasów startowych na lotnisku im. F. Chopina w Warszawie. Za pokazanie przed EURO 2012, że można obsłużyć kilkakrotnie więcej pasażerów i zwiększyć czasowo przepustowość lotniska oraz zadbać o jak najlepszą obsługę pasażerów, przewidując różne zdarzenia jak np. spadek temperatury czy konieczność zapewnienia godziwych warunków przebywania na terenie portu przy przedłużających się transferach.

Innowacyjne rozwiązania – PLL LOT – za połączenie all cargo Hamilton- Katowice. Za odwagę i promocję polskiego rynku cargo w relacjach transatlantyckich.

Wydarzenie Roku – PLL LOT za uruchomienie połączenia na trasie Warszawa – Hanoi. Za wejście na dynamicznie rozwijający się rynek wietnamski , które może mieć dla wietnamskiego pasażera podobne znaczenie jak dla Polonii połączenia do Stanów Zjednoczonych. Za stworzenie połączeń czarterowych do Japonii, które stanowią oryginalną jeśli chodzi o model biznesowy formę obsługi ruchu czarterowego. Za promocję kultury polskiej w Azji.

Rokrocznie, konferencja Airports gromadzi wysokiej rangi przedstawicieli rynku sektora branży lotniczej. Organizatorem konferencji jest Actia Conferences, jeden z działów agencji PR, Actia Forum z Gdyni, specjalizującej się w public relations, consultingu i organizacji prestiżowych, międzynarodowych konferencji skierowanych do szeroko pojętej branży transportowej. Organizatorzy zaprosili przybyłych uczestników na kolejną, 7. edycję wydarzenia, i zapowiedzieli, że w przyszłym roku przyjmie ona nową, szerszą formułę. 


FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony