Przejdź do treści
Grudniowy numer "Lotnictwa"
Źródło artykułu

Grudniowy numer Lotnictwa jest już dostępny w salonach prasowych

Jerzy Liwiński
Boeing 707 – 50 lat w eksploatacji
26 października 1958 r., Boeing 707-121 linii lotniczych Pan American wykonał swój pierwszy lot komercyjny z Nowego Jorku do Paryża. Był on prekursorem nowej generacji samolotów pasażerskich, z turbinowymi silnikami odrzutowymi umieszczonymi w oddzielnych gondolach podskrzydłowych. Zbudowano go w liczbie 1010 egzemplarzy i mimo upływu 25 lat od zakończenia produkcji nadal kilkadziesiąt samolotów tego typu znajduje się w eksploatacji.

Piotr Butowski
Embraer prezentuje programy wojskowe
Firma Embraer (Empresa Brasileira de Aeronáutica SA) powstała w 1969 r. jako firma państwowa (praktycznie została utworzona przez wojskowych) i jej pierwszym zadaniem była produkcja seryjna lekkiego samolotu transportowego EMB-110 Bandeirante (zbudowano prawie 500 sztuk). W 1994 r. Embraer został sprywatyzowany i od tego czasu rozpoczął się burzliwy rozwój firmy związany głównie z dwoma programami samolotów pasażerskich: rodziną ERJ145 dla 37-50 pasażerów oraz rodziną E-Jet dla 70–122 pasażerów. W 1996 r. Embraer sprzedał pierwsze cztery samoloty, a w 2008 r. dojdzie do poziomu 195–200 samolotów. Zatrudnienie w firmie zwiększyło się w tym czasie z 6087 (1994 r.) do 23 734 (2007 r.) pracowników.

Jerzy Gruszczyński, Michał Fiszer
Mikojan – MiG-21F-13 (cz.II)
MiG-21F szybko przeszedł przez połączone próby państwowe. W akcie podsumowującym badania, zatwierdzonym 11 listopada 1959 r., zaznaczono: samolot ma dobre charakterystyki pilotażowe, stabilną pracę silnika, proste sterowanie i może być eksploatowany z lotnisk drugiej klasy. Dla zwiększenia możliwości bojowych MiG-21F przy dużych prędkościach i wysokościach lotu za niezbędne uznać należy przebadanie na nim uzbrojenia w postaci dwóch rakiet K-13 oraz jednego działka NR-30 i zorganizowanie w jak najkrótszym czasie produkcji MiG-21F z tym uzbrojeniem.

Sławomir Bartosik, Marek Łaz, Robert Senkowski
MiG-21F-13 w służbie polsko-syryjskiej
MiG-21F-13 były nadzieją polskiego lotnictwa myśliwskiego. Szybkie i nowoczesne miały zapoczątkować erę dwumachowych myśliwców. I rzeczywiście tak się stało. Jednak bardzo szybko pojawił się ich następca – MiG-21PF, który pomimo niewielu zmian konstrukcyjnych o klasę przewyższał swojego poprzednika. Posiadał „oczy” tj. celownik radiolokacyjny RP-21 oraz pokładową aparaturę telemetryczną Lazur służącą do współpracy z naziemnym zautomatyzowanym systemem wykrywania i naprowadzania Wozduch-1P. Wtedy MiG-21F-13 stały się ciężarem, przedmiotem sporów dowódców rodzajów sił zbrojnych w walce o przydziały nowszych wersji. Ostatecznie, nie doczekały emerytury, trafiły bowiem na wojnę…

Waldemar Zwierzchlejski
10 lat Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (cz.I)
20 listopada 1998 r. o godzinie 6:40 GMT z Bajkonuru wystartowała rakieta nośna Proton-K. Na jej szczycie był umieszczony moduł Zarja (Zorza), pierwszy element Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). Teraz, gdy od tej chwili minęło 10 lat, można pokusić się o dokonanie podsumowania stanu nadal niedokończonego projektu, który miał prawie tyle samo zwolenników co przeciwników, a poniesione wydatki, sięgające kwoty 100 mld USD, w kontekście uzyskania raczej niewielkich efektów naukowych, stawiają pod znakiem zapytania sens jego realizacji.

Kazimierz Pogorzelski
Lotnictwo Wojsk Lądowych – 45 lat w polskich siłach zbrojnych
Wyposażenie polskiego lotnictwa wojskowego w wiropłaty było przesądzone ogólną tendencją rozwojową uzbrojenia i wyposażenia, ale fakt posiadania własnej myśli konstrukcyjnej i zlokalizowania w kraju wielkiej wytwórni śmigłowców wydatnie ten proces przyspieszył i ułatwił. Prawdziwy skok technologiczny stanowiło zastosowanie w wiropłatach silników turbinowych, co znalazło w Polsce wyraz w masowej produkcji śmigłowców „do wszystkiego” Mi-2. Jako producent wiropłatów Polska zajmowała czwarte miejsce w świecie.

Szymon Tetera
Operacja „Pedestal” (cz. II)
Omówione w poprzednim numerze „Lotnictwa” ataki lotnictwa Osi przeprowadzone na okręty i statki, zdążającego na Maltę konwoju, mimo zaangażowania dużej liczby samolotów, nie dały rezultatu. Do godzin popołudniowych jedynym większym sukcesem pozostało zatopienie przez niemiecki okręt podwodny U-73 starszego lotniskowca Eagle. Lotnictwo Osi nie dało jednak jeszcze za wygraną...

Edward Malak
Silnik PZL WS Foka. Ambicja i obawa elit II RP (cz. II)
Według statystyk amerykańskich, w latach 1927–1937 moc wydobywana z litra objętości skokowej silnika wzrosła średnio o 100–120%. Ilość obrotów wału korbowego wzrosła o 50%, a spadek ciężaru silnika wyniósł ok. 30%. Na tle Lorraine-Dietrich Ld 450 KM (o ile w ogóle możemy czynić takie porównania) Foka wykazywać miała jeszcze większy postęp: moc z jednego litra zwiększyć miała się o ponad 200%, prędkość wału o ok. 100%, ciężar zaś spaść o ok. 50%


Ponadto w numerze:

Aktualności Wojskowe, cywilne i kosmiczne
5 lat Programu F-16 w Polsce
System Obrony przed Pociskami Balistycznymi
Helitech 2008
VAQ-136 – po latach znowu u siebie
NAS Oceana Airshow 2008
Encyklopedia Lotnicza: Republic XP-72, Fisher XP-75
Poster: Boeing F/A-18A „Blue Angels”


Równocześnie w sprzedaży:
Lotnictwo - Numer Specjalny "Lotnictwo w II Wojnie Światowej"

PZL-30/LWS-6 Żubr – najdroższy samolot II RP
B-17 nad Filipinami, 8 grudnia 1941 r.
Petlakow Pe-8
Lightningi nad północną Europą
Amerykańska ofensywa bombowa przeciwko Japonii w latach 1944–1945
Bombowce strategiczne III Rzeszy
Witold Urbanowicz – z „Latającymi Tygrysami” w Chinach
Japońskie jednosilnikowe samoloty torpedowe
Tadeusz Wiesław Koc (1913–2008)

Wiecej na www.magnum-x.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony