Przejdź do treści
Samoloty M-346 Bielik na płycie lotniska w Dęblinie - widok z bliska (fot. Urszula Krzemińska/4.SLSz)
Źródło artykułu

Kolejne pokolenie Bielików już w powietrzu

Z końcem kwietnia br. w 4 Skrzydle Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie rozpoczęło się szkolenie praktyczne drugiej w historii grupy podchorążych Lotniczej Akademii Wojskowej na samolotach M-346 Bielik.

Samolot M-346 Bielik jest jednym z najnowocześniejszych statków powietrznych eksploatowanych  przez Polskie Siły Powietrzne, co ma niebagatelny wpływ na proces szkolenia młodych pilotów wojskowych. Ten nowoczesny samolot szkolenia zaawansowanego, będący na wyposażeniu 41 BLSz w Dęblinie, umożliwia wykonie szerokiego spektrum misji – zadań lotniczych.

W tym roku grupa podchorążych zdobywających umiejętności pilotowania Bielika liczy sześć osób. Podczas szkolenia naziemnego, które rozpoczęli w połowie marca, zapoznali się ze specyfiką samolotu M-346, jego możliwościami, procedurami wykonywania lotów, zasadami komunikacji radiowej oraz charakterystyką meteorologiczną lotniska.


(fot. Urszula Krzemińska / 4 SLSz)

W trakcie kilkumiesięcznego szkolenia praktycznego młodzi lotnicy szlifują kunszt pilotażu zaczynając od „prostych” elementów – lotów proceduralnych, a kończąc na skomplikowanych zadaniach, podczas których symuluje się użycie uzbrojenia powietrze-powietrze oraz powietrze-ziemia. Podchorążowie poznają podstawy nowoczesnej taktyki, wykorzystanie nowego uzbrojenia, w tym kierowanego. Ponadto, uczą się działać w skomplikowanym środowisku bojowym, gdzie oprócz pilotowania samolotu, istotne jest również zarządzanie informacją.


(fot. Urszula Krzemińska / 4 SLSz)

Nowoczesny system szkolenia AJT (Advanced Jet Trainer), na który składają się symulatory oraz najnowocześniejsza platforma szkolenia zaawansowanego, jaki funkcjonuje w 4 Skrzydle Lotnictwa Szkolnego umożliwia w optymalny sposób wyszkolić pilota wojskowego na potrzeby Polskich Sił Powietrznych.

Dzięki nowoczesnym symulatorom samolotu M-346, podchorążowie regularnie ćwiczą wszystkie czynności związane z lotem. Szczególnie pomocnym w przygotowaniu do lotów jest symulator sytuacji awaryjnych EPT (Emergency Procedure Trainer). Pozwala on przećwiczyć przyszłym lotnikom zachowanie w sytuacjach nagłych. Natomiast zadaniem kompleksowego symulatora lotu FMS (Full Mission Simulator) i symulatora zadań częściowych FTD (Flight Training Device) jest przygotowanie do wykonywania różnego rodzaju misji powietrznych. System symulacji taktycznej ETTS (Embedded Tactical Training System) umożliwia połączenie trenujących w nich pilotów w ramach jednej, wspólnej misji lub walki powietrznej, symulując uzbrojenie oraz zagrożenia z powietrza.


(fot. Urszula Krzemińska / 4 SLSz)

Przez cały okres szkolenia w 4 SLSz, młodzi piloci zdobędą i utrwalą umiejętności pilotowania samolotu odrzutowego w lotach z widocznością (VFR) oraz wykonywania lotów wyłącznie według wskazań przyrządów (IFR).

Praktyczne szkolenie grupy studentów wojskowych na Bielikach potrwa do końca listopada tego roku.

por. Ewa Złotnicka / 4 SLSz

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony