Przejdź do treści
ULC & EASA
Źródło artykułu

Sprostowanie informacji w sprawie usług certyfikacyjnych na rzecz EASA. Dotyczy wywiadu dlapilota.pl

W związku z nieprawdziwą informacją o tym, że „ULC stracił licencję na certyfikowanie szybowców”, która pojawiła się w opublikowanym w dniu 4 marca br. na portalu dlapilota.pl, wywiadzie z panem Grzegorzem Mysłowskim, pragnę poinformować, że Urząd Lotnictwa Cywilnego nieprzerwanie realizuje zadania w ramach umowy akredytacyjnej w zakresie wykonywania usług certyfikacyjnych na rzecz Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA).

Uprzejmie informuję iż:

1. Urząd Lotnictwa Cywilnego, podobnie jak inne nadzory, nie posiadał licencji na certyfikowanie szybowców, nie mógł więc jej stracić. Procesy certyfikacji typu statków powietrznych prowadziła EASA od początku istnienia.

2. Urząd posiada umowę akredytacyjną w zakresie wykonywania usług certyfikacyjnych na rzecz EASA, która określa zakres posiadanych uprawnień do prowadzenia procesów certyfikacyjnych dla polskich wnioskodawców, obejmujących:

  • uzupełniające Certyfikaty Typu
  • zmiany poważne
  • zmiany drobnych i naprawy
  • zatwierdzanie warunków do pozwolenia na loty
  • walidacje certyfikatów typu w państwach trzecich
  • nadzór nad ciągłą zdatnością (dyrektywy zdatności i biuletyny)
  • zatwierdzanie zmian do Instrukcji Użytkowania
  • zatwierdzanie i nadzór nad organizacjami projektującymi


3. Ocena realizacji zadań wynikających z umowy akredytacyjnej podlega okresowym audytom zespołu EASA. Ostatni z nich odbył w trzecim kwartale 2013 roku. Działania zostały ocenione pozytywnie i warto przy tym zaznaczyć, że Urząd Lotnictwa Cywilnego jako jeden z niewielu europejskich nadzorów posiada status zaufanego dostawcy usług.

4. Nie jest możliwe by certyfikacja polskiego szybowca trafiła do niemieckiego nadzoru (LBA), ponieważ zgodnie z wewnętrzną polityką EASA, od początku bieżącego roku wprowadziła zasadę w stosunku do nadzorów krajowych posiadających umowę akredytacyjną z EASA, że certyfikację typu wszystkich statków powietrznych prowadzą wyłącznie zespoły powoływane przez EASA. W skład tych zespołów wchodzą, na zasadzie oddelegowania specjaliści ULC, a w szczególności mianowani przez EASA menedżerowie produktu (Product Certification Manager).

Mateusz Kotliński

Sprostowanie dotyczy wywiadu który opublikowaliśmy na naszym portalu w dniu 4 czerwca 2014: Zakłady Margański & Mysłowski: "Sztandarowym naszym produktem jest MDM 1 FOX..."

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony