Przejdź do treści
"Lotnictwo" 10/2008
Źródło artykułu

Październikowy numer magazynu "Lotnictwo" już w kioskach

W najnowszym numerze magazynu "Lotnictwo":

Flota linii lotniczych 2008
Jerzy Liwiński

Na świecie w liniach lotniczych jest użytkowanych 26,7 tys. dużych i średnich samolotów pasażerskich i towarowych. Dysponują one jednorazową zdolnością przewozową 3,5 mln pasażerów i 90 tys. ton frachtu. Najpopularniejszymi samolotami są Boeingi 737, Airbusy serii A320 i Boeingi 757, a wśród maszyn regionalnych Bombardier CRJ 100/200, Embraer ERJ i turbośmigłowe Bombardier Dash 8/Q Series.

DHC Dash 7 – samolot pasażerski do zadań specjalnych (cz.III)
Michał Petrykowski

Choć sam DHC-7 jest konstrukcją dość „wyspecjalizowaną”, obok typowo transportowych wariantów samolotu powstało kilkanaście egzemplarzy do zadań rozpoznawczych, poszukiwawczych oraz specjalnych. Najbardziej zaawansowana konwersja powstała na zamówienie Canadian Ice Service, oddziału służby meteorologicznej, zajmującej się zapewnieniem informacji o górach lodowych na kanadyjskich akwenach.

Szkolenie selekcyjne
Maciej Stanecki

Po sukcesie odniesionym w 2007 r., w czerwcu bieżącego roku po raz drugi rozpoczął się program szkolenia selekcyjnego, realizowany przez Aeroklub „Orląt”, Wyższą Szkołę Oficerską Sił Powietrznych w Dęblinie oraz Departament Wychowania i Promocji Obronności Ministerstwa Obrony Narodowej.

Wystawa Gidroawiasałon-2008
Piotr Butowski

W czasie wystawy lotnictwa morskiego Gidroawiasałon-2008 w Gelendżiku 4–7 września br. zastępca dowódcy rosyjskiego lotnictwa marynarki wojennej Nikołaj Kuklew zapowiedział, że w 2010 r. lotnictwo morskie otrzyma pierwszy ciężki samolot-amfibię A-42. Później, do 2013 r. zbudowane zostaną jeszcze trzy samoloty tego typu, po jednym A-42 na rok. Zakup A-42 jest zapisany w Państwowym Programie Uzbrojenia do 2015 r. (GPW-2015), a pieniądze na te samoloty są już zarezerwowane w budżecie ministerstwa obrony. A-42, który ma być zbudowany w 2010 r. to będzie dokończony trzeci egzemplarz samolotu, którego budowę zaczął zakład TANTK im. Beriewa w Taganrogu jeszcze w końcu lat 80. ub. wieku; zamarła ona kilka lat później przy gotowości około 65%. Następne samoloty będą już nowej produkcji.

Baza lotnictwa taktycznego
Norbert Bączyk

W Poznaniu Krzesinach trwa eksperyment o kluczowym znaczeniu dla polskich Sił Powietrznych. Od ponad pięciu miesięcy funkcjonuje 31. Baza Lotnictwa Taktycznego. Najpewniej w przyszłym roku wdrożone tam struktury organizacyjno-funkcjonalne staną się obowiązującymi rozwiązaniami w całym lotnictwie.

McDonnell F-4B Phantom II (cz. II)
Michał Fiszer, Jerzy Gruszczyński

Wprowadzenie wielozadaniowych samolotów myśliwskich F-4B do służby dało amerykańskiej
marynarce wojennej zwiększone możliwości w zakresie osłony sił floty z powietrza
oraz eskortowania własnych samolotów atakujących obiekty lądowe, w każdych warunkach
atmosferycznych, w dzień i w nocy. Jednocześnie jednak okazało się, że prawdopodobieństwo
zniszczenia przeciwnika przy pomocy kierowanych pocisków rakietowych „powietrzepowietrze”
jest mniejsze, niż się spodziewano.

Astronautyka w Kraju Kwitnącej Wiśni.
Waldemar Zwierzchlejski

W 1954 r. założyciel Grupy Badania Awioniki i Aerodynamiki Naddźwiękowej AVSA (Avionics and Supersonic Aerodynamics Group) i jednocześnie profesor Uniwersytetu Tokijskiego Hideo Itokawa (1912–1999) rozpoczął wraz ze studentami Institute of Industrial Science pierwsze eksperymenty z mikroskopijnymi rakietami Pencil. Miały one długość 23 cm. Wystrzelono ich ponad 150 sztuk. Rok później na wybrzeżu w pobliżu Michikawa rozpoczęto eksperymenty z rakietami Baby o długości 134 cm. W 1956 r. Itokawa założył Japanese Rocket Society i zyskał przydomek „Doktor Rakieta”.

Transport lotniczy w Polsce w okresie międzywojennym
Jerzy Liwinski

Polskie Linie Lotnicze „LOT” powstały 1 stycznia 1929 r. Lecz to nie one zapoczątkowały lotnicze przewozy. Pierwsze nieregularne rejsy pasażerskie w naszym kraju były wykonywane na przełomie maja i czerwca 1921 r. przez poznańskie towarzystwo Aero-Targ. 5 września 1922 r. wystartował pierwszy w polskich barwach samolot komunikacyjny towarzystwa Aerolloyd, inaugurując regularne loty krajowe na trasie Gdańsk-Warszawa- Lwów. Powstanie PLL „LOT” znamionuje jednak zasadniczy przełom w naszym lotnictwie cywilnym. Z chwilą utworzenia jednego, państwowo-samorządowego przedsiębiorstwa, transport lotniczy wkroczył na drogę stałego rozwoju.

Lightningi w rejonie Morza Śródziemnego cz. II – 15. Armia Powietrzna
Szymon Tetera

Od listopada 1942r., kiedy to samolot myśliwski Lockheed P-38 Lightning zadebiutował w basenie Morza Śródziemnego, do października 1943r. sytuacja strategiczna na śródziemnomorskim teatrze działań wojennych uległa zasadniczym zmianom. Siły Osi zostały wyparte z Afryki, zajęto Sycylię oraz południową część Włoch. Uzyskanie we Włoszech dogodnych baz było bodźcem do powołania w ramach USAAF 15. Armii Powietrznej (15. USAAF). Zasadniczym zadaniem tej formacji była strategiczna ofensywa bombowa nad południowe obszary Niemiec, ich sojuszników w postaci Słowacji, Węgier, Rumunii oraz Bułgarii, a także okupowanych Czech i południowych obszarów Polski.

Ponadto:
Auktualności wojskowe
Auktualności cywilne
Auktualności kosmiczne
Czech International Air Fest 2008
Festyn w Mińsku Mazowieckim
Kierowany pocisk rakietowy S-24BME
„ELITE” – międzynarodowe ćwiczenia lotnicze
Kecskemét – Międzynarodowe Pokazy Lotnicze
Nocny atak na U-booty
Muzeum w Peenemünde
Jan Koński (1914–2008)
Encyklopedia Lotnicza: Curtiss XP-60 i XP-60C
Poster: RSK MiG MiG-29 Fot. Jens Schymura

Wiecej na www.magnum-x.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony