Tygrysie „NATO Tiger Meet”
Samoloty F-16 Polskich Sił Powietrznych wezmą udział w ćwiczeniach „NATO Tiger Meet", organizowanych w tym roku w bazie Oerland w Norwegii.
Na dwa tygodnie (15-28 czerwca) uda się na północ Europy sześć „Jastrzębi", kilkunastu pilotów wraz z kilkudziesięcioma żołnierzami obsługi naziemnej pod dowództwem ppłk. pil. Pawła Marcinkowskiego, dowódcy 6. „tygrysiej" eskadry lotniczej. Oprócz Polaków w „NATO Tiger Meet" weźmie udział 70 samolotów i śmigłowców oraz jednostki pomocnicze z innych państw.
Specjalnie na to ćwiczenie jeden z polskich samolotów zmieni barwy. Na „tygrysie". Tuż przed wylotem lotników do Norwegii w 31. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach pod Poznaniem - 15 czerwca o godzinie 07:30 przed domkiem pilota 6. eskadry lotniczej – odbędzie się briefing prasowy z lotnikami, związany między innymi z konkursem na tegoroczne okolicznościowe „malowanie" F-16.
Zwycięski projekt graficzny Pana Oskara GAWŁOWSKIEGO umieszczony na jednym z samolotów wielozadaniowych F-16 ujrzy światło dzienne w najbliższą sobotę podczas briefingu z mediami. (do realizacji projektu wykorzystana zostanie specjalna folia reklamowa dedykowana do zastosowań w lotnictwie. Folią oklejony zostanie statecznik pionowy samolotu oraz komplet zbiorników konforemnych)
W norweskich ćwiczeniach „NATO TIGER MEET” udział weźmie sześć samolotów wielozadaniowych F-16, kilkunastu pilotów wraz z kilkudziesięcioma osobami personelu zabezpieczającego loty.
W ćwiczeniu zakładającym osiem scenariuszy (cztery nad morzem oraz cztery nad lądem) weźmie udział 21 eskadr (72 samoloty i 4 śmigłowce) oraz jednostki pomocnicze z różnych stron świata. Dzienny bilans ćwiczenia to po dwa wyloty na dzień, zakładające inny rodzaj działań lotniczych w ramach zaplanowanych misji o różnej złożoności (AI - izolacja lotnicza, DCA - Defensive Counter Air, CAS - Close Air Support, SCAR - Defensive elements of Strike Coordination and Reconnassiance, OCA – Ofensive Counter Air). Pierwszy tydzień ćwiczenia zakłada główny nacisk na współpracę między lotnictwem a marynarką wojenną, drugi natomiast na współpracę z wojskami specjalnymi.
Standardowo, jak to bywa przy ćwiczeniach i misjach angażujących duże ugrupowania statków powietrznych różnego typu i przeznaczenia (COMAO) polskie załogi samolotów wielozadaniowych F-16 doskonalić będą zdolność do współpracy (interoperacyjność) sił powietrznych poprzez wymianę doświadczeń jak również umiejętność dowodzenia ugrupowaniami bojowymi samolotów w środowisku taktycznym, zbliżonym do realnego pola walki. Sprawdzą też nowe koncepcje taktyczne poprzez ich praktyczne wykorzystanie. Doskonalenie w wykonywaniu połączonych misji w ramach działań powietrznych COMAO zakłada realizację takich misji m.in. CSAR, Hostage Rescue, MEDEVAC, Armed Escort czy Direct Assault.
Ćwiczenia na terytorium Norwegii potrwają do 28 czerwca 2013 w bazie Oerland. Na dowódcę komponentu lotniczego wyznaczono ppłk pil. Pawła Marcinkowskiego – dowódcę 6. „tygrysiej” eskadry lotniczej.
NATO TIGER ASSOCIATION to Stowarzyszenie Natowskich Eskadr Lotniczych, zrzeszające eskadry lotnicze państw członków NATO, które w swoim znaku rozpoznawczym posiadają wizerunek tygrysa.
Dlatego też każdego roku wszyscy uczestnicy ćwiczenia „Nato Tiger Meet” ozdabiają samoloty okolicznościowym malowaniem. W 2011 roku krzesińscy piloci otrzymując status wstępnego członkostwa po raz pierwszy wzięli udział w jubileuszowym ćwiczeniu NTM w Cambrai, we Francji.
Wcześniej uczestniczyliśmy w nich w roli obserwatorów (w roku 2001, 2005 i 2010) jako, że 6 eskadra lotnicza nawiązująca historycznie do tradycji 6 pułku lotnictwa myśliwsko - bombowego z Piły a później 6 eskadry lotnictwa taktycznego (stacjonującej - początkowo - w Powidzu) w swojej symbolice odnosi się do znaku rozpoznawczego ze skaczącym tygrysem.
kpt. Marlena BIELEWICZ-GIOCHEV/rzecznik prasowy 2 SLT.
Komentarze