Eskadra techniczna – kolejny LEVEL zaliczony
W 8. Bazie Lotnictwa Transportowego zakończono pierwszą, wykonywaną samodzielnie przez Służbę Inżynieryjno-Lotniczą obsługę nr 3 samolotu M-28B/PT GC. Do tej pory takie obsługi wykonywały Państwowe Zakłady Lotnicze w Mielcu.
Nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, że jest to najbardziej skomplikowana i czasochłonna obsługa wykonywana na tym typie statku powietrznego.
Samolot M-28B w wersji PT GC (z zespołami napędowymi Pratt & Whitney PT6A-65B oraz awioniką Glass Cockpit) to najbardziej zaawansowany technologicznie samolot Mieleckich zakładów lotniczych. Na wyposażeniu 8.Bazy Lotnictwa Transportowego jest osiem takich maszyn. Dostawa rozpoczęła się w roku 2011 roku a zakończyła na początku roku 2014. Od tego czasu personel techniczny oraz lotniczy sukcesywnie podnosi swoje kwalifikacje zapewniające bezpieczną eksploatację oraz bieżące obsługi tych samolotów.
Obsługi okresowe na samolotach M-28 krakowska eskadra techniczna rozpoczęła realizować w 2013 roku. Pierwszymi obsługami były tzw. „jedynki” czyli obsługa nr 1, która jest wykonywana po 200 godzinach nalotu. Sukcesywnie zaczęto realizować również obsługi nr 2, a obecnie obsługi nr 3.
Wyszkolenie do możliwości wykonywania obsługi nr 3 wymagało od techników i kadry inżynierskiej dużego wysiłku. Zaczęło się od przeszkolenia personelu SIL w Mielcu (pierwsza grupa w roku 2013), poprzez przygotowanie dokumentacji technicznej oraz niezbędnego zabezpieczenia lotniczo-technicznego i aparatury kontrolno-pomiarowej a także nabywania coraz większej praktyki.
(fot. Marcin Głodzik)
Należy zaznaczyć, że ci sami specjaliści równolegle wykonują obsługi okresowe oraz usuwają skomplikowane niesprawności na samolotach CASA C-295M, które to samoloty stanowią podstawowe wyposażenie 8.Bazy Lotnictwa Transportowego i są najbardziej wykorzystywanymi statkami powietrznymi jednostki.
Tym samym realizując kolejne rodzaje obsług okresowych personel eskadry technicznej potwierdza swój kunszt, wyszkolenie oraz ponadprzeciętne zaangażowanie.
Przeszkolenie personelu eskadry technicznej pozwala na oszczędności finansowe za prace wykonywane na miejscu własnymi siłami oraz efektywniejsze wykorzystanie techników, którzy mogą obsługiwać dwa typy samolotów, tj. CASA C-295M i M-28B/PT/GC. Jednocześnie dopuszczeni do wykonywania obsługi nr 3 mogą pomóc eskadrze obsługi w przygotowaniu samolotów przed codziennymi lotami.
GOT/kpt. Maciej Nojek
Komentarze